Capcana energetică în care s-a pomenit Moldova. Riscăm să achităm pierderi de milioane de euro rușilor de la Cuciurgan

14 Iun. 2022, 10:53
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Iun. 2022, 10:53 // Actual //  bani.md

De la 1 iunie au intrat în vigoare noile reguli ale pieței de energie electrică. Asta înseamnă că va trebui să achităm dezechilibrele la preţuri usturătoare, constată expertul în energetică Sergiu Tofilat.

Centralele electrice trebuie să ştie câtă energie vom consuma pentru ca s-o producă. Evident că există diferenţe între ce am planificat şi ce am consumat de facto, la fiecare minut şi oră. Aceste diferenţe se acoperă de centralele electrice, care măresc sau reduc generarea de energie la indicaţia dispecerilor operatorului de sistem – Moldelectrica, în funcţie de câtă energie consumăm noi.

„Aceste dezechilibre implică şi anumite costuri, adică trebuie să le achităm separat. După noile reguli ale pieţei de energie, va trebui să le achităm la preţurile pieţei regionale, adică 300-400 EUR/MWh. Factura o primeşte Moldelectrica şi o repartizează între furnizori (Premier Energy, FEE Nord) şi… regiunea transnistreană. Doar că nu ai de la cine cere plata dezechilibrelor în regiunea transnistreană şi riscăm să le plătim tot noi, afirmă expertul în energetică.

Potrivit lui, cu aşa dezechilibre ne putem trezi la sfârşit de lună cu o factură de 80-100 milioane euro, suplimentar la preţul achitat pentru importul energiei. Practic MGRES ne poate şantaja: va crea dezechilibre, iar noi va trebui să le acoperim din sistemul ucrainean şi să plătim pentru ele.

„Asta înseamnă că MGRES ne poate crea mari probleme. Cum anume? Ne uităm cum s-a comportat MGRES în octombrie 2021 (vedeţi graficul din imagine). Au redus producerea de energie şi au creat mari dezechilibre, uneori peste 250 MW. Diferenţa a acoperit-o Ucraina. Cu aşa dezechilibre ne putem trezi la sfârşit de lună cu o factură de 80-100 milioane euro, suplimentar la preţul achitat pentru importul energiei. Practic MGRES ne poate şantaja: va crea dezechilibre, iar noi va trebui să le acoperim din sistemul ucrainean şi să plătim pentru ele”, a precizat Tofilat.

În opinia lui, pentru a soluționa problema trebuie numită centrala de la Cuciurgan parte responsabilă pe dezechilibrele din stânga Nistrului. Pentru asta trebuie introduse prevederi speciale în legislaţie. De discutat cu partea ucraineană să ofere un preţ de echilibrare decent, la nivelul preţurilor angro la energie pe piaţa ucraineană. În același timp, Moldelectrica trebuie să aibă o poziţie mai activă şi să apere interesele noastre. Directorul interimar nu face faţă. Trebuie numit un director profesionist, cu tărie de caracter.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO