Auditul supermarketurilor din Chișinău în iulie 2021: Unde se vând cele mai „proaste” fructe și legume

26 Iul. 2021, 15:14
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
26 Iul. 2021, 15:14 // Slider //  MD Bani

Echipa internațională EastFruit a efectuat un audit al departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău. Auditul a fost efectuat simultan și în conformitate cu aceeași metodologie ca și în alte țări ale proiectului, scrie eastfruit.com.

În acest articol este prezentată o analiză detaliată a situației cu comerțul cu fructe și legume în lanțurile de supermarketuri din capitală. În total, au fost analizate 20 de supermarketuri, inclusiv lanțuri naționale și locale: FIDESCO, LINELLA, KAUFLAND, FAMILY MARKET, METRO Cash & Carry (în continuare METRO), NR1, VELMART, FOURCHETTE și GREEN HILLS. Au fost analizate câte cel puțin două magazine, iar din lanțurile naționale câte trei sau mai multe.

Scurte concluzii și reguli de monitorizare

La Chișinău, pe parcursul anului care a trecut de la ultima monitorizare, există mai multe poziții de legume și fructe proaspete pe rafturile supermarketurilor (creșterea cantitativă a fost de aproximativ 18%). În același timp, volumul comercializabil de ierburi proaspete, produse de sezon și fructe exotice a crescut considerabil. În unele lanțuri s-au găsit produse de calitate scăzută, chiar și sezoniere.

Cu toate că, astfel de analize se realizează deja de câțiva ani, multe aspecte nu s-au schimbat. În mai multe lanțuri de supermarketuri, departamentul de fructe și legume este amplasat haotic, iar în unele, aceste departamente sunt adiacente departamentelor de produse chimice de uz casnic și produse de igienă.

În ultimul an, în lanțurile (FIDESCO și VELMART), starea departamentelor de fructe și legume s-a deteriorat, ca urmare, în urma rezultatelor auditului, acestea au fost identificate de noi în așa-numitele. segment nedorit, în care se află alte două rețele începând cu 2020.

În același timp, vom compara și situația cu comerțul cu legume și fructe din supermarketurile din Chișinău cu aceeași perioadă a anului trecut.

Apoi, vă sugerăm să vă familiarizați cu situația cu comerțul cu amănuntul al legumelor și fructelor proaspete din Chișinău în detaliu, pentru fiecare dintre criteriile de evaluare, și să afișați și ratingul general.

1. Sortiment de fructe și legume proaspete

La evaluarea supermarketurilor din Chișinău după criteriul „gamei de produse” din departamentele de fructe și legume, au fost relevate modificări în comparație cu situația de anul trecut. În general, gama de produse a acestor departamente s-a extins cu aproximativ 18%. Numărul de ierburi proaspete, produse de sezon și fructe exotice a crescut în mod semnificativ.

Liderul ratingului conform acestui criteriu a fost rețeaua METRO, care a crescut de la a doua poziție (2020) la prima (2021), la egalitate cu rețeaua KAUFLAND – în 2020 a ocupat prima poziție în rating.

Pe lângă cel mai mare sortiment de produse tradiționale din fructe și legume, METRO are un departament de produse exotice, care înlocuiește departamentul de produse ECO vara (funcționează toamna și primăvara). Iar produsele de sezon sunt prezentate într-un format atractiv.

S-au realizat progrese semnificative datorită creșterii pozițiilor gamei de produse.

 

Pe ultimele poziții se situează FIDESCO și FAMILY MARKET, care au ocupat același loc anul trecut.

În diferite lanțuri de supermarketuri din Chișinău, sortimentul de fructe și legume (și nu numai pe baza numărului de articole de bază) a variat destul de semnificativ. Aproape fiecare lanț se concentrează în mod clar pe o anumită categorie de clienți – în funcție de puterea lor de cumpărare și de preferințele consumatorilor. De asemenea, s-a remarcat faptul că, în unele rețele, administrația încă nu acordă prea multă importanță acestor departamente. Ca urmare, produsele de pe rafturi pot fi plasate aleatoriu, regulile de afișare și „vecinătatea” optimă a produselor nu sunt luate în considerare.

2. Prospețimea fructelor și legumelor prezentate

În mod surprinzător, în iulie 2021, doar lanțul FOURCHETTE era pe primul loc în clasamentul calității fructelor și legumelor, care se afla în penultima poziție în aceeași perioadă a anului trecut. La momentul auditului, nu s-au observat încălcări grave în magazinele acestor lanțuri, sau s-au observat doar abateri minore care nu au afectat percepția calității produsului.

Cu toate acestea, nu este deloc surprinzător faptul că, la fel ca anul trecut, lanțurile VELMART și GREEN HILLS ocupă din nou ultimul loc în calitatea produselor.

Cele mai mari abateri de la standardele de calitate dorite pentru produsele din fructe și legume oferite în lanțurile de supermarketuri au fost observate în grupul de legume pentru produse de bază precum cartofi, morcovi și ardei grași; în grupul de fructe – rodie, clementine, kaki, precum și mere și struguri de masă.

3. Calitatea departamentului de legume și fructe proaspete

Liderul ratingului de la Chișinău în ceea ce privește calitatea departamentului de fructe și legume este încă lanțul KAUFLAND. Rețeaua METRO își păstrează, de asemenea, pozițiile, care în 2020 a efectuat lucrări de reconstrucție reamenajare a departamentelor de fructe și legume, care au avut un efect pozitiv asupra poziției METRO pe piață și în acest rating.

Din păcate, există câteva lanțuri în care produsele alimentare sunt plasate aproape de produsele chimice de uz casnic sau produsele de igienă, ceea ce este inacceptabil.

Nivelul conținutului informațional este încă destul de scăzut în lanțurile de supermarketuri din Chișinău. Țara de origine și alți parametri importanți nu sunt adesea indicați pe etichete. Adică, consumatorul poate evalua „cu ochiul” doar dacă acestea sunt produse locale sau importate. Prin urmare, chiar și o promovare și o personificare minimă a produselor locale oferă întotdeauna un rezultat foarte bun sub forma unei creșteri a vânzărilor. În iulie 2021, nu s-au văzut încă îmbunătățiri majore în acest domeniu. Prin urmare, trebuie de subliniat faptul că toate lanțurile de supermarketuri trebuie să îmbunătățească starea lucrurilor în conformitate cu acest criteriu – pentru a plasa etichete de preț și etichete lizibile cu cele mai complete informații despre produs.

4. Prețul general pentru fructe și legume

Cele mai mici prețuri la legume și fructe se găsesc încă în lanțul de supermarketuri NR1, care în iulie 2021 (din perioada de audit anterioară) continuă să fie lider în clasament după acest criteriu.

Lanțul FIDESCO a devenit anti-lider al ratingului conform acestui criteriu, în această rețea s-au înregistrat cele mai mari prețuri pentru toate categoriile de fructe și legume.

Trebuie remarcat faptul că multe lanțuri de supermarketuri din Chișinău oferă, printre altele, fructe și legume importate, ceea ce, în unele cazuri, afectează puternic nivelul general al prețurilor.

În continuare, propunem să luăm în considerare evaluarea generală, luând în considerare toate evaluările lanțurilor de supermarketuri pentru fiecare dintre criteriile de evaluare de mai sus, și, de asemenea, să comparăm situația cu o monitorizare similară din iunie 2020.

Evaluare generală

Pe baza evaluărilor lanțurilor de supermarketuri în conformitate cu patru criterii principale (sortimentul de produse, calitatea acestora, calitatea departamentului de produse și prețurile generale pentru principalele de fructe și legume), a fost obținut ratingul general al lanțurilor de supermarketuri.

Rețeaua METRO a devenit lider în iulie 2021, la fel ca în auditul anterior din martie 2021. Această rețea în 2019 a fost pe locul 3, în 2020 a fost pe locul 2, adică s-a deplasat în mod constant spre vârf și încă se menține. Lanțul METRO a ocupat primul loc în clasament la categoria „gama de produse”.

În 2021, rețeaua KAUFLAND a scăzut de pe primul loc, unde era în 2020, pe locul al doilea, pierzând poziția lanțului METRO. În ceea ce privește calitatea produselor, calitatea departamentului și gama de produse, KAUFLAND este încă în grupul lider, la fel ca METRO, dar lanțul a pierdut puncte în categoria prețurilor.

În ciuda creșterii în unele dintre categoriile enumerate mai sus, KAUFLAND nu a reușit să mențină primul loc în acest clasament din cauza categoriei de preț.

În plus, a doua poziție o ia lanțul NR1, care, fiind lider în ceea ce privește prețurile, ocupă a doua poziție în ceea ce privește sortimentul, dar pierde puncte pentru calitatea departamentului.

A treia poziție în clasament este încă ocupată de rețeaua LINELLA, așa cum a fost anul trecut pentru aceeași perioadă. În ceea ce privește calitatea produselor, acest lanț a scăzut o poziție comparativ cu anul trecut, dar nu au existat modificări vizibile în alte criterii.

Lanțurile de supermarketuri FOURCHETTE și GREEN HILLS se află pe locul patru în clasament, care a fost ocupat de lanțul VELMART în iunie 2020. În 2021, FOURCHETTE arată îmbunătățiri în performanță, în special în ceea ce privește calitatea produselor, în timp ce GREEN HILLS arată îmbunătățiri în calitatea departamentelor.

Urmează lanțul VELMART, care și-a pierdut pozițiile în clasament, în principal din cauza prețurilor la produse. Rețeaua FIDESCO a pierdut două poziții și a devenit astfel penultima în clasament – acesta este pe același loc pe care îl ocupă în auditul din noiembrie 2020, pierzând în principal puncte în categoriile de preț și puțin în calitatea departamentului de produse proaspete. În timpul monitorizării, au fost dezvăluite doar câteva fapte de încălcare a cerințelor privind calitatea produsului, iar în termeni cantitativi, fructele cu defecte s-au ridicat la aproximativ 3% din toate produsele din fructe și legume prezente pe rafturile FIDESCO.

FAMILY MARKET ocupă din nou ultima poziție din rating fără modificări. Conform criteriilor de evaluare, acest lanț a fost inferior tuturor concurenților, în special în ceea ce privește gama de produse proaspete, prețurile și calitatea departamentului.

Evaluarea departamentelor de fructe și legume din supermarketuri pe baza rezultatelor unui audit independent realizat de EastFruit este un bun barometru al stării activității supermarketurilor în ansamblu, deși se referă direct doar la comerțul cu fructe și legume în lanțuri. La urma urmei, departamentele de producție sunt factorul cheie pentru un lanț de supermaerketuri astăzi, influențând poziționarea acestuia, fluxul de clienți și dimensiunea verificării medii. În consecință, din nou lanțurile VELMART și FIDESCO, dar mai ales rețeaua FAMILY MARKET, ar trebui să acorde mai multă atenție dezvoltării comerțului cu fructe și legume în magazinele lor, dacă vor să își asigure afacerea în viitor.

Poziționarea lanțurilor de supermarketuri în Chișinău

Aceasta este situația din matricea supermarketurilor din Chișinău în iulie 2021.

Există două lanțuri în segmentul optim pentru categoria comerțului cu fructe și legume din Chișinău. Compania din segmentul Optimum al acestor supermarketuri a fost formată din lanțul NR1, care în 2020 se afla în același loc. Lanțul de supermarketuri METRO a ocupat cea mai interesantă și echilibrată nișă a afacerii cu amănuntul din Moldova. Mai mult, METRO se află într-o poziție mult mai bună în acest segment decât NR1.

În capitala Moldovei, ca și anul trecut, lanțul KAUFLAND rămâne un supermarket clasic premium.

FAMILY MARKET, FIDESCO și lanțurile de supermarketuri VELMART sunt cele mai profunde din segmentul „nedorit”. Cel mai surprinzător lucru este direcția lanțurilor FIDESCO și VELMART de la segmentul de reduceri la segmentul nedorit. FAMILY MARKET este aici de ceva timp, ceea ce poate afecta veniturile acestei afaceri. Rețeaua FOURCHETTE se află aproximativ în aceeași situație, care are o situație puțin mai bună. Pentru a cumpăra legume și fructe, consumatorii nu au niciun motiv special pentru a vizita în mod intenționat magazinele acestor lanțuri.

Lanțul GREEN HILLS este un discounter clasic care s-a îndreptat puțin spre segmentul „nedorit”. Lanțul stabilește prețuri mici pentru produse, acordând mai mai puțină atenție calității produselor și calității departamentelor de fructe și legume.

Auditul este util pentru fiecare rețea, deoarece vă permite să vedeți lacune și perspective pentru îmbunătățirea performanței afacerii.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:22 // Actual //  Ursu Victor

Sergiu Tofilat, membru al Consiliului de Observatori al Moldovagaz, a comentat în termeni duri deplasarea oficialilor moldoveni, inclusiv a ministrului Energiei, Victor Parlicov, la Gazprom. Tofilat susține că această acțiune reprezintă o capcană și o umilință pentru Republica Moldova, subliniind discrepanțele între discursul autorităților și acțiunile acestora pe tema gazelor.

„Luni de zile ni s-a spus despre «depolitizarea subiectului gazelor», că «am scăpat de dependența de gazele rusești», iar acum ministrul merge la Gazprom. Foarte «consecvent»!”, a declarat Tofilat. În opinia sa, această deplasare este inutilă și nu adresează problemele fundamentale ale sectorului energetic.

Tofilat a punctat trei subiecte majore discutate cu Gazprom, care ar fi fost evitate dacă autoritățile ar fi luat măsuri eficiente în prealabil.

  1. Livrarea gazelor către regiunea transnistreană: Tofilat subliniază că deciziile referitoare la livrarea gazului în regiunea transnistreană sunt deja luate la Kremlin și că nu există nicio necesitate reală de a negocia cu Gazprom, având în vedere că aceștia nu vor lua decizii importante. El sugerează că în loc să discute cu Gazprom, autoritățile moldovenești ar trebui să planifice o reintegrare a regiunii și să fie pregătite pentru o eventuală criză energetică.
  2. Datoria la gaz: Tofilat adaugă că datoria de 720 milioane de dolari către Gazprom este nejustificată, iar auditul internațional a confirmat acest lucru. Deși autoritățile moldovenești ar fi trebuit să ajungă la un acord amiabil sau să meargă în instanță pentru a rezolva disputa, Tofilat susține că Guvernul a preferat să negocieze direct cu Gazprom, o abordare care, în opinia sa, nu face decât să amâne rezolvarea situației.
  3. Aprobarea Consiliului de Administrație al Moldovagaz: Tofilat consideră că blocajul în numirea unui nou Consiliu de Administrație la Moldovagaz ar putea fi depășit doar prin instituirea unui management extern, pentru a forța Gazprom să accepte schimbările necesare. El a menționat că proiectul de lege pentru a rezolva această problemă nu a fost încă înregistrat, iar în acest context, Gazprom refuză să numească un nou Consiliu de Administrație.

„Este clar că există interese ascunse care blochează procesul. Vom vedea cine va obstrucționa continuarea acestuia”, a concluzionat Tofilat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău