Veşti rele pentru oamenii ce îşi ţin banii în băutură. FT: „Bula” whisky-ului rar se sparge în urma scăderii vânzărilor

07 Dec. 2024, 13:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2024, 13:31 // Actual //  Ursu Victor

Valoarea whisky-urilor rare vândute la licitaţie a înregistrat o scădere semnificativă în acest an, potrivit unui raport recent al băncii de investiţii Noble & Co din Edinburgh. Conform datelor, sticlele de whisky vândute pentru mai mult de 1.000 de lire sterline au scăzut cu 40% în valoare și cu 34% în volum în anul economic care s-a încheiat pe 1 octombrie. Aceste cifre marchează o accelerare semnificativă faţă de declinul de 7% înregistrat anul trecut, chiar dacă volumul vânzărilor a crescut cu 10%.

Raportul subliniază că slăbirea economiei globale, influențată de inflația ridicată și ratele mari ale dobânzilor, a afectat puternic cererea pentru băuturi premium. În perioada post-criză financiară, interesul pentru whisky-urile rare a crescut rapid, iar investitorii bogați au început să caute alternative de investiții, cu whisky-ul scoțian rar devenind o clasă populară de active. Totuși, perioada de inflație și dobânzile ridicate de după pandemie au redus cererea pentru obiectele de colecție scumpe, iar whisky-ul rar nu a făcut excepție.

Duncan McFadzean, şeful departamentului de alimente și băuturi la Noble & Co, a declarat că este posibil ca „bula” în care whisky-ul rar a fost comercializat pentru o perioadă lungă să fi „explodat în cele din urmă”. Această tendință a fost confirmată și de Jonny Fowle, director global pentru whisky și băuturi spirtoase la Sotheby’s, care a spus că „epoca în care aproape orice lansare de whisky creştea în valoare s-a încheiat”.

Cu toate acestea, Fowle a adăugat că sticlele mai vechi, care au fost lansate la prețuri rezonabile, continuă să se vândă bine, chiar dacă nu la aceleași niveluri ca în 2022. De exemplu, Macallan Lalique, lansat în 2005, se vinde acum la aproximativ 50.000 de lire sterline, de zece ori mai mult decât valoarea sa inițială. În mod similar, prima ediție a Bowmore, lansată în 1993 la 100 de lire sterline, ajunge acum la aproximativ 15.000 de lire sterline.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

09 Feb. 2025, 09:51
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
09 Feb. 2025, 09:51 // Actual //  Ursu Victor

Rusia se confruntă cu o criză gravă în transportul petrolului, în urma sancțiunilor impuse de Statele Unite și alte state occidentale. Pe 10 ianuarie, Departamentul Trezoreriei SUA a inclus 161 de tancuri petroliere rusești pe lista neagră, o măsură ce afectează atât transportul țițeiului, cât și al produselor petroliere.

Potrivit Bloomberg, sancțiunile au un efect devastator asupra capacității Rusiei de a exporta petrol. În 2024, 57% din țițeiul exportat de Moscova a fost transportat pe nave care acum sunt sancționate. Numărul total al tancurilor petroliere afectate de sancțiuni, fie ele impuse de SUA, UE sau Regatul Unit, a ajuns la 265, ceea ce reprezintă o parte semnificativă a flotei utilizate pentru transporturi maritime de petrol, potrivit Bloomberg.

Costurile de transport pentru țițeiul rusesc au crescut vertiginos. Conform Argus Media, tarifele de transport au crescut cu aproape 50% din momentul impunerii sancțiunilor. De exemplu, transportul unui baril de petrol din Marea Baltică până în India a ajuns la 13 dolari, comparativ cu 10 dolari înainte de sancțiuni.

Multe dintre tancurile petroliere sancționate întâmpină dificultăți în a-și îndeplini funcțiile. Unele nave sunt blocate în porturi rusești sau chineze, în timp ce altele sunt folosite pentru stocare temporară, fără a putea efectua transporturi regulate.

Rusia depinde acum de așa-numita „flotă din umbră”, formată din nave cumpărate pentru a eluda sancțiunile. Totuși, aceste soluții devin din ce în ce mai costisitoare și riscante, având în vedere că sancțiunile continuă să se extindă. În plus, achiziția de noi nave sau utilizarea celor existente devine tot mai complicată, pe măsură ce riscurile de sancționare cresc.

Pe măsură ce sancțiunile reduc capacitatea Rusiei de a transporta petrol, Moscova se confruntă cu provocări majore. Costurile de transport cresc, iar opțiunile alternative devin din ce în ce mai limitate. Dacă situația continuă, exporturile de petrol ale Rusiei ar putea suferi o scădere semnificativă, cu implicații economice grave.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală