Rafinăria unuia dintre giganții petrolieri din Republica Moldova a contabilizat pierderi de 3,5 milioane de dolari

16 Nov. 2023, 10:50
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Nov. 2023, 10:50 // Actual //  Lupu Eduard

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a înregistrat rezultate financiare consolidate în scădere în primele 9 luni din 2023, dar a raportat peste 3,8 milioane de tone de materii prime procesate în rafinăria Petromidia, se arată în cele mai recente date raportate. Rompetrol a anunțat un profit operaţional (EBITDA) în scădere de 35% şi un rezultat net negativ de 3,5 milioane de dolari.

Reprezentanții Rompetrol spun că cea mai mare unitate de profil din România a direcţionat pe piaţa domestică a 66% din totalul de 2,9 milioane de tone de carburanţi produşi (benzine, diesel şi jet A1).

În primele 9 luni din 2023, compania a înregistrat rezultate financiare consolidate în scădere, cu o cifră de afaceri brută de 4 miliarde de dolari (scădere de 17%), un profit operaţional (EBITDA) de 214 milioane de dolari (scădere de 35%) şi un rezultat net negativ de 3,5 milioane de dolari.

Rezultatele financiare au fost influenţate semnificativ de volatilitatea cotaţiilor internaţionale la ţiţei şi produse finite. Cotaţiile au atins, în primele 9 luni ale anului, scăderi de 16% la benzină şi 23%, la motorină.

De asemenea, la nivel european, marjele de rafinare au scăzut cu 14,6 USD/MT (-11%) în trimestrul III 2023, faţă de trimestrul III 2022, respectiv cu 20 USD/MT (-15,8%) în ianuarie – septembrie 2023, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Rompetrol Rafinare a continuat să fie unul dintre cei mai importanţi contribuabili la bugetul de stat, plătind peste 378 de milioane de dolari în al treilea trimestru al anului şi peste 1,2 miliarde de dolari în primele 9 luni din 2023, 128 de milioane de dolari reprezentând contribuţia la taxa de solidaritate pentru anul 2022.

Pentru perioada ianuarie – septembrie 2023, compania a estimat o contribuţie de 34,1 milioane de dolari, ţinând cont de normele actuale ale OUG 186. De asemenea, compania ia în considerare demersuri, în sensul analizării din perspectivă legală a nivelului taxei şi în scop de protejare a intereselor acţionarilor, Rompetrol Rafinare depunând eforturi considerabile pentru susţinerea acestei taxe.

Acţionarii semnificativi ai Rompetrol Rafinare SA sunt KMG International (54,63% – direct şi indirect) şi Statul Român prin Ministerul Energiei (44,7%).

În primele 9 luni din 2023, supusul total de materie primă al rafinăriei Petromidia a fost de 3,84 milioane de tone, nivel asemănător celui din ianuarie – septembrie 2022. În trimestrul III, procesarea a scăzut cu 23%, comparativ cu trimestrul III 2022.

Scăderea din T3 2023 a fost determinată de funcţionarea rafinăriei Petromidia fără instalaţia de Hidrocracare Blândă (MHC), scoasă din flux în urma unui incident tehnic survenit în luna iunie 2023. Lucrările de reabilitare a instalaţiei sunt coordonate de Rominserv (contractorul general al Grupului KMGI) şi sunt programate să se finalizeze până la finalul lunii noiembrie.

În ciuda scăderii volumelor totale de produse obţinute, Rompetrol Rafinare a reuşit să asigure, fără perturbări, livrările de produse petroliere necesare în România. Petromidia a dispus de un flux stabil de materie primă, ţiţeiul procesat fiind, în principal, cu origine din Kazahstan.

Raportat la primele 9 luni din an, Petromidia a înregistrat niveluri asemănătoare celor din 2022, cu o producţie de circa 1 milion de tone de benzine, respectiv 1,9 milioane de tone de motorine. Circa 1,85 milioane de tone de carburanţi au fost direcţionate către piaţa din România, pentru asigurarea aprovizionării, atât a benzinăriilor Rompetrol, cât şi a partenerilor comerciali.

Cifra de afaceri brută a segmentului de rafinare a ajuns la peste 1,1 miliarde de dolari în T3 2023 şi 3,46 miliarde USD în ianuarie – septembrie 2023, în scădere cu 29%, respectiv 17% faţă de perioadele similare ale anului trecut.

Profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 38%, până la 214 milioane de dolari, iar rezultatul net al segmentului a fost unul pozitiv, de circa 39 de milioane de dolari, pentru perioada ianuarie – septembrie 2023.

În primele 9 luni din 2023, Rompetrol Rafinare a realizat exporturi în valoare de 947 de milioane de dolari, iar cantităţile totale au fost la un nivel asemănător anului trecut, cu 1,26 milioane de tone în ianuarie – septembrie 2023.

Raportul integral privind datele financiare ale Rompetrol la nouă luni poate fi consultat AICI.

Grupul KMG deține și Rompetrol Moldova, cel mai mare comerciant și importator de produse petroliere. Rompetrol asigură circa o treime din importul de carburanți pe piața locală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău