Solicitarea AAC de a stopa comercializarea biletelor pentru sezonul de vară 2023 este nefondată și nelegitimă. Informația privind faptul că Air Moldova ar comercializa bilete pentru orarul de vară 2023 în lipsa unei autorizații și lipsa unui orar aprobat este distorsionată, având drept scop denigrarea imaginii companiei și perturbarea activității comerciale, susține AirMoldova într-un comunicat de presă. În replică, Constantin Vozian, șeful direcției juridice și reglementări de la Autoritatea Aeronautică Civilă susține că acuzațiile sunt nefondate, iar compania trebuie să-și soluționeze situația precară în care s-a pomenit.
„AAC organizează regulat verificări, inspecții, solicitări inopinate, urgente și imediate exclusiv pentru Air Moldova, având drept scop distragerea personalului operațional de la activitatea curentă, crearea piedicilor activității comerciale, demoralizarea personalului, manipularea opiniei publice cu titluri de știri și defăimarea imaginii companiei”, se arată comunicatul AirMoldova.
Potrivit lui Vozian, compania AirMoldova are la dispoziție trei luni pentru a remedia situația financiară. „Există două scenarii fie se face o injecție de capital de către acționari fie i se suspendă certificatul aerian, dar asta e soluția extremă și se aplică doar după o analiză minuțioasă a cotei de piață și a numărului de pasageri transportați în condițiile în care e un operator național”.
Vozian susține că AirMoldova este la cel mai înalt grad de risc financiar, confruntându-se cu probleme de stabilitate financiară și un potențial risc de insolvabilitate, fiind necesar de a începe imediat un proces de management al riscului şi de a urmări îndeaproape toate aspectele de interes și de a se folosi un instrument de evaluare şi/sau un instrument de supraveghere continuă a acestuia pentru a identifica în continuare acțiunile ulterioare.
Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage, însă, la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.
Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.
În prezent, AirMoldova ar fi controlată de fugarul Ilan Șor prin companii interpuse.