VIDEO Lightyear, prima mașină alimentată de propriile panouri solare, a înregistrat 150. Comenzi înainte de lansare

04 Dec. 2022, 04:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Dec. 2022, 04:44 // Actual //  bani.md

Prezentat în vara acestui an, modelul Lightyear 0, a cărui autonomie poate fi majorată grație panourilor fotovoltaice de pe plafon, are deja 150 de clienți dispuși să plătească 250.000 de euro.

Considerat primul vehicul 100% electric de serie din lume care poate fi alimentat de la propriile panouri solare, Lightyear 0 a strâns deja 150 de precomenzi, însă ritmul asamblării este extrem de redus.

Așa cum scria LifeNews.ro în luna iunie, start-up-ul olandez Atlas Technologies, dezvoltatorul modelului Lightyear 0, a început asamblarea autoturismului cu un preț de 250.000 de euro într-un ritm redus. Abia la jumătatea anului viitor este estimată atingerea unei cadențe de cinci unități pe săptămână, ceea ce înseamnă că majoritatea celor 150 de clienți își vor primi mașinile până la finalul lui 2023.

Lex Hoefsloot, CEO și cofondator al proiectului Lightyear, a declarat pentru Bloomberg că asamblarea mașinilor este realizată la uzina Valmet din Finlanda, între dezvoltator și producător existând un contract pentru doar 1.000 de unități. În funcție de cerere, acest volum ar putea fi majorat.

Deocamdată, Atlas Technologies se concentrează pe asamblarea modelelor Lightyear 0, însă, în paralel, a dezvoltat și modelul Lightyear 2, mult mai accesibil. Acest al doilea vehicul are în prezent un preț estimat la 30.000 de euro însă producția lui nu va demara mai devreme de 2025. Spre deosebire de Lightyear 0, al doilea model are deja clienți inclusiv printre companiile de leasing și car-sharing. Conform lui Lex Hoefsloot, există deja precontracte cu companiile LeasePlan și MyWheels.

Oficialul a explicat că modelul Lightyear 0, aflat deja în producție, poate fi condus, fără reîncărcare de la priză, circa două luni de vară în Amsterdam și până la șapte luni în Portugalia. Asta pentru că, pe lângă un sistem de alimentare clasic pentru mașinile electrice, acest vehicul își poate asigura prin panourile curbate amplasate pe plafon și capota motorului o autonomie zilnică de aproximativ 70 km.

În cazul necesității parcurgerii unor distanțe mai lungi, Lightyear 0 se poate deplasa peste 700 km cu o singură încărcare. Asta pentru că la autonomia de 625 km (WLTP) asigurată de baterie după o încărcare completă se adaugă cei 70 km generați de panourile solare.

Scepticilor care consideră că o baterie de doar 60 kWh nu poate susține deplasarea unui automobil electric pe o distanță atât de mare, cei de la Atlas Technologies le aduce ca argumente coeficientul aerodinamic de doar 0,19, greutatea de 1.575 kg, foarte mică pentru o mașină electrică având o lungime de cinci metri, dar și consumul de numai 10,5 kWh / 100 km înregistrat la o viteză de 110 km/h.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:15 // Actual //  Ursu Victor

Prețurile gazului în Europa au crescut la cele mai mari niveluri din acest an, ca urmare a intensificării conflictului ruso-ucrainean, opririi livrărilor de gaz ale Gazprom către Austria și a vremii reci. Deși piața este bine aprovizionată cu gaz, echilibrul este fragil și orice știre negativă provoacă o creștere a prețurilor, spun experții din sector.

Prețul futures-ului pe Dutch TTF a ajuns joi la 48,8 euro/MWh (538 USD pentru 1000 mc), cel mai ridicat nivel din noiembrie 2023. De la sfârșitul sezonului de încălzire din martie, prețul a crescut cu mai mult de 1,5 ori.

Ultima creștere a început miercuri, când Ucraina a lovit teritoriul rus cu rachete britanice Storm Shadow. La sfârșitul zilei, prețul a crescut cu 2,5%, ajungând la 46,8 euro/MWh. Tot pe 21 noiembrie, ambasadele mai multor state occidentale din Kiev au fost închise, iar Statele Unite au avertizat despre posibilitatea unui atac aerian major în regiune.

În aceeași zi, forțele aeriene ucrainene au raportat că Rusia a folosit pentru prima dată o rachetă balistică intercontinentală capabilă să transporte încărcătura nucleară. Aceste evoluții au loc pe fondul schimbării doctrinei nucleare a Rusiei și în contextul permiterii de către SUA a loviturilor cu rachete americane de lungă distanță pe teritoriul rus.

Pe de altă parte, piața europeană rămâne bine aprovizionată cu GNL, iar livrările chiar au crescut, deoarece cererea din Asia rămâne scăzută, iar traderii sunt atrași de prețurile în creștere din ultimele săptămâni. În plus, depozitele sunt aproape pline, la aproximativ 90%, conform datelor Gas Infrastructure Europe.

Totuși, odată cu începutul sezonului de încălzire, săptămâna aceasta, ninsorile și vremea rece au afectat regiunile nordice ale Europei. „Echilibrul fragil al pieței înseamnă că factorii externi vor avea un impact semnificativ asupra prețurilor”, a declarat Torgrim Reitan, director financiar al companiei norvegiene Equinor.

Un alt factor de tensiune pe piață este situația livrărilor de gaz prin conductele din Rusia. Gazprom a încetat, începând cu 16 noiembrie, furnizarea de gaz către OMV, compania austriacă care refuzase să plătească pentru gazul livrat în ultimele luni, încercând să recupereze o sumă de 230 milioane de euro stabilită de un tribunal de arbitraj.

Deși Gazprom continuă să furnizeze gaz prin Ucraina către Europa la aceleași volume ca înainte de 16 noiembrie (42,4 milioane de mc pe zi), OMV nu poate să-l preia, dar are posibilitatea să cumpere gaz de la țările care primesc aceste livrări, cum ar fi Slovacia. OMV a asigurat că își satisface complet nevoile de consum din alte surse.

„Majoritatea clienților OMV sunt membri ai NATO, chiar dacă Austria rămâne nominal neutră”, a declarat Jon Trisi, editor al newsletter-ului investițional Fuller Treacy Money. „Strategia Rusiei de ‘iarnă lungă și rece’ este doar una dintre multe tactici pe care le încearcă în afacerea dincolo de Ucraina.”

Piața este, de asemenea, preocupată de faptul că din ianuarie tranzitul de gaz prin Ucraina se va opri, ceea ce va afecta mai mulți procente din importurile de gaz ale Uniunii Europene.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău