Să nu dați vina pe Baubau. Moldova riscă să rămână fără contractul la gaz dacă nu auditează datoriile istorice

26 Ian. 2022, 09:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
26 Ian. 2022, 09:53 // Actual //  bani.md

Acordul dintre Gazprom și Moldovagaz poate fi reziliat dacă nu se efectuează un audit al datoriei istorice. Despre aceasta a declarat viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Moldovei Andrei Spînu.

Dacă nu se efectuează un audit al datoriei istorice a Moldovagaz față de Gazprom înainte de luna mai 2022, există riscul rezilierii contractului și încetării furnizării de gaze către Moldova. Facem totul pentru a ne asigura că auditul se desfășoară în conformitate cu protocolul semnat cu Gazprom – până în mai 2022”, a spus Spînu.

Guvernul Moldovei a pregătit documentația pentru licitația pentru selecția unei companii care va efectua auditul. El a spus că contractul cu ea va fi plătit în detrimentul fondurilor bugetare.

Săptămâna trecută, în ședința Consiliului de Supraveghere al Moldovagaz, această informație a fost transmisă și reprezentanților Gazprom în consiliu. S-a hotărât ca până pe 25 ianuarie să fie primite propuneri de la Gazprom, după care urmează să fie anunțată o licitație”, spuse Spînu.

La 1 noiembrie 2021 a intrat în contractul de livrare a gazelor pe  perioadă de de cinci ani. În urma negocierilor cu Gazprom la Sankt Petersburg în octombrie 2021, partea moldovenească și cea rusă au semnat un protocol suplimentar la contractul de furnizare a gazelor naturale.

Acesta prevede, printre altele, efectuarea unui audit al datoriei istorice pentru a depăși neînțelegerile la acest subiect. Gazprom susține că datoria malului drept al Nistrului este de 709 milioane de dolari, inclusiv penalități. Partea moldovenească consideră că această sumă este prea mare.

În același timp, problema datoriei regiunii transnistrene rămâne nerezolvată. Transnistria primește gaz printr-un singur contract cu Moldova, dar nu plătește gazul. Fondurile acumulate sunt acumulate într-un „cont de gaz” special și utilizate de autoritățile transnistrene pentru acoperirea deficitului bugetar al republicii nerecunoscute. Această datorie a malului stâng al Nistrului este deja de 7,5 miliarde de dolari.

Conform protocolului semnat, raportul de audit trebuie aprobat în ședința Consiliului de Supraveghere al Moldovagaz în luna mai 2022.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII