Combinatul de Vinuri Cricova SA marchează în acest an 70 de ani de activitate. În timp, brandul Cricova a crescut, semn că produsele sale sunt de calitate și se bucură de aprecierea consumatorilor. Deși ultimul an a fost complicat pentru mediul de afaceri, iar crizele i-au afectat pe toți, Cricova SA a reușit să facă față provocărilor și a înregistrat mai multe rezultate frumoase. Despre acestea a vorbit pentru Bani.md, Sorin Maslo, director interimar al întreprinderii.
Bani.md: Anul 2022 practic e pe sfârșite și deja pot fi făcute anume concluzii. Cum a fost acest an pentru Cricova?
Sorin Maslo: Sigur nu a fost un an ușor. Mai mult chiar, luna februarie a dat planurile peste cap la toată lumea și a trebuit să ne adaptăm noilor realități. Totuși, ne-am mobilizat și, grație efortului întregii echipe, încheiem frumos anul. Deja putem spune că în 2022 cifra de afaceri a întreprinderii s-a majorat cu peste 50 milioane de lei, ceea ce înseamnă o creștere de minimum 20%. Suntem mândri că produsele Cricova au reușit să ajungă pe masa multor oameni din țară și de peste hotare și că spumantele și vinurile noastre sunt prima opțiune în preferințele consumatorilor locali. Fără calitate nu am avea așa rezultat.
Bani.md: Apropo de exporturi, în ce țări ajung produsele Cricova? Cine sunt cei mai mari consumatori?
Sorin Maslo: Am continuat să muncim și în această direcție, să descoperim noi piețe și consumatori ai produselor noastre. La moment înregistrăm vânzări în mai mult de 30 țări. În acest an a crescut exportul de vinuri și spumante Cricova în România, SUA și Kazahstan, state care, de altfel, sunt și cei mai mari consumatori ai produselor noastre. Totodată, am reușit să majorăm exporturile în Cipru, Turcia, Suedia, Marea Britanie. Ne mândrim că reușim să facem concurență altor mari producători de vinuri de talie mondială. De altfel, acest rezultat se datorează și participării active la expoziții și foruri internaționale de specialitate care s-au desfășurat în Germania, Suedia, Azerbaidjan, Marea Britanie, România, Italia.
Bani.md: Beciurile de la Cricova sunt, cred că, prima locație unde vor să ajungă turiștii străini atunci când vin în Republica Moldova. Câți turiști au vizitat complexul turistic în acest an?
Sorin Maslo: Cu siguranță, Complexul subteran Cricova este mândria Republicii Moldova și toți cei care ajung aici rămân impresionați. Din păcate, criza provocată de războiul nedrept din Ucraina a afectat numărul de turiști care au vizitat țara noastră, mai ales în prima parte a anului. Totuși, în partea a doua a anului putem spune că lucrurile au revenit pe un făgaș normal, iar numărul de 50 000 turiști, în special din România, este unul în creștere față de anii precedenți cu minimum 10%. Încasările din prestarea serviciilor turistice au crescut cu 15%. Vreau să mai spun că ghizii noștri depun eforturi considerabile pentru ca fiecare turist ce ne calcă pragul să fie impresionat. De altfel, în 2022 toata echipa de manageri în turism a fost instruită, astfel serviciile prestate vor fi de cea mai înaltă calitate.
Bani.md: Cum a fost recolta de struguri în 2022? Vom avea vinuri de calitate?
Sorin Maslo: Recolta de struguri în anul curent a fost una bună pentru noi, producătorii de vinuri, or strugurii din acest an s-au bucurat suficient de soare, astfel că vom avea vinuri de calitate din recolta 2022 cu un potențial major de maturare și înnobilare. Combinatul Cricova a prelucrat circa 10 000 tone de struguri, o cifră record în ultimii ani! Strugurii, atent aleși de către specialiștii noștri sunt din regiunile Centru, mai exact Cricova și Criuleni, și de la Sud, de la Cahul. Cea mai mare parte, circa 60% provin de pe plantațiile proprii. În acest sezon, Combinatul Cricova a prelucrat soiuri, care sunt solicitate de consumatorii noștri: Chardonnay, Pinot Noir, Pinot Meuniere, Sauvignon, Merlot, Muscat, Traminer, precum și cele autohtone – Fetească neagră, Fetească regală, Fetească albă, Rară neagră, Viorica. De altfel, anul acesta a fost unul bun pentru roadă. Ploile moderate din luna august și toamna lungă și călduroasă, au permis strugurilor să se coacă în voie și să aibă un conținut de zahăr ridicat, exact de ce este nevoie pentru vinuri cu adevărat de calitate. Cu siguranță, acum putem afirma că suntem pregătiți să producem și mai mult în anul viitor, având în vedere că estimăm creșteri la export și consum local.
Bani.md: În lume, dar și în Republica Moldova, devin tot mai populare produsele ecologice. Ce a pregătit Cricova pentru consumatorii de vinuri ecologice?
Sorin Maslo: Combinatul de vinuri Cricova este implicat plenar în dezvoltarea acestei ramuri de producere. Anume în 2022 am obținut certificatul european CERES, care înseamnă certificarea pe piața europeană a produselor ecologice. Cu alte cuvinte, vinurile ecologice marca Cricova pot fi exportate în UE. Totodată, suntem în proces de implementare a Sistemul de sustenabilitate Fair’N Green, destinat evaluării afacerilor din domeniul vitivinicol conform standardelor de sustenabilitate recunoscute pe plan mondial și care indică că vinurile noastre din categoria eco sunt „sustenabile”. În acest sens, a fost creat și parcul fotovoltaic cu o capacitate de 140 kW, o premieră aici la întreprindere, care la moment asigură cu energie regenerabilă 10% din necesar, iar în perioada imediat următoare vom ajunge la acoperirea a minim 40% din necesarul total de energie electrică.
Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!
Bani.md: Se apropie sărbătorile de iarnă, Cricova are suficient spumant în stoc? Căci, practic pe fiecare masă de revelion anume spumantele Cricova sunt la loc de cinste…
Sorin Maslo: Să știti că segmentul spumantelor ne reprezintă și ocupă nu mai puțin de 60% din volumul total de producere. Este foarte important că, după o pauză de 3 ani, în 2022, întreprinderea a reușit să îmbutelieze peste 200 000 de sticle tiraj Spumant clasic – produsul care formează în mare parte imaginea întreprinderii! Avem diferite tipuri de spumante, pentru diferite gusturi și gamă de preț și vreau să mulțumesc tuturor pentru fidelitate. Masa de Revelion nu poate fi una cu adevărat tradițională dacă de pe ea va lipsi spumantul nostru. Dacă e să vorbim de un produs care să iasă în evidență, atunci e Pinot Meunier Extra Sec, un spumant produs conform metodei tradiţionale franceze, din struguri atent selecţionaţi și care a obținut numeroase premii internaționale. Sigur o să impresioneze. De altfel, toate spumantele noastre sunt festive și de calitate.
Bani.md: Ce s-a schimbat la capitolul administrare a întreprinderii în anul curent?
Sorin Maslo: Administrarea unei întreprinderi de stat, cu atât mai mult a uneia legendare, cum este Combinatul Cricova, e un proces complex, unde, fără susținerea întregii echipe, nu ai cum să obții rezultate. Rezultatele în mare parte sunt și datorită redobândirii încrederii partenerilor întreprinderii. Toate livrările și comenzile sunt executate în termenii stabiliţi în contractele de colaborare, iar procesul de producere şi îmbuteliere, pe parcursul anului, a fost unul continuu, fără opriri neplanificate din cauza unor lipsuri. Acești factori au dus direct și la creșterea salariilor angajaților cu 15 – 20%.
Pentru a obține randament maxim, în acest an, cu suportul unei echipe de experți, am efectuat diagnosticul economico-financiar al modelelor de business și a proceselor decizionale a întreprinderii pentru ultimii 5 ani, am trasat un plan de afaceri cu acțiuni concrete pentru obținerea resurselor investiționale și am elaborat proiectul Strategiei de dezvoltare a Cricova SA pentru anii 2022-2027. E un plan ambițios, dar, cu susținerea Agenției Proprietăți Publice, a Guvernului vom reuși să transformăm întreprinderea în una prosperă, cu o bază tehnico-materială modernă și de valoare înaltă, care să aducă beneficii statului.
Bani.md: Se apropie Vernisajul Vinului, mai exact pe 9 decembrie. Dvs., dacă ați fi oaspete la acest eveniment, ce produse vinicole nu ați rata? Și, în general, ce vinuri, spumante preferați?
Sorin Maslo: Pentru vinificatori acest eveniment a devenit deja o tradiţie, un eveniment în cadrul căruia suntem mai aproape de consumatorii noştri, un eveniment care cultivă an de an cultura vinului, educă consumatorul şi îi face o excursie mai aprofundată în lumea vinificaţiei. În cadrul acestui eveniment, fiecare vinărie vine cu cele mai selecte şi performante vinuri, create cu iscusinţă de vinificatori maeştri, aceste vinuri, pe bună dreptate, pot fi numite „opere de artă”, astfel degustând oricare vin, cu siguranţă nu dai greş.
Combinatul de vinuri Cricova, la fel vine cu o gamă nouă, produsă în ediţie extrem de limitată. Este vorba despre gama „Elogiu”, creată în anul aniversar – 7 decenii de Cricova. Fiecare vin din această serie este un elogiu adus personalităţilor marcante ce au activat în cadrul companiei, soiurilor de struguri şi măreţiei galeriilor subterane. Trei vinuri inedite, care, cu siguranţă, vor face parte din topul celor mai populare vinuri în cadrul evenimentului.
Orice vizitator al Vernisajului, fiind amator de vinuri, nu va rata vinurile mai deosebite, produse prin procese tehnologice exclusive. Spre exemplu, cele după tehnologia „Amarone/Amaro”, sau invers, produse după tehnologii clasice din soiuri de struguri autohtone.
Referitor la preferinţe personale, am crescut şi m-am dezvoltat într-o companie care a dat viaţă vinului spumant clasic pe piaţa Republicii Moldova, fiind prima dar şi cea mai mare companie de acest fel. Datorită aromelor extraordinare, perlajului fin, gustului sofisticat, solemnității, pe bună dreptate, spumantul clasic este favoritul meu.