Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor. Avioanele, nevoite să vireze pentru a evita obstacole-fantomă

23 Apr. 2024, 07:12
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
23 Apr. 2024, 07:12 // Actual //  Lupu Eduard

Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor. Peste 2.300 de zboruri Ryanair au raportat incidente de interferență GPS, potrivit unui raport, precum și aproape 1.400 la Wizz Air, 82 la British Airways și patru la easyJet. Datele false au forțat avioanele să vireze și să coboare pentru a evita obstacole-fantomă care nu erau cu adevărat acolo. Surse din industrie avertizează că este extrem de periculos.

Rusia bruiază și falsifică traseele de zbor ale avioanelor

Aproximativ 46.000 de aeronave în total au înregistrat probleme cu GPS-ul peste Marea Baltică în aceeași perioadă de timp, arată The Sun, pe baza analizei jurnalelor de zbor de pe site-ul GPSJAM.org. Cele mai multe dintre problemele GPS raportate pe site au venit din Europa de Est, la granița cu Rusia.

Interferența forțelor lui Vladimir Putin include bruiaj și falsificarea traseului. Bruiajul ascunde semnalele autentice de la sateliți, inclusiv GPS și sistemul Galileo al Europei.

O hartă care arată zborurile în care se suspectează că a avut loc bruiaj rusesc

Informațiile de la ruși sunt false. Este extrem de periculos

În ianuarie, organismul european de supraveghere a siguranței aeriene a calificat bruiajul și spoofing-ul drept „atacuri”, dar nu a precizat cine se află în spatele acestora.

Agenția Europeană de Siguranță a Aviației a organizat un summit cu organismul global care reprezintă companiile aeriene pentru a contracara această amenințare.

Luc Tytgat, șeful EASA, a declarat: „Am observat o creștere bruscă a atacurilor asupra acestor sisteme, ceea ce reprezintă un risc pentru siguranță”.

Dar The Sun și-a unit forțele cu cercetătorii de la GPSJAM.org pentru a analiza jurnalele de zbor publice. Avioanele trimit transmisiuni de supraveghere automată dependentă pentru a le permite celor din apropiere și controlorilor să știe unde se află. Aceste semnale includ o estimare a modului în care funcționează sistemul de navigație prin satelit. O performanță slabă indică bruiajul sau falsificarea.

Hotspoturi de bruiaj

GPSJAM recunoaște că semnalele nu dovedesc în mod concludent bruiajul. Dar a declarat: „Zonele în care un procent semnificativ de aeronave raportează o precizie scăzută a navigației par să se coreleze bine cu zonele în care se știe și se suspectează că există bruiaj”.

Jurnalele arată puncte fierbinți de bruiaj în Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mediteranei.

„Ne-am concentrat asupra Mării Baltice, unde 46 000 de aeronave au raportat probleme de navigație prin satelit între august și sfârșitul lunii martie. Singurul transportator britanic important care nu a fost afectat a fost Virgin Atlantic, deoarece aeronavele sale nu zboară prin această regiune. Cercetările noastre au arătat că numărul atacurilor rusești suspecte a crescut de la mai puțin de 50 pe săptămână anul trecut la peste 350 pe săptămână luna trecută”.

Rusia folosește de mult timp bruiajul GPS ca instrument de hărțuire

Expertul în război Dr. Jack Watling, de la think tank-ul RUSI, a declarat:

„Rușii folosesc de mult timp bruiajul GPS ca instrument de hărțuire, proiectându-l peste granițele NATO. Oriunde există o garnizoană rusă mare, vedeți refuzul GPS și există una în Kaliningrad. Ei doar au chestia asta pornită pentru că există ordine permanente”.

Oficialii din domeniul apărării au acuzat, de asemenea, Rusia că a bruiat semnalele GPS deasupra RAF Akrotiri, în Cipru.

Spoofingul și bruiajul se desfășoară în Ucraina, unde Kievul și Moscova încearcă să împiedice precizia rachetelor și a dronelor.

Ce spun companiile aeriene

Ryanair a declarat: „Dacă vreun sistem de localizare, cum ar fi GPS, nu funcționează, atunci echipajul trece la sisteme alternative”.

Easyjet a spus că are proceduri pentru a atenua problemele legate de GPS. TUI nu zboară în Marea Baltică și a declarat că cele șapte aeronave afectate au fost probabil zboruri de poziționare fără pasageri. BA și Jet2 au refuzat să comenteze.

Glenn Bradley, de la Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie, a insistat că zborul cu avionul rămâne una dintre cele mai sigure forme de călătorie.

El a spus: „Există mai multe protocoale de siguranță pentru a proteja sistemele de navigație de pe aeronavele comerciale. Bruiajul GPS nu are un impact direct asupra navigației unei aeronave și, deși este o problemă cunoscută, acest lucru nu înseamnă că o aeronavă a fost bruiată în mod deliberat. În timp ce operatorii au pus în aplicare măsuri de atenuare pentru a asigura continuarea operațiunilor în condiții de siguranță, noi colaborăm îndeaproape cu alte autorități de reglementare în domeniul aviației, cu companiile aeriene și cu producătorii de aeronave pentru a limita și a atenua orice riscuri reprezentate de bruiaj și monitorizăm în permanență incidentele din întreaga lume”, scrie thesun.co.uk

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Mai 2024, 15:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
03 Mai 2024, 15:41 // Actual //  Lupu Eduard

Comisia de licențiere a importului cerealelor și a răsăritei ia-r fi acordat licență de import companiei Trans Oil, controlată de milionarul Vaja Jhashi.

„În Vinerea Mare după masă și în forma online a fost convocată comisia de licențiere a importului cerealelor și floarei soarelui. Nu cred că data și ora au fost selectate întâmplător, când toată lumea este concentrată mai mult pe Sărbători Sfinte. Companiile din grupul Trans Oil au primit licențe pentru a aduce din Ucraina aproape 70 mii tone de răsărită. Am prezis acest lucru două săptămâni în urmă și mă tem că nu este ultima decizie cu permisiunea importului”, scrie reprezentantul Forței Fermierilor, într-o postare pe Facebook.

Slusari afirmă că cei, care au distrus în toamna 2023 cu prețuri derizorii sute de fermierii autohtoni și oricum nu au făcut stocuri suficiente pentru fabricile de procesare, acum vor importa materia primă la prețuri mai scumpe de la traderi străini. „Cei de la ministerul agriculturii, care ar trebui să intervină cu mecanismul de licențiere încă în primăvară 2023 sincron cu România și Bulgaria și care au permis dezastru pe piața internă și falimentarea agricultorilor mici, azi au acceptat importul”.

„Nimeni nu-și asumă responsabilitate pentru un dezmăț de proporție și tragedia social-economică a miilor de oameni de la sate. Trans Oil și Vaja rămân stăpânii agriculturii și ministerului acesteia”, conchide reprezentantul Forței Fermierilor.

În septembrie 2023, prețurile achizițiilor la floarea soarelui au atins minimele din ultimii 5 ani, afectând în special fermierii mici, care au fost nevoiți să vândă producția la prețuri deficitar de scăzute.  A fost perioada când unii fermieri mici, care nu sunt plătitori de TVA , erau nevoiți să comercializeze răsărita sub 5 lei per kg. Prețul de cost al semințelor de floarea soarelui anul trecut în medie a fost de 7,3 lei

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău