Precizările ASP referitor la modificarea Nomenclatorului serviciilor prestate de către Agenție

02 Iun. 2021, 11:18
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
02 Iun. 2021, 11:18 // Actual //  MD Bani

În contextul modificării tarifelor pentru serviciile acordate de Agenţia Servicii Publice, Agentia de Servicii Publice comunică repetat că Hotărârea Guvernului cu privire la serviciile prestate de către Agenția Servicii Publice s-a aprobat la data de 22 decembrie 2020 cu nr.966 și s-a publicat în Monitorul Oficial din 31 decembrie 2020. Proiectul hotărârii s-a elaborat de către Cancelaria de Stat în comun cu ASP, în temeiul Planului de acțiuni al Guvernului pentru anii 2020-2023 (pct.1.18.1), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 636/2019.

Prin Hotărârea respectivă s-a  aprobat Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate, precum și Nomenclatorul serviciilor prestate și tarifele la acestea, dar și categoriile serviciilor prestate de ASP cu înlesniri și gratuit.

Decizia Guvernului prevede ajustarea tarifelor prin aplicarea Metodologiei unificate pentru toate grupurile de servicii prestate de ASP, bazate pe estimarea costurilor și acoperirea cheltuielilor aferente procesului de acordare a serviciilor, dar în același timp pune în sarcina ASP acoperirea tuturor cheltuielilor legate de prestarea serviciilor cu înlesniri și gratuite.

ASP reiterează că tarifele la serviciile prestate de agenție nu au suferit modificări pe parcursul anilor precedenți pe fonul creșterii indicilor economico-financiari pe republică. Constatăm faptul, că s-au majorat tarifele la unele servicii, dar un factor important al Nomenclatorului actualizat este menținerea intactă a tarifelor la serviciile de bază a ASP, în pofida faptului că aceste tarife nu reprezintă cheltuielile reale ale Agenției și sunt sub cost (de exemplu, eliberarea actelor de identitate). În general, majorarea tarifelor se atestă la serviciile de urgență, fiind micșorat timpul de acordare al acestora. Iar tarifele la serviciile cu termenul obișnuit s-au păstrat, acordând posibilitatea solicitantului de a alege serviciul.

De asemenea, ASP atenționează repetat, că pentru serviciile sociale de bază prestate persoanelor fizice este prevăzută menținerea gratuității a acestora. Astfel, de exemplu, înregistrarea nașterii, decesului, eliberarea primului buletin de identitate al cetățeanului RM, determinarea apartenenței persoanei la cetățenia RM, etc. se efectuează cu titlu gratuit. Concomitent, este prevăzută prestarea unor servicii cu titlu gratuit pentru persoanele cu dezabilități, copiilor rămași fără ocrotire părintească, veteranilor de război, victimelor traficului de ființe umane, persoanelor care se află la întreținerea statului, donatorilor voluntari de sânge, etc. (serviciile din domeniul  de stare civilă, eliberarea actelor de identitate și evidența populației, calificare a conducătorilor auto și înmatriculare a transportului, serviciile de furnizare a informației din resursele informaționale de stat, etc.).

Ce se referă la modificarea tarifelor la serviciile de înmatriculare a transportului și calificare a conducătorilor auto, constatăm menținerea unor tarife vechi, micșorarea tarifelor și termenelor de prestare a unor servicii, precum și majorarea neesențială a acestora, de exemplu:

  • eliberarea permisului de conducere: 320 lei (în termen de 30 de zile calendaristice) → 340 lei (20 de zile lucrătoare)
  • eliberarea permisului de conducere provizoriu pe perioada confecționării permisului de conducere permanent: tariful s-a menținut de 80 lei.
  • preschimbarea/restabilirea permisului de conducere: tariful și termenul s-au micșorat  – 400 lei (30 de zile calendaristice) → 340 lei (20 de zile lucrătoare).
  • întocmirea și expedierea interpelărilor de solicitare a confirmării valabilității permisului de conducere eliberat de autoritățile străine: tariful s-a micșorat  400 lei → 130 lei
  • verificarea autenticității permisului de conducere nesupus evidenței în Registrul de stat al conducătorilor de vehicule în procesul preschimbării acestuia în permis de conducere al Republicii Moldova: tariful s-a micșorat 250 lei → 100 lei.
  • eliberarea certificatului de înmatriculare pentru vehicul: 320 lei → 330 lei
  • eliberarea plăcilor de înmatriculare (un set din două plăci (automobile)): 480 lei → 550 lei:
  • identificarea vehiculului în cazul primei înmatriculări în Republica Moldova: 400 lei → 600 lei
  • identificarea vehiculului înmatriculat în Republica Moldova: 200 lei → 280 lei

Totodată este prevăzută prestarea serviciilor de calificare a conducătorilor auto și înmatriculare a transportului în mod gratuit și cu înlesniri pentru anumite categorii de persoane (persoanele cu dezabilitățiveteranilor de război,  persoanelor care se află la întreținerea statului, etc.). Informații detaliate cu privire la termene, tarife și înlesniri, precum și programarea prealabilă pot fi vizualizate pe site-ul instituției: www.asp.gov.md sau la numerele de telefon 14909 și (+373) 022-25-70-70 .

Este de menționat, că prin intermediul paginii web a Agenției (http://e-services.md/?q=ro/content/verifisa-disponibilitatea-numarului-de-inmatriculare) se oferă serviciul  de verificare în regim online a informaţiei din Registrul de stat al transporturilor despre disponibilitatea numărului de înmatriculare, precum numărului care conține simbolurile solicitate  și a tarifului acestuia.

Totodată, menționăm că, potrivit prevederilor Hotărârii de Guvern nr.966, Agenţia Servicii Publice asigură implementarea Nomenclatorului serviciilor prestate de către ASP şi a tarifelor la acestea, pe etape, după cum urmează:

  1. servicii informaţionale şi electronice – la expirarea a 2 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii (au intrat în vigoare pe data de 01.03.2021);
  2. servicii din domeniul examinării şi documentării conducătorilor de vehicule, servicii de livrare – la expirarea a 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii (au intrat în vigoare pe data de 01.04.2021);
  3. servicii din domeniul cadastrului – la expirarea a 4 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a prezentei hotărâri (au intrat în vigoare pe data de 04.05.2021);
  4. servicii din domeniul înmatriculării vehiculelor, confecţionării produselor din metal – la expirarea a 5 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a prezentei hotărâri (au intrat în vigoare pe data de 01.06.2021);
  5. servicii din domeniul înregistrării şi evidenţei cetăţenilor Republicii Moldova, cercetărilor tehnico-ştiinţifice, confecţionării documentelor de stat, blanchetelor de evidenţă strictă şi simplă, ştampilelor şi sigiliilor, cartelelor de plastic – la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a hotărârii (urmează să fie implementate, începând cu data de 01.07.2021).

Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.314/2017 cu privire la constituirea ASP, Agenția este o instituție publică (non-profit) și își desfășoară activitatea în baza autonomiei financiare. Aplicarea tarifelor stabilite prin Hotărârea Guvernului nr.966/2020 nu va genera profituri pentru ASP, iar în cazul înregistrării unui profit în bilanțul contabil, acesta se face venit la bugetul de stat, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.314/2017.

În cazul menținerii tarifelor vechi, ASP risca să înregistreze pierderi financiare considerabile, care puteau afecta activitatea și posibilitatea ASP de autofinanțare, ceea ce inevitabil ducea la necesitatea subvenționării de către stat a activităților efectuate de ASP, în baza faptului că este o instituție fondată de Guvern.

Realitatea Live

22 Mai 2025, 16:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Mai 2025, 16:01 // Actual //  bani.md

Moldova contează pentru Suedia, iar Suedia este gata să însoțească Moldova pe drumul spre Uniunea Europeană. Cu acest mesaj a venit la Chișinău directorul general al Folke Bernadotte Academy din Suedia, Per Olsson Fridh, ex-ministru suedez al cooperării internaționale pentru dezvoltare. Într-un interviu acordat IPN, Per Olsson Fridh, a reflectat asupra rolului Suediei, în special al instituției pe care o conduce, în procesul de transformare a Republicii Moldova, subliniind importanța cooperării bilaterale în domenii-cheie, cum sunt administrația publică și sectorul de securitate.

 

Domnule Fridh, bine ați venit la Chișinău. Ați avut o carieră remarcabilă în calitate de ministru suedez al cooperării internaționale pentru dezvoltare. Ce v-a inspirat să preluați conducerea Folke Bernadotte Academy (FBA) și cum ați redescoperit sensul angajamentului internațional în acest rol?

În primul rând, vă mulțumesc pentru invitație. Cred că astăzi este clar pentru toată lumea că trăim vremuri foarte incerte, cu presiuni mari asupra societăților noastre și asupra democrațiilor, cu numeroase conflicte care se extind, în care cauzele profunde ale unui conflict într-o regiune a lumii pot fi adesea legate de tensiuni apărute în alt colț al planetei. Și acest lucru devine tot mai dificil de gestionat.

Sunt convins că doar prin colaborare putem face față acestor provocări, putem contribui la consolidarea securității comune și putem promova eforturile internaționale pentru pace și securitate. Aceasta este, de altfel, și misiunea agenției pe care o conduc, FBA. De aceea, mă simt profund onorat și foarte motivat să preiau această funcție.

Diplomația și dezvoltarea sunt adesea descrise în termeni de politică și strategie. Dar, dintr-o perspectivă personală, care este cea mai valoroasă lecție umană pe care ați învățat-o lucrând cu țări aflate într-un proces profund de transformare, cum este Moldova?

Relațiile sunt fundamentul a tot ceea ce construim, dar mai ales al încrederii. Atunci când există încredere într-o societate, se poate face față aproape oricărei amenințări. Cred că lecția cea mai importantă pe care am învățat-o trecând de la diplomație și politică la activitatea practică de consolidare a păcii și promovarea securității este că, dacă construiești relații solide și parteneriate bune, poți realiza aproape orice.

În ultimii ani, Moldova a devenit un partener strategic tot mai important atât pentru Suedia, cât și pentru FBA. Cum ați caracteriza natura acestui parteneriat, având în vedere contextul actual și importanța momentului în avansarea parcursului european al Moldovei?

Moldova contează pentru Suedia, pentru că securitatea voastră este și securitatea noastră. Împărtășim numeroase provocări, precum și multe oportunități – suntem două țări mici, două democrații, care își doresc să protejeze cetățenii de presiuni externe, de propagandă și dezinformare.

Colaborarea noastră reprezintă o oportunitate de învățare reciprocă. Cred că tocmai acest lucru mă motivează pe mine și pe colegii mei din FBA să consolidăm parteneriatul cu Moldova. Este vorba despre securitatea noastră comună. Iar dacă vom reuși să ne protejăm democrațiile și să menținem direcția integrării europene – așa cum oamenii din Moldova au demonstrat că își doresc – atunci acest lucru este benefic atât pentru Moldova, cât și pentru Suedia.

Moldova trece în prezent printr-un val de reforme ambițioase, precum ați menționat și dumneavoastră, menite să construiască un stat mai democratic. De ce este important pentru Suedia, în special pentru FBA, să sprijine acest proces?

În timpul vizitei mele în Moldova, am fost profund inspirat de capacitatea și angajamentul celor implicați de a continua aceste reforme democratice, în ciuda provocărilor cu care se confruntă țara. Este important pentru noi, ca Suedia, ca FBA, să sprijinim acest proces și, acolo unde este nevoie, să contribuim la întărirea capacităților instituțiilor care trebuie să ducă mai departe aceste reforme.

Noi credem că, dacă pui cetățeanul în centrul serviciului public și faci același lucru în sectorul de securitate, atunci aceste instituții vor câștiga încrederea oamenilor. Și ne întoarcem din nou la prima întrebare. Odată ce ai încredere în societate, ai și coeziune socială, ceea ce te ajută să faci față provocărilor și să continui această cale a progresului și a reformelor, pe care Moldova a stabilit-o.

Un raport recent al Ambasadei Republicii Moldova în Regatul Suediei evidențiază rolul esențial pe care FBA – și dumneavoastră personal – îl aveți în promovarea unei imagini moderne a Moldovei la Stockholm. Ambasadoarea Liliana Guțan v-a descris drept „unul dintre cei mai vizionari lideri din rândul agențiilor suedeze de cooperare pentru dezvoltareˮ. Cum primiți această recunoaștere și ce înseamnă ea pentru direcția pe care ați stabilit-o în cooperarea cu Moldova?

Vă mulțumesc. Mă regăsesc în această descriere, dar o consider în primul rând o recunoaștere a muncii echipei FBA, a tuturor colegilor mei, a tuturor partenerilor, inclusiv din Moldova. Arătăm, astfel, că putem obține rezultate atunci când lucrăm împreună.

La FBA acordăm o mare atenție ascultării nevoilor reale din diferitele medii în care activăm. Să fim un partener de încredere pentru partenerii noștri din Moldova, să le ascultăm nevoile și apoi să modelăm proiectele, procesele în care trebuie să ne implicăm împreună –  cred că acesta este unul dintre motivele pentru care parteneriatele noastre sunt apreciate.

Aș dori să trecem la programe și lucruri concrete. FBA, în parteneriat cu poliția suedeză, desfășoară cursuri de formare în domeniul egalității de gen, pe parcursul anului 2025, pentru înalți funcționari ai poliției din Moldova. Ce semnificație are acest program într-o regiune care trece prin reforme și provocări de securitate atât de complexe?

Vreau să subliniez încă o dată, sectorul de securitate în țară este important. Este absolut esențial ca oamenii să aibă încredere în el. De asemenea, acesta trebuie să răspundă nevoilor întregii populației. Bărbații și femeile au diferite necesități de securitate.

Prin transformarea instituțională, făcând ca instituția poliției să fie mai atentă la problemele de gen, la egalitatea de gen și să aibă o conducere care respectă aceste principii, poliția din Moldova poate deveni, de asemenea, mai atentă la nevoile de securitate ale femeilor din societate. Acest demers contribuie la consolidarea încrederii și a coeziunii sociale, precum și la creșterea încrederii cetățenilor în propriul serviciu de securitate, în detrimentul propagandei sau dezinformării, care pot proveni din partea serviciilor de securitate din alte state.

Preconizați extinderea acestui program în 2026?

Suntem foarte mulțumiți de colaborare. Poliția suedeză și FBA lucrează împreună cu poliția din Moldova și Ministerul Afacerilor Interne, pentru a organiza acest program. Și am văzut deja câteva exemple concrete care demonstrează cum proiectul a generat o schimbare reală în cadrul poliției din Moldova.

Așteptăm cu nerăbdare să continuăm această monitorizare și, ulterior, să decidem împreună cu partenerii cum să mergem mai departe. Este important ca acest proces să nu fie condus de Suedia, dar să fie ghidat de dedicarea de care a dat dovadă Moldova. Vom vedea ce își doresc partenerii noștri din Moldova. Suntem pregătiți să ne adaptăm în continuare și să colaborăm strâns.

Un alt proiect este programul SPRINT pentru tinerii funcționari publici moldoveni, apreciat pe scară largă. Ce impact pe termen lung ar putea avea această inițiativă asupra sectorului public din Moldova?

Programul SPRINT a demonstrat că este un catalizator pentru modernizarea administrației publice din Moldova. Iar tinerii funcționari publici care participă la aceste cursuri de formare, după absolvire sunt pregătiți să continue să se dezvolte ca profesioniști individuali, dar mai ales să contribuie la dezvoltarea țării. Am văzut inițiative politice, am văzut alte tipuri de inițiative, care au rezultat din programul SPRINT și care au pus bazele unei administrații publice modernizate și avansate. Și sunt încrezător că acest lucru va continua.

Vă rugăm să ne spuneți câte persoane au participat deja la acest program?

Peste o sută de tineri funcționari publici au trecut prin programul SPRINT până în prezent. Așteptăm cu nerăbdare să organizăm și alte activități similare împreună. Ceea ce observăm acum este o implicare tot mai activă a funcționarilor publici care au parcurs, probabil, prin primul modul de formare și care, în prezent, sunt implicați în calitate de formatori pentru noua generație. În cele din urmă, construim un parteneriat în care Moldova va putea desfășura acest proces autonom, iar rolul FBA și al partenerilor internaționali se poate schimba.

Suedia este privită adesea ca un exemplu de guvernare democratică și reziliență instituțională. Care aspecte din modelul suedez ar fi relevante și aplicabile în contextul Republicii Moldova?

Un element esențial în viața publică suedeză este nivelul ridicat de încredere între cetățeni, între cetățeni și instituții. Această încredere provine din faptul că am pus oamenii în centrul serviciului public. Cred că aceasta este, de asemenea, o experiență extrem de relevantă, la care Moldova trebuie să se adapteze. Țara urmează deja această direcție. Este, la fel, responsabilitatea actuală a serviciului public din Moldova de a continua pe acest drum.

Totuși, viitorul este imprevizibil atât în cazul Suediei, cât și în cazul Moldovei. De aceea, trebuie să fim pregătiți să facem față necunoscutului și să dezvoltăm reziliență. Cred că, din acest punct de vedere, și Suedia are multe de învățat de la Moldova, deoarece provocările cu care vă confruntați ar putea fi și provocările Suediei de mâine. Așadar, trebuie să fim rezilienți ca parteneri.

Ce mai poate învăța Suedia din experiența Republicii Moldova?

În prezent, Moldova se află sub presiunea amenințărilor hibride și a altor provocări de securitate. Cu toate acestea, reușiți să faceți progrese și să avansați pe drumul european, de exemplu. Implementați reforme în administrația publică. Cred că această determinare este, cu siguranță, o sursă de inspirație și pentru noi, arătându-ne că putem face față provocărilor și, în același timp, să progresăm.

Este prima vizită a dumneavoastră în MoldovaCe v-a impresionat în interacțiunile cu liderii moldoveni, cu funcționarii publici sau cu partenerii societății civile?

Revin la ideea dedicării și a dorinței de a munci din greu pentru a construi viitorul propriei țări, pentru ca Moldova să-și decidă singură destinul și să nu rămână pasivă în fața a ceea ce se întâmplă în jur.

Cred că mai multe țări trebuie să înțeleagă că, deși trăim într-o lume nesigură și foarte îngrijorătoare, avem încă puterea de a o schimba. Putem, de asemenea, să ne modelăm viitorul. Însă pentru asta trebuie să susținem valorile și principiile pe care ne dorim să se bazeze această lume. Moldova face exact acest lucru și ne arată direcția. Iar atunci când țările precum Suedia și alte state membre ale UE colaborează cu Moldova, sprijinim, la rândul nostru, aceste valori și principii. Împreună suntem mai puternici.

Privind în perspectivă, care sunt prioritățile strategice ale FBA în Republica Moldova? Ne putem aștepta la extinderea inițiativelor existente sau la lansarea unor noi direcții de cooperare?

Cu siguranță. Moldova va avea alegeri parlamentare în doar câteva luni. Toată lumea așteaptă să vadă dacă va exista o nouă direcție pentru țară sau dacă veți decide să continuați această cale pe care vă aflați în prezent. Aceasta este, de fapt, fundamentul democrației – să pui puterea în mâinile poporului.

Există numeroase inițiative pe care Moldova le-a început și sunt convins că acestea vor continua. Activitatea pe care o desfășurăm împreună cu partenerii noștri de aici și modul în care putem sprijini Moldova se bazează pe convingerea că fiecare cetățean contează atunci când dorești să modelezi viitorul țării. Să continuăm să lucrăm împreună – în administrația publică, în sectorul de securitate – și, totodată, să ne asigurăm că fiecare cetățean contează și este inclus în societate, că are o voce și că nevoile sale sunt recunoscute și satisfăcute de sectorul public.

În calitate de stat membru al UE, Suedia este alături de Moldova. Apreciem parteneriatele pe care le avem în diverse sectoare între țările noastre. Credem însă că această colaborare va deveni și mai puternică odată cu aderarea Moldovei la Uniunea Europeană. Sperăm ca, într-o zi, să primim Moldova ca membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. Aceasta va fi, desigur, o decizie care aparține exclusiv Republicii Moldova, dar Suedia este pregătită să împărtășească din propria experiență și să însoțească Moldova pe drumul său către UE.

În încheiere, ce mesaj ați dori să transmiteți noii generații de funcționari publici din Moldova – celor care, zi de zi, contribuie la construirea viitorului european al țării lor?

Să rămână dedicați și încrezători că o nouă generație de funcționari publici poate schimba această țară și o poate duce mai departe, să știe că vecinii lor – Uniunea Europeană, Suedia și alte state – sunt alături de ei și sunt gata să rămână parteneri de încredere în dezvoltarea Republicii Moldova.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO