China continuă să importe masiv petrol din state aflate sub sancțiuni, folosind inclusiv o rețea de transportatori aparținând așa-numitei „flote fantomă” iraniene. Potrivit unei anchete realizate de Financial Times și organizația C4ADS, care monitorizează operațiuni maritime clandestine, aceeași schemă folosită de Iran pentru a evita restricțiile occidentale este acum aplicată și livrărilor de petrol rusesc.
În 2024, China a cumpărat zilnic circa 2 milioane de barili de petrol din Rusia și 1,5 milioane din Iran, ceea ce a reprezentat aproape o treime din importurile sale totale. Documente oficiale consultate de presă arată că între 2019 și 2023, firma Ocean Glory Giant, înregistrată în Panama, a utilizat un mecanism complex de „garanții maritime”, prin care au fost ipotecate 34 de petroliere în valoare de aproape 1 miliard de dolari. Oficial, aceste nave trebuiau să transporte petrol malaezian și irakian, însă în realitate au livrat aproape exclusiv petrol iranian, rusesc și venezuelean către China.
Un exemplu este nava Skadi, ipotecată pentru 20 milioane de dolari în noiembrie 2022. În februarie 2023, aceasta a încărcat petrol rusesc Urals din portul Primorsk, a efectuat o transferare pe mare în largul coastelor Spaniei, după care petrolul a fost livrat în China de un alt vas implicat în aceeași schemă, An Shun II. În total, Skadi a efectuat cel puțin cinci transporturi de petrol rusesc și trei de petrol iranian.
Conform analizei C4ADS, în perioada în care au fost active contractele de ipotecă, flota a transportat cel puțin 130 milioane de barili de petrol, în valoare de 9,6 miliarde de dolari. Din acest volum, circa jumătate a provenit din Iran, un sfert din Rusia (aprox. 32,5 milioane de barili, evaluate la 2,4 miliarde de dolari) și aproape o cincime din Venezuela. Aproximativ 93% din aceste transporturi au ajuns în China.
„Această rețea demonstrează cum tacticile de evitare a sancțiunilor se transferă între state aflate sub restricții. Ocean Glory a devenit un fel de super-broker pentru petrol sancționat”, a declarat Andrew Boling, investigator al C4ADS, citat de Financial Times.
În decembrie 2024, Ocean Glory a fost inclusă pe lista de sancțiuni a Statelor Unite.