Foto//Povestea tumultuoasă a unei mașini unice: Rolls-ul cu uși rotunde

05 Nov. 2021, 04:55
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Nov. 2021, 04:55 // Actual //  bani.md

Până să-i fie redată demnitatea, Rolls-ul cu uși rotunde a „trăit” 70 de ani ca falsă mașină regală, atracție de circ și exponat într-o vitrină din Japonia, scrie forbes.ro.

Fabricat în 1925, Rolls-Royce-ul Phantom cu uși rotunde are o caroserie unică, specială și un motor de 7,6 litri, cu șase cilindri în linie, care furniza aproximativ 40 de cai putere. Autorii capodoperei Art Deco pe roți sunt belgienii de la Jonckheere Carrosiers care, la data implicării în proiect, erau cunoscuți mai degrabă ca producători de caroserii și interioare pentru… autobuze.

Înainte de a ajunge la ei, Phantomul a călătorit vreme de șapte ani, din Detroit (unde a fost refuzat de cel care îl comandase), până în îndepărtata Indie, unde a schimbat câțiva proprietari.

În 1932, automobilul sosește în Belgia, la fabrica Jonckheere. Înființată de Henri Jonckheere în 1881, compania, specializată inițial în carosarea automobilelor de lux, și-a diversificat portofoliul începând cu anul 1922, construind caroserii de autobuz. Așa că atunci când un client le-a solicitat un Rolls-Royce Phantom unic, belgieni și-au suflecat încântați mânecile, dornici să arate ce pot.

Lungă de șase metri, cu aripile sale fluide și alungite, cu farurile în formă de glonț și portierele perfect rotunde, mașina este nu doar o creație unică și inspirată, ci o veritabilă operă de artă automobilistică.

Chiar dacă este un Rolls ca niciun altul, stilul său a fost destul de controversat în epocă printre fanii mărcii. Însă frumusețea mașinii a fost confirmată în 1936, la Concursul de Eleganță de la Cannes, unde a primit Premiul de Onoare.

După finalul celui de-Al Doilea Război Mondial, elegantul automobil a ajuns în SUA, la un  proprietar care însă nu a avut grijă de el. În 1950 a fost cumpărat de colecționarul de mașini clasice Max Obie, care l-a revopsit în auriu – din câte se pare, vopseaua conținea câteva kilograme de aur adevărat – și a început să-l promoveze în mod fals drept fostul automobil al Ducelui de Windsor.

Obie a dus apoi mașina pe Coasta de Est, unde a făcut cu ea ceea ce ar putea fi un număr de circ: dacă plăteai o anumită sumă, puteai vedea Rolls-ul regal.

Anii care au urmat nu au fost foarte fericiți pentru Rolls-ul cu uși rotunde: a schimbat numeroși proprietari care, la rândul lor, i-au schimbat culoarea fiecare după propriile preferințe și gusturi. Din 1991, mașina, cumpărată cu 1,5 milioane de dolari de un colecționar din Japonia și vopsită într-o neinspirată nuanță de alb, a poposit într-un showroom unde a rămas în următorii zece ani.

În 2001, automobilul a fost achiziționat de Muzeul Petersen și a fost recondiționat complet. Trecutul tumultuos al mașinii și faptul că s-au pierdut actele originale au făcut ca restauratorii să nu reușească să identifice culoarea originală. Dar combinația de negru la exterior cu roșu la interior este cât se poate de reușită.

După ce a fost vopsit în cele mai nefericite culori, , după ce a fost ignorat și lăsat să ruginească, după ce a fost atracție de circ sau exponat abandonat într-o vitrină, Rolls-Royce-ul Phantom I Jonckheere Coupe  își trăiește în sfârșit gloria meritată, la aproape 100 de ani după ce a ieșit pe porțile fabricii.


Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:22
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:22 // Actual //  Ursu Victor

Sergiu Tofilat, membru al Consiliului de Observatori al Moldovagaz, a comentat în termeni duri deplasarea oficialilor moldoveni, inclusiv a ministrului Energiei, Victor Parlicov, la Gazprom. Tofilat susține că această acțiune reprezintă o capcană și o umilință pentru Republica Moldova, subliniind discrepanțele între discursul autorităților și acțiunile acestora pe tema gazelor.

„Luni de zile ni s-a spus despre «depolitizarea subiectului gazelor», că «am scăpat de dependența de gazele rusești», iar acum ministrul merge la Gazprom. Foarte «consecvent»!”, a declarat Tofilat. În opinia sa, această deplasare este inutilă și nu adresează problemele fundamentale ale sectorului energetic.

Tofilat a punctat trei subiecte majore discutate cu Gazprom, care ar fi fost evitate dacă autoritățile ar fi luat măsuri eficiente în prealabil.

  1. Livrarea gazelor către regiunea transnistreană: Tofilat subliniază că deciziile referitoare la livrarea gazului în regiunea transnistreană sunt deja luate la Kremlin și că nu există nicio necesitate reală de a negocia cu Gazprom, având în vedere că aceștia nu vor lua decizii importante. El sugerează că în loc să discute cu Gazprom, autoritățile moldovenești ar trebui să planifice o reintegrare a regiunii și să fie pregătite pentru o eventuală criză energetică.
  2. Datoria la gaz: Tofilat adaugă că datoria de 720 milioane de dolari către Gazprom este nejustificată, iar auditul internațional a confirmat acest lucru. Deși autoritățile moldovenești ar fi trebuit să ajungă la un acord amiabil sau să meargă în instanță pentru a rezolva disputa, Tofilat susține că Guvernul a preferat să negocieze direct cu Gazprom, o abordare care, în opinia sa, nu face decât să amâne rezolvarea situației.
  3. Aprobarea Consiliului de Administrație al Moldovagaz: Tofilat consideră că blocajul în numirea unui nou Consiliu de Administrație la Moldovagaz ar putea fi depășit doar prin instituirea unui management extern, pentru a forța Gazprom să accepte schimbările necesare. El a menționat că proiectul de lege pentru a rezolva această problemă nu a fost încă înregistrat, iar în acest context, Gazprom refuză să numească un nou Consiliu de Administrație.

„Este clar că există interese ascunse care blochează procesul. Vom vedea cine va obstrucționa continuarea acestuia”, a concluzionat Tofilat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău