Lucrările la primul șantier al Autostrăzii Unirii (A8), pe Secțiunea 3 Leghin – Târgu Neamț (Moțca), au fost demarate la începutul lunii februarie. Aceasta marchează o etapă importantă pentru proiectul strategic ce urmărește conectarea Moldovei și Republicii Moldova de Transilvania și Europa.
Proiectul prevede construcția unui tronson de 29,9 km, care include 13 poduri, 11 pasaje, 2 viaducte, două noduri rutiere, 4 spații de servicii și un Centru de Întreținere și Coordonare. Durata de execuție este de 24 de luni, iar finalizarea este programată pentru sfârșitul anului 2026.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, a anunțat că:
- A fost delimitat coridorul expropriat necesar construcției.
- Procesul de deminare a suprafeței șantierului a fost finalizat.
- Organizările de șantier sunt în curs de realizare.
- Se lucrează la drumurile de acces pentru zonele unde vor începe forajele pentru structuri.
- Descărcarea arheologică este în desfășurare pentru cele 6 situri identificate pe traseu.
- Se execută lucrări de decopertare vegetală pe corpul autostrăzii.
Valoarea contractului este de 1,56 miliarde lei (fără TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Autostrada Unirii (A8) este un proiect prioritar, destinat să traverseze Carpații, asigurând legătura între Moldova, Republica Moldova, Transilvania și Europa, dar și cu Bucureștiul. „Prioritizăm această autostradă pentru a consolida infrastructura și pentru a dezvolta regiunea”, a declarat Ionel Scrioșteanu.
Acesta este primul dintre cele 13 loturi ale Autostrăzii Unirii care intră în execuție, marcând un pas crucial pentru modernizarea infrastructurii rutiere din România.