Efectul încălzirii globale: Suedia a devenit o țară producătoare de vin

02 Ian. 2023, 10:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
02 Ian. 2023, 10:55 // Actual //  MD Bani

Chiar și în părțile sudice ale Suediei, pe timp de vară soarele răsare înainte de patru dimineața și apune după 10 seara. Pentru cine se aventurează să cultive struguri aici, este un lucru bun, pentru că soarele hrănește ciorchinii și îi face dulci. Iar în ultimii ani, viticultorii au mai observat un fenomen: vara, cu temperaturile ei blânde, durează mai mult – un efect al încălzirii globale.

„Avem o lună în plus de vară, acum. Iar iernile nu mai sunt ca altătdată. De aceea acum putem să facem vin, iar în urmă cu 50 de ani era imposibil”, a declarat Hakan Hansson, un fost finanţist devenit viticultor, pentru The Guardian.

Întâmplător, mama lui este meteorolog amator şi a notat cu atenţie temperaturile ultimelor decenii. Viticultorul ajuns acum la 68 de ani spune că în copilăria sa, septembrie era luna în care temperaturile începeau să scadă, în Suedia.

„Acum avem temperaturi pe timp de zi de 24 sau 25 de grade Celsius, chiar şi la finalul lunii. Era imposibil, când eram copil, dar acum vremea este similară cu cea din Burgundia”.

Luna suplimentară de vară este doar unul dintre avantajele viticultorilor suedezi. Un altul ţine de soiurile folosite. După ce strugurii se îngraşă bine vara şi toamna, aceştia sunt lăsaţi chiar şi pe timp de iarnă în vie.

Sunt folosite soiuri precum „Solaris” sau „Rondo”, care rezistă la frig. Culesul începe în decembrie, iar specialitatea Suediei devine vinul de gheaţă, un soi tot mai apreciat în restaurantele cu multe stele Michelin.

„Cunoscătorii devin interesaţi de vinurile suedeze deoarece strugurii au o perioadă lungă de dezvoltare, ceea ce le dă o aciditate mare şi o paletă unică. Vinurile sudeze câştigă teren şi în concursurile internaţionale”, spune Lotta Nordmark, cercetător la Universitatea de Ştiinţe Agricole din Suedia.

Pentru fabricarea vinului de gheaţă (sau ice wine) este nevoie ca ciorchinii să fie culeşi după trei zile de ger, cu temperaturi sub minus 8 grade Celsius. Strugurii sunt apoi dezgheţaţi şi procesaţi.

Vânzările de vin în Suedia aproape că s-au dublat în ultimii cinci ani. Deşi industria este încă mică, potenţialul de creştere este mare.

„Cred că a venit momentul nostru”, spune Felix Ahrberg, secretarul Asociaţiei Oenologilor şi Viticultorilor din Suedia. „Va fi o industrie de miliarde de euro”.

La rândul său, Mikael Molstad, jurnalist specializat în viticultură, spune că Suedia ar putea deveni atractivă pentru investitorii internaţionali din industrie.

„Luând în considerare schimbarea climatică şi pământul bun şi ieftin din Suedia, de ce nu? Există deja un interes din partea producătorilor de vin din Europa să achiziţioneze teren în Suedia pentru producţiile viitorului”, spune acesta.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală