Zăcământul colosal din Norvegia care face Europa independentă în producția de baterii și panouri solare pentru un secol

07 Iul. 2023, 15:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
07 Iul. 2023, 15:03 // Actual //  Lupu Eduard

Un imens zăcământ de rocă de fosfat, descoperit în Norvegia, conține suficiente rezerve pentru a satisface cererea globală de baterii și panouri solare pentru următorii 100 de ani, potrivit companiei miniere care îl controlează.

Norge Mining a spus că până la 70 de miliarde de tone din resursa neregenerabilă ar fi fost descoperite în sud-vestul Norvegiei, alături de zăcăminte din alte minerale strategice, precum titanul și vanadiul.

Roca fosfatată conține concentrate mari de fosfor, care este o componentă cheie pentru construirea de tehnologii ecologice, dar în prezent industria de profil, mai ales în Europa și Statele Unite, se confruntă cu probleme semnificative de aprovizionare.

Fosforul a fost descoperit pentru prima dată în 1669 de omul de știință german Hennig Brandt, care căuta piatra filosofală. Deși s-a dovedit ineficient în transformarea metalelor obișnuite în aur, a devenit o componentă esențială a bateriilor cu fosfat de litiu-fier din mașinile electrice, precum și pentru panourile solare și cipurile de computer.

Rusia controla anterior cele mai mari zăcăminte de roci fosfatice ultrapure din lume, Uniunea Europeană avertizând că aceste „materii prime critice” prezintă un risc ridicat de aprovizionare.

UE este în prezent dependentă aproape în întregime de importurile de rocă fosfatică din restul lumii, potrivit unui raport al Centrului de Studii Strategice de la Haga. China, Irak și Siria au avut până acum zăcămintele cele mai mari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Raportul, care a fost publicat înainte de descoperirea masivului zăcământ norvegian, a avertizat că UE ar trebui să fie „îngrijorată de deficitul de roci fosfatice”.

Un articol din revista științifică Nature a avertizat anul trecut despre întreruperi iminente ale aprovizionării cu fosfor, invocând invadarea Ucrainei de către Rusia și sancțiunile economice ulterioare ca o cauză potențială a volatilității pieței.

Economia globală consumă aproximativ 50 de milioane de tone de fosfor în fiecare an, oamenii de știință avertizând la începutul acestui an că planeta s-ar putea confrunta cu un „fosfogedon” dacă tendințele de aprovizionare continuă.

„Piața cumpărătorilor devine din ce în ce mai aglomerată de comerț limitat – din cauza instabilității politice din mai multe țări sursă, precum și a sancțiunilor internaționale impuse altora”, a menționat Norge Mining într-o postare pe blog din iunie. „Acest lucru îi obligă pe importatori să se teamă de o criză iminentă”.

Ministrul norvegian al comerțului și industriei, Jan Christian Vestre, a declarat luna trecută că guvernul ia în considerare accelerarea construirii unei mine uriașe în Helleland odată ce analiza este finalizată pe carotele de foraj. Dacă se acordă aprobarea, prima mină majoră ar putea începe să funcționeze până în 2028.

Politicianul a spus că „obligația” Norvegiei este de a dezvolta „cea mai durabilă industrie minieră din lume” în urma descoperirii mineralelor.

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău