Momente cheie în procesul evoluției omenirii ce ar fi putut duce la sfârșitul existenței planetei noastre

03 Mart. 2021, 08:40
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
03 Mart. 2021, 08:40 // Slider //  bani.md

La sfârșitul anilor 1960 NASA s-a confruntat cu o decizie care ar fi putut schimba soarta speciei umane pentru totdeauna. Teoretic, această decizie ar fi putut dezlănțui „extratereștri ucigași” sau distrugerea definitivă a atmosferei Pământului.

După aterizările „Apollo 11”, cei trei astronauți din cadrul misiunii, aflați în interiorul capsulei ce plutea în Oceanul Pacific, așteptau să fie ridicați din ocean de către un echipaj. Oficialii NASA au decis să nu îi lase pe cei trei eroi să aștepte prea mult și în pofida protocolului pe ce a fost stabilit, au decis să trimită un echipaj de salvare pentru a îi prelua la scurt timp după ce aceștia au ajuns pe Pământ. Dezavantajul acestei decizii prompte însă, era mica posibilitate de a dezlănțui microbi extratereștri cu efecte devastatoare pe Pământ.

Cu câteva decenii înainte, un grup de oameni de știință și oficiali militari se aflau la un moment de cotitură similar. În timp ce așteptau să urmărească primul test al armelor atomice, aceștia ar fi putut ajunge la un rezultat catastrofal. A existat șansa ca experimentele lor să aprindă accidental atmosfera și să distrugă toată viața de pe planetă. Astfel, Terra a cunoscut câteva grupuri de oameni ce au ținut soarta lumii în mâinile lor, fiind responsabili pentru posibilitatea mică, dar reală de a provoca o catastrofă totală, și într-un final sfârșitul, nu doar a propriilor vieți, ci și sfârșitul tuturor.

Când omenirea și-a planificat pentru prima dată trimiterea sondelor și chiar a primelor persoane în spațiu, la mijlocul secolului al XX-lea, „problema contaminării”, începuse deja să ia teren ca fenomen important în lumea științei.

În primul rând, se punea problema contaminării „de dinainte”, cu alte cuvinte, acest lucru însemna posibilitatea ca viața de pe Pământ să facă accidental o plimbare în cosmos. Nava spațială trebuia sterilizată cu atenție înainte de lansare. Dacă microbii se strecurau la bord, ar împiedica orice încercare de a detecta viața extraterestră. Și chiar dacă s-ar fi descoperit organisme extraterestre acolo, am fi putu să le ucidem din greșeală cu bacterii sau virusuri de pe Pământ. Aceste aspecte rămân actuale până în prezent.

O a doua problemă întâlnită a fost contaminarea „la întoarcere”, în ideea în care astronauții, rachetele sau sondele care se întorc pe Pământ ar putea aduce forme de viață catastrofale pentru Terra, fie prin potențiala superioaritate față de organismele terestre, fie prin ceva mult mai rău, cum ar fi consumarea întregului oxigen din atmosferă.

Contaminarea „la întoarcere” era o amenințare pe care NASA trebuia să o ia în serios în timpul planificării misiunilor Apollo pe Lună. Ce s-ar fi întâmplat dacă astronauții ar fi adus înapoi ceva extrem de periculos? La acea vreme, probabilitatea nu era considerată ridicată, ba chiar puțini au crezut că Luna ar putea adăposti viața, dar totuși, scenariul ar fi trebuit cel puțin considerat, deoarece consecințele puteau fi foarte grave. „Am fi putut fi 99% siguri că misiunea „Apollo 11” nu va aduce înapoi organisme periculoare”, a spus un om de știință influent la acea vreme, „dar chiar și acel 1% de incertitudine, era prea mare pentru a nu fi considerat”.

NASA a pus în aplicare mai multe măsuri de carantină, în unele cazuri chiar cu reticență. Oficialii îngrijorați ai Serviciului de Sănătate Publică din SUA au susținut măsuri mai stricte decât au fost aplicate ulterior, punând presiune pe agenția spațială, subliniind subtil că aceștia au puterea de a refuza primirea astronauților contaminați. După audierile din cadrul Congresului, NASA a fost de acord să atașeze navei, o instalație costisitoare ce le-a permis echipajelor să-i izoleze și sa-i ridice pe bărbați din capsula lor. S-a convenit, de asemenea, că exploratorii din spațiu, vor petrece trei săptămâni în izolare înainte de a-și putea îmbrățișa familiile sau de a da mâna președintelui.

Din fericire, misiunea „Apollo 11” nu a adus pe Pământ nicio viață extraterestră mortală, sau așa credem noi ?

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO