Planul energetic al Guvernului, desființat de Slusari: Bani europeni pentru regimul separatist

27 Ian. 2025, 18:11
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Ian. 2025, 18:11 // Actual //  Ursu Victor

Alexandr Slusari, membru al Consiliului Energocom, a declarat recent că multe aspecte ale strategiei guvernului pentru achiziționarea gazului și gestionarea crizei energetice au rămas neclare și contestate. Într-o conferință de presă, Slusari a exprimat îngrijorare față de modul în care guvernul gestionează suportul financiar european pentru regiunea transnistreană, în special în ceea ce privește achizițiile de gaze și energia electrică.

„Uniunea Europeană a oferit un grant de 30 de milioane de euro pentru achiziționarea gazului pentru Transnistria pentru 10 zile, dar în pofida ultimelor promisiuni ale domnului Recean, ajungem din nou la un acord cu Cuciurgan și administrația separatistă, de data aceasta pe banii europeni”, a afirmat Slusari. El a subliniat contradicțiile în planul guvernului, în special legate de compania ungară MOL, despre care premierul a spus că ar trebui să intervină în tranzacțiile de gaz. „Cine a decis acest lucru? Noi știm că toți au agreat că tranzacția trebuie să treacă prin Moldova Gaz, dar iată că un alt intermediar a fost ales, iar întrebare este de ce. Este vorba de o firmă-căpușă selectată arbitrar?”, a întrebat Slusari.

De asemenea, Slusari a criticat politica de prețuri și de susținere a regimului separatist.

„De ce UE nu finanțează direct procurarea gazului pentru consumul uman din Transnistria și, în schimb, continuăm să plătim pentru energia de la MGRES, care este deținută de Inter RAO?”, a adăugat el. Potrivit acestuia, guvernul ar trebui să găsească soluții pe termen lung, care să reducă dependența de Cuciurgan și să sprijine consolidarea capacităților energetice interne ale Moldovei.

Slusari a propus, de asemenea, subvenționarea procurării energiei electrice din România și creșterea energiei regenerabile ca soluție viabilă pentru perioada până la 10 februarie și pentru dezvoltarea unui plan de reziliență energetică pe termen lung.

„Eu nu am văzut multă logică în planul guvernamental. Am rămas doar cu mai multe suspiciuni rezonabile”, a încheiat Slusari, subliniind incertitudinea în privința viitoarelor măsuri și a susținerii financiare din partea UE.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII