Proprietarii de mașini sunt loviți la buzunare! Plătesc 1 leu pentru drumuri și 3 lei pentru că nu sunt

11 Apr. 2022, 10:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Apr. 2022, 10:13 // Actual //  bani.md

Republica Moldova are o rețea foarte proastă de drumuri. Anual sunt alocate circa 2% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru întreținerea drumurilor și restabilirea celor care sunt într-o stare foarte proastă. Totodată, cel puțin 1% ar trebui să fie alocat pentru dezvoltarea și construcția de drumuri noi, constată economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță în cadrul emisiunii „Analize economice”.

Potrivit lui, drumurile din Republica Moldova ar avea nevoie, doar în acest an, pentru întreținere, de cel puțin 1% din PIB sau 2,4 miliarde de lei și încă de 2 miliarde de lei pentru construcția de altele noi. La fel, a menționat că atunci când un drum este într-o stare foarte proastă, costurile populației de deplasare cresc cu 32%. Cetățenii sunt nevoiți să cheltuie 4 litri de benzină sau motorină în loc de 3. De exemplu, anul trecut cheltuielile suplimentare ale posesorilor de autovehicule, din cauza drumurilor proaste, au fost de circa 4,4 miliarde de lei, sau circa 6500 de lei per familie.

În Republica Moldova din cauza drumurilor rele viteza medie de deplasare este foarte mică. De exemplu, dacă o mașină a parcurs anul trecut 20 de mii de km, cu viteza de 30 km/h, atunci șoferul s-a aflat suplimentar în mașină 83 de ore, față de 102 ore în 2009 și 53 de ore în 2013. Totodată, a specificat că în 2022 o familie, estimativ, va rata 13 mii de lei din cauza timpului pierdut din cauza vitezei reduse și a lipsei de la locul de muncă. La nivel de țară veniturile ratate din cauza drumurilor proaste se ridică la 6,5 miliarde de lei, la care se adaugă 4,5 miliarde de lei cheltuieli suplimentare pentru piese de schimb și combustibil. Astfel, drumurile proaste aduc țării și cetățenilor în prezent daune de 11 miliarde lei anual”, a punctat Ioniță.

O familie, care are în posesie un autoturism, plătește în medie anual circa 6,7 mii de lei pentru întreținerea și reparația drumurilor, iar alte 20 mii de lei sunt pierderi pentru drumurile proaste. Altfel, moldovenii plătesc 1 leu pentru drumuri și 3 lei pentru că nu avem drumuri.

La începutul lunii aprilie, Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiții (BEI) au semnat un contract de finanțare pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV” în valoare de 150 mil euro. Banii vor fi folosiți pentru construcția și reparația a 150 km de drumuri naționale.

Mai exact, banii vor fi cheltuiți pentru Drumul M5, sectorul Criva-Bălți; Drumul de ocolire a orașului Cimișlia, pe drumul M3. De asemenea, va fi efectuat un studiu de fezabilitate şi proiectele tehnice pentru drumul M2, centura orașului Chișinău, pe sectoarele 2 și 3.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Oct. 2025, 10:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Oct. 2025, 10:40 // Actual //  Ursu Victor

Comisia pentru industrie a Parlamentului European urmează să voteze pe 16 octombrie asupra unor amendamente la regulamentul RePowerEU, care ar accelera planul de reducere a dependenței Uniunii Europene de resursele energetice din Rusia. Potrivit surselor citate de Bloomberg, documentul prevede interzicerea importurilor de petrol și produse petroliere rusești începând cu 1 ianuarie 2026 și oprirea totală a achizițiilor de gaz rusesc din 2027. În varianta inițială, planul RePowerEU estima renunțarea la energia rusească abia până la finele lui 2027.

Amendamentele introduse în Parlamentul European stabilesc că noile contracte pentru petrol rusesc vor fi interzise de la începutul anului viitor, însă acordurile pe termen scurt vor putea fi onorate până la jumătatea lunii iunie 2026, iar cele pe termen lung până la 1 ianuarie 2027. În paralel, Comisia Europeană are în vedere introducerea unor taxe vamale asupra volumelor de țiței livrate prin conducta „Drujba” către Ungaria și Slovacia, dacă acestea nu vor fi sistate între timp.

Propunerile sunt discutate atât în Parlamentul European, cât și la nivelul statelor membre. După adoptarea pozițiilor separate, vor urma negocieri cu Comisia Europeană pentru stabilirea formei finale a reglementărilor. Bloomberg notează că accelerarea decuplării de resursele energetice rusești ar putea fi sprijinită de apariția unui surplus de gaz pe piața mondială în a doua jumătate a anului 2026, fapt ce ar diminua riscurile unei creșteri bruște a prețurilor și ar asigura sprijin politic mai larg pentru ruperea completă a relațiilor energetice cu Rusia.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat deja pe 17 septembrie că executivul european va propune accelerarea renunțării la importurile de combustibili fosili din Rusia, după o discuție telefonică cu președintele SUA, Donald Trump. Totodată, ministrul american al energiei, Chris Wright, a declarat recent că Europa ar putea înlocui gazul rusesc cu gaz natural lichefiat din SUA într-un interval de 6–12 luni, dacă va dori să accelereze procesul.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII