Moldovenii, dărâmați de scumpiri! Spînu: Discutăm cu operatorii un preț bun al energiei electrice

16 Feb. 2022, 23:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Feb. 2022, 23:13 // Actual //  bani.md

Discutăm cu toți operatorii pentru a avea un preț bun pentru consumatori, a declarat ministru Infrastructurii, Andrei Spînu în cadrul emisiunii „Secretele Puterii” de la JurnalTV.

Contractele de livrare a energiei electrice care sunt încheiate la moment expiră la sfârșitul lunii martie. Practic anumite licitații deja au început. Am promovat și o lege ca cei care organizează licitațiile să cumpere din minim două surse ca să avem o diversificare”, a precizat Spînu.

Ministrul a spus că statele vecine achită un pret de câteva ori mai mare pentru curent.

De mai mult timp sunt în discuții cu toți operatorii de pe această piață să vedem dacă putem să găsim o soluție prin care să nu permitem o creștere galopantă a tarifelor la energia electrică. Nu pot să confirm că discuțiile s-au încheiat”, a spus Spînu.

Spînu a precizat că în prezent sunt purtate discuții ca prețul energiei să rămână neschimbat.

Am discutat și cu companiile din domeniul energetic, am discutat astăzi și cu ANRE să vedem dacă putem să mai așteptăm un pic să vedem dacă ar fi o soluție ca să avem același preț la energia electrică pentru anul următor. Această opțiune este pe masă, ar putea să se confirme, dar rămâne să avem o decizie finală. O decizie finală ar trebui luată cel târziu săptămâna viitoare, chiar dacă avem timp până la finalul lunii martie”, a spus Spînu.

În prezent, costul energiei electrice livrate de Centrala de la Cuciurgan este de 53,5 USD/MWh. Centrala asigură 80% din necesarul de curent.

Energia electrică livrată de Premier Energy urma să se scumpească cu cu 43%, la 2,16 lei/kWh, potrivit proiectului de hotărâre publicat de Agenția Națională de Reglementare în Energetică.

Directorul ANRE, Veaceslav Untilă a declarat că tarifele pentru consumatorii casnici vor fi majorate în două etape. Următoarea etapă de majorare a tarifului la energia electrică ar urma să aibă loc după 1 aprilie, când va fi semnat noul contract de furnizare a energiei electrice și va fi cunoscut noul preț de achiziție și valoarea abaterilor negative ale companiilor de distribuție a energiei electrice.

Ultima ajustare a tarifelor la energia electrică a avut loc la sfârșitul lunii ianuarie 2021. La acea vreme, tarifele la energia electrică pentru consumatorii au fost reduse cu 10,1%, la 1,51 lei/kWh.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală