Gazprom, „spălă” pierderile! Va produce mașini de spălat și frigidere

16 Apr. 2025, 07:50
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Apr. 2025, 07:50 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

După ce a pierdut aproape 60% din exporturile de gaze ca urmare a „războiului gazelor” cu Europa și eșecului negocierilor cu China pentru un nou contract, gigantul rus Gazprom își reorientează activitatea: va produce mașini de spălat și frigidere. Potrivit publicației Kommersant, filiala „Gazprom Bîtovie Sistemi” va începe producția de electrocasnice în 2025, pe platforma fostei fabrici Bosch de lângă Sankt Petersburg, preluată de statul rus și trecută sub administrarea temporară a companiei de stat.

Fabrica, care înainte de război producea anual peste un milion de frigidere și mașini de spălat, ar urma să fie repornită chiar din această vară. Totuși, relansarea se lovește de o problemă majoră: lipsa licenței pentru software-ul industrial, după retragerea grupului german Bosch din Rusia.

În prezent, filiala Gazprom produce deja aragaze pe gaz și a obținut anul trecut venituri de 6,6 miliarde de ruble și un profit net de 140 milioane de ruble. În schimb, activitatea de bază a Gazprom — exportul de gaze — este în derivă: compania a înregistrat pierderi de 1 trilion de ruble în 2024, iar în 2023, pentru prima dată în 25 de ani, a raportat o pierdere netă istorică de 629 miliarde de ruble conform standardelor internaționale.

În urma sistării livrărilor către majoritatea țărilor europene, exportul de gaze a scăzut în 2023 la doar 69 de miliarde metri cubi — cel mai mic nivel din 1985. Deși în 2024 volumul a crescut la 81 de miliarde, acesta este de 2,5 ori mai mic decât vârful atins înainte de invazia Ucrainei.

Planurile Kremlinului de a compensa pierderile prin extinderea exporturilor spre China au eșuat. Deși s-a propus construirea unei noi conducte — „Puterea Siberiei 2” — și majorarea de cinci ori a volumului livrat, președintele chinez Xi Jinping a refuzat semnarea unui acord.

Pe fondul pierderilor, Gazprom a anunțat disponibilizări masive: 40% din angajații de la sediul central — aproximativ 1.500 de persoane — vor fi concediați. Totodată, compania ar putea scoate la vânzare sediul său de lux al diviziei de export, construit în stilul unui palat italian, precum și alte bunuri imobiliare de lux.

Realitatea Live

04 Iun. 2025, 12:32
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iun. 2025, 12:32 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a anunțat oficial demararea lucrărilor de pregătire a terenului pentru construcția unui nou segment de cale ferată în zona Văleni, raionul Cahul. Declarația a fost făcută la fața locului, unde oficialul a menționat că lucrările sunt în grafic și se desfășoară în baza proiectului aprobat.

„La sfârșitul lunii februarie vorbeam aici despre analizările de sol pentru acest viitor proiect. Astăzi suntem în faza pregătirii terenului pentru construcția efectivă a unui segment de 500 de metri de cale ferată, cu finanțare asigurată din bugetul de stat și din fondurile Guvernului Republicii Moldova pentru Căile Ferate”, a declarat ministrul.

Potrivit lui Vladimir Bolea, la finalizarea lucrărilor, veniturile Căii Ferate din Moldova (CFM) ar urma să crească cu peste 56 de milioane de lei anual, datorită transferului estimat de 300.000 de tone de marfă de pe drumurile publice către transportul feroviar.

„Este un pas important pentru descongestionarea traficului rutier, dar mai ales pentru eficiența economică și ecologică a sectorului transporturilor din Republica Moldova”, a adăugat Bolea.

Segmentul nou face parte dintr-un plan mai amplu de revitalizare a infrastructurii feroviare, în contextul semnării la 14 aprilie 2025 a unui Memorandum de Înțelegere între România și Republica Moldova, care prevede redeschiderea circulației feroviare pe tronsonul Cantemir–Fălciu, cu scopul de a îmbunătăți conectivitatea regională și fluxurile comerciale transfrontaliere.

Ultimele date statistice relevă că în primul trimestru al anului, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,7%, în timp ce parcursul mărfurilor (tone-kilometri) s-a prăbușit cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Transportul feroviar deține în prezent o pondere de 13,4% în structura totală a mărfurilor transportate în Moldova, semnificând un sector important, dar în dificultate.

În prezent, CFM se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile copaniei s-au cifrat la 228 milioane de lei în anul 2024, iar restanțele la salarii se ridică la peste 100 de milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO