„Rabla Car” – afacere ecologică sau combinație de familie? Singura firmă autorizată, condusă de sora unui oficial

06 Mart. 2025, 12:11
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Mart. 2025, 12:11 // Actual //  Ursu Victor

În Republica Moldova, o singură asociație pentru colectarea vehiculelor scoase din uz, „Rabla Car”, a primit autorizație de la Agenția de Mediu (AM) pentru gestionarea deșeurilor provenite de la automobilele vechi. Fondată de trei companii din domeniul importului și comercializării vehiculelor și pieselor auto, organizația este administrată de Cristina Melnic, sora lui Vasile Melnic, director adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului și fost candidat PAS la alegerile locale din Chișinău, potrivit unei investigații publicată de Ziarul de Gardă.

În spațiul public au apărut acuzații că „Rabla Car” ar fi fost favorizată, iar atribuirea autorizației s-ar putea traduce într-un monopol asupra reciclării automobilelor uzate. În replică, reprezentanții Agenției de Mediu susțin că examinează mai multe solicitări și că alte sisteme colective ar putea fi autorizate înainte de termenul limită, 6 mai 2025.

Potrivit legii, după această dată, orice companie care importă autovehicule va trebui să facă parte dintr-un sistem colectiv sau individual, pentru a asigura reciclarea vehiculelor uzate. Cu toate acestea, mai mulți reprezentanți ai industriei auto susțin că procesul de autorizare pentru alte sisteme colective trenează, în timp ce „Rabla Car” a primit undă verde în doar trei luni.

Directorul adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului, Vasile Melnic, neagă orice conflict de interese, susținând că nu a semnat niciun act care să favorizeze asociația administrată de sora sa. „Dumneaei are 30 de ani, face ce vrea. Eu nu am admis nicio ilegalitate”, a declarat el.

La rândul său, administratoarea Rabla Car, Cristina Melnic, susține că a fost numită în funcție de fondatori și că acuzațiile privind un posibil monopol sunt nefondate. „Orice încercare de a sugera că există influență politică sau administrativă este o minciună”, a scris ea pe rețelele sociale.

În prezent, mai multe sisteme colective sunt în așteptarea autorizațiilor, iar unii reprezentanți ai industriei auto afirmă că procesul este unul netransparent și riscă să favorizeze un singur operator. „Dacă până pe 6 mai nu vor fi aprobate alte asociații, atunci se va confirma că se creează un monopol”, afirmă unul dintre solicitanți.

Ministrul Mediului, Sergiu Lazarencu, a respins acuzațiile privind favorizarea unui operator. „Am aflat în ziua în care s-a dat autorizația. M-am bucurat că în sfârșit a apărut cineva, pentru că am extins termenul de vreo trei ori. Sunt sigur că până pe 6 mai vor apărea și alte sisteme colective”, a declarat el.

În timp ce autoritățile insistă că procesul de autorizare este deschis tuturor, piața reciclării vehiculelor uzate rămâne sub semnul întrebării, iar viitorul gestionării acestor deșeuri va depinde de modul în care se va desfășura atribuirea autorizațiilor în următoarele luni.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mart. 2025, 12:31
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mart. 2025, 12:31 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Un viitor incert pentru centrul financiar asiatic
Anul 2047 se anunță a fi un moment de cotitură pentru Hong Kong, una dintre cele mai fascinante metropole ale lumii. Peste 22 de ani, constituția regiunii speciale își va încheia valabilitatea, iar viitorul său politic și economic rămâne incert.

Cu un sector financiar extrem de dezvoltat, infrastructură modernă și o populație diversificată, Hong Kong este astăzi un magnet pentru investitori și un hub esențial în economia globală. Totuși, odată cu expirarea principiului „o țară, două sisteme”, autonomia orașului ar putea fi semnificativ afectată, ceea ce ridică întrebări despre viitorul său.

Hong Kong a fost preluat de Marea Britanie în 1842, în urma Primului Război Anglo-Chinez, iar ulterior și alte teritorii adiacente au intrat sub administrația britanică. În 1898, Londra și Beijingul au semnat un acord prin care „Noile Teritorii” erau închiriate Marii Britanii pentru 99 de ani.

În anii ’80, Marea Britanie și China au început negocieri pentru viitorul Hong Kong-ului, ceea ce a condus la Declarația Comună Sino-Britanică din 1984, document care a stabilit principiul „o țară, două sisteme”. Astfel, la 1 iulie 1997, Hong Kong a fost retrocedat Chinei, dar a păstrat un grad ridicat de autonomie timp de 50 de ani, până în 2047.

Constituția Hong Kong-ului, cunoscută drept Legea Fundamentală, garantează libertăți esențiale, cum ar fi independența justiției, libertatea presei și un sistem economic distinct de cel al Chinei continentale. Însă, în ultimii ani, autoritățile de la Beijing au consolidat treptat controlul asupra regiunii, diminuând progresiv aceste libertăți.

În 2019, o propunere legislativă privind extrădarea către China a declanșat proteste masive. Mii de oameni au ieșit în stradă, iar unele manifestații au degenerat în confruntări violente cu forțele de ordine. Protestatarii au acuzat Beijingul că încearcă să submineze autonomia Hong Kong-ului și să elimine treptat principiul „o țară, două sisteme”.

Ulterior, China a adoptat Legea Securității Naționale, care a permis autorităților să reprime orice formă de opoziție, diminuând și mai mult libertățile orașului.

După 2047, Beijingul nu va mai fi obligat să respecte statutul special al Hong Kong-ului. Acest lucru ridică mai multe întrebări:

Un scenariu posibil este acela în care autonomia Hong Kong-ului va fi complet dizolvată, iar orașul va funcționa sub aceleași reguli ca orice altă metropolă chineză.
Va fi menținut principiul „o țară, două sisteme”?

Unele voci din conducerea chineză au sugerat că acest model ar putea continua, dar cu anumite „ajustări”.

Dacă libertățile economice și politice vor fi restrânse, există riscul ca multe companii internaționale și locuitori ai orașului să părăsească Hong Kong-ul în favoarea altor centre financiare, cum ar fi Singapore sau Tokyo.

O metropolă la răscruceHong Kong-ul a fost, timp de decenii, un simbol al inovației și libertății economice. Cu toate acestea, viitorul său este acum învăluit în incertitudine. Rămâne de văzut dacă autoritățile chineze vor alege să respecte modelul care a făcut din Hong Kong o metropolă de succes sau dacă vor impune un control total, transformându-l într-un oraș precum celelalte din China continentală.

Până în 2047, Hong Kong-ul rămâne un teren de negociere între trecut și viitor, între libertate și autoritate, între tradiție și schimbare.

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI