Scumpiri! Tigările și carburanții printre produsele care se vor scumpi în 2024

21 Iun. 2023, 20:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
21 Iun. 2023, 20:49 // Actual //  bani.md

Țigările și unele produse petroliere se vor scumpi anul anul viitor, după ce accizele vor crește cu încă 7%, potrivit politicii fiscale aprobate de Guvern.

Guvernul a stabilit că taxa pe produsele accizabile, inclusiv tutunul, cidrul, unele produse petroliere, va crește cu 7% anual în următorii 3 ani, cu excepția unor categorii de produse, cum ar fi gazul lichefiat, păcura, berea sau alcoolul. Totodată, din 1 ianuarie 2025 se va aplica TVA de 20% la importul automobilelor.

Potrivit ministrei finanțelor, Veronica Sirețeanu, principalele obiective propuse în document țintesc spre implementarea instrumentelor de atragere și menținere a forței de muncă calificate, precum și revizuirea mecanismelor de calculare și achitare a impozitelor și taxelor, în vederea simplificării acestora.

Totodată, a fost extins spectrul de stimulente fiscale prin revizuirea categoriilor de cheltuieli suportate de către angajator în favoarea angajatilor. Vor fi compensate cheltuielile pentru servicii alternative de îngrijire a copiilor, de instruire a angajaților, servicii medicale. Totodată, proiectul prevede majorarea plafonului deductibil pentru primele de asigurare facultativă de asistență medicală, precum și introducerea reglementărilor pentru cheltuielile de hrană și transport suportate pentru stagiari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Adițional, proiectul propune extinderea categoriilor de deduceri pentru persoanele fizice la stabilirea obligațiilor aferente impozitului pe venit cu cheltuieli aferente primelor de asigurare facultativă de asistență medicală sau pentru contractarea serviciilor medicale; cheltuieli aferente primei în baza contractului de asigurare de viață;  sumele achitate de către persoana fizică pentru dobânzile aferente creditelor ipotecare la procurarea primei locuințe, altele decât cele contractate prin Programul de stat „Prima Casă”.

De asemenea, documentul prevede uniformizarea cotelor impozitului pe venitul persoanelor fizice, reținute pentru veniturile investiționale și financiare, prin stabilirea acestora la 6%. Măsura dată are drept scop stimularea investirii economiilor acumulate de persoanele fizice, prin intermediul aplicării unui regim unic asupra tuturor veniturilor menționate.

 

09 Oct. 2026, 16:15
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
09 Oct. 2026, 16:15 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Freelancerii au de achitat aproape 8 milioane de lei sub formă de impozit unic, cu 17,33% mai mult decât în luna precedentă. Serviciul Fiscal de Stat a trimis 4 235 de avize de plată pentru septembrie, iar termenul de achitare este 26 octombrie.

Avizele au fost expediate la adresele de e-mail indicate la înregistrarea activității și pot fi consultate și în Cabinetul personal al contribuabilului sau în EVO.

Potrivit datelor prezentate de SFS, veniturile înregistrate de antreprenorii independenți au însumat peste 53,12 milioane de lei, iar impozitul unic calculat a ajuns la aproximativ 7,98 milioane de lei.

Circa 54,19% dintre antreprenorii independenți au înregistrat tranzacții în conturile bancare dedicate activității. Totodată, 130 de contribuabili au folosit echipamente de casă și de control conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor, încasările în numerar fiind de aproximativ 1,49 milioane de lei.

SFS îndeamnă freelancerii să verifice sumele din avize înainte de plată. Cei care au emis bonuri fiscale cu date greșite, au restituit clienților bani pentru servicii sau au primit în cont sume care nu țin de activitatea independentă pot solicita modificarea avizului la orice Direcție de deservire fiscală.

Impozitul poate fi achitat prin MPay, selectând serviciul „Impozitul unic perceput de la antreprenorii independenți (freelanceri)”.

La 9 octombrie, în evidența SFS figurau 4 335 de antreprenori independenți. Plățile impozitului unic efectuate de aceștia însumau peste 33 de milioane de lei.

Potrivit SFS, cota impozitului unic este de 15% pentru veniturile anuale de până la 1,2 milioane de lei. Pentru partea de venit care depășește acest plafon se aplică o cotă de 35%.