Tarifele pentru transportul aerian de marfă au crescut! Atacurile din Marea Roșie le perturbă pe cele de pe mare

17 Ian. 2024, 12:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Ian. 2024, 12:45 // Actual //  bani.md

Tot mai mulți producători vor încerca să își transporte produsele cu avionul în următoarele săptămâni, deoarece atacurile asupra transportului maritim pe Marea Roșie îi obligă să găsească rute alternative, spun firmele de logistică, un potențial avantaj pentru un sector care se confruntă cu o cerere redusă după pandemie și cu supracapacitate, scrie Reuters.

Marea Roșie, care duce la canalul Suez, se află pe ruta comercială est-vest, de la centrele de producție din Asia la Europa și pe coasta de est a Americii. Aproximativ 12% din traficul maritim mondial accesează Canalul Suez prin apele sale.

Dar mai mult de două luni de atacuri ale miliției houthi din Yemen asupra navelor din regiune au afectat companiile și au alarmat marile puteri, într-o escaladare a războiului dintre Israel și militanții palestinieni Hamas din Gaza.

În timp ce prețurile transportului aerian de marfă au rămas până acum relativ stabile, deoarece criza transportului maritim coincide cu o acalmie sezonieră a cererii, datele de la Freightos, care se ocupă de rezervarea de marfă, au arătat că tarifele pe o rută China-Europa au crescut cu 91% de la o săptămână la alta.

Agenția de raportare a prețurilor TAC Index a declarat, de asemenea, că au existat semne de creștere a tarifelor de transport aerian de marfă China-Europa în această săptămână.

“Discutăm deja cu mulți clienți despre creșterea capacității aeriene”, a declarat Yngve Ruud, șeful departamentului de logistică aeriană al firmei globale de logistică Kühne+Nagel. “Avem probabil cu 20-30% mai multe discuții și propuneri decât de obicei în ianuarie”.

Transportul aerian este costisitor în comparație cu transportul maritim și nu este competitiv pentru articolele voluminoase și cu marje reduse. Astfel de constrângeri au limitat transportul aerian de marfă la mai puțin de 1% din comerțul global în funcție de volum, potrivit asociației industriei aeriene IATA.

Dar de la atacuri, care au forțat expeditorii să ia rute mai costisitoare care pot adăuga săptămâni la timpul de livrare, transportul aerian de marfă a devenit o opțiune mai atractivă.

Korean Air Cargo, unul dintre cei mai mari transportatori din lume în funcție de volum, a declarat că a început să observe o creștere a cererii și mai multe solicitări din partea clienților.

Mai multe firme de logistică, inclusiv Schenker din Germania, Bollore Logistics din Franța și C.H. Robinson din SUA, își asigură, de asemenea, spațiu suplimentar pentru transportul aerian de marfă, iar Stellantis, compania mamă a Chrysler, a declarat săptămâna trecută că se bazează pe transportul aerian de marfă pentru a face față întreruperilor temporare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

05 Iul. 2025, 09:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Iul. 2025, 09:05 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Premier Energy și FEE Nord au depus la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică cereri oficiale de reducere a tarifelor reglementate, invocând scăderea costurilor de achiziție pentru perioada iunie-decembrie 2025.

FEE Nord (operatorul de stat care deservește raioanele din nord) propune micșorări de aproape 10 % pentru consumatorii racordați la joasă tensiune și până la 14,7 % la intrarea în rețeaua de transport. Concret, prețul solicitat la punctele de intrare în rețelele de transport este de 264 bani/kWh, față de 310 bani/kWh în prezent; la ieșirea din transport – 289 bani/kWh (-13,5 %); pentru consumatorii de medie tensiune – 318 bani/kWh (-12,6 %); iar pentru cei de joasă tensiune – 422 bani/kWh (-9,8 %).

Premier Energy, care alimentează centrul, sudul și municipiul Chișinău, solicită reduceri mai temperate, de circa 4-6 %. Noile tarife propuse sunt: 285 bani/kWh la intrarea în rețelele de transport (-5,6 %), 309,54 bani/kWh la ieșire (-5,0 %), 312,49 bani/kWh pentru consumatorii de înaltă tensiune (-5,0 %), 333,83 bani/kWh pentru medie tensiune (-4,9 %) și 393,76 bani/kWh pentru joasă tensiune (-4,0 %). Prețul mediu al serviciului universal ar scădea astfel la 374,45 bani/kWh, cu 8,7 % sub nivelul actual de 4,10 lei/kWh (410 bani).

Premier Energy contestă premisele de preț transmise de furnizorul central Energocom, susținând că valorile estimate pentru energia de pe bursa OPCOM ar fi „subestimate”, mai ales pentru lunile de vârf ale anului, și cere ANRE să ia în calcul calculele proprii, bazate pe un curs de 19,90 MDL/EUR și pe o majorare de 22 % a cotațiilor bursiere.

În prezent, tariful la  energia elecctrică este de 4,10 lei/kWh pentru curentul furnizat de Premier Energy, dar cu o compensație aplicată, consumatorii plătesc efectiv 2,34 lei/kWh până la finalul anului. 4,68 lei/kWh achită consumatorii pentru energia furnizată de FEE Nord (în nordul țării), tarif compensat la 2,84 lei/kWh.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO