Lovitură primită de Rusia, cădere masivă în topul puterilor mondiale. Cum stau SUA, Marea Britanie, Germania și Ucraina

08 Mart. 2023, 08:29
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Mart. 2023, 08:29 // Actual //  bani.md

Firma de consultanță Brand Finance din Londra a întocmit și publicat topul puterilor mondiale conform Global Soft Power Index din 2023, în care Rusia a căzut masiv față de anul 2022. Astfel, regimul lui Putin a coborât pe locul 105 de pe poziția 23 de anul trecut, în clasamentul celor mai influente puteri ”soft” din lume, condus de Statele Unite, Marea Britanie și Germania.

Topul anual Global Soft Power Index 2023 cuprinde 121 de țări, iar România a coborât pe locul 64 de pe 50, în anul 2022. Salturi importante au făcut Ucraina, care a urcat pe poziția a 37-a (de pe locul 51, anul trecut) și Emiratele Arabe Unite, care a ajuns pe treapta a 10-a (suind 5 poziții), potrivit Investment Monitor.

Global Soft Power 2023 are în frunte Statele Unite -74,8 puncte, urmate de Marea Britanie -67,3, Germania – 65,8, Japonia – 65,2, China – 65, Franța – 62,4, Canada – 60,7, Elveția – 58,5, Italia – 56,6 și EAU – 55,2. România a primit 38,9 puncte.

Indexul Global Soft Power a fost întocmit ținând cont de trei mari factori legați de puterea soft a țărilor în lume: familiaritate, reputație și influență. La rândul lor aceștia au cuprins: cultura, relații internaționale, guvernare, afaceri & comerț, media & comunicații, educație & știință, populație & valori, viitor sustenabil.

„În timp ce națiunile au apelat la puterea soft pentru a restabili comerțul și turismul după o criză de sănătate devastatoare, ordinea mondială a fost perturbată de puterea dură a invaziei ruse a Ucrainei”, a declarat David Haigh, președinte și CEO al Brand Finance de la Londra.

În schimb, SUA sunt de neegalat ca superputere soft în lume. Sub președintele Joe Biden, SUA și-au revendicat primul loc în Global Soft Power Index 2023. Odată cu întărirea dolarului și proiectele de investiții pe scară largă ale guvernului federal, larg mediatizate, percepțiile asupra economiei SUA sunt în creștere.

În Marea Britanie, 2022 va fi amintit ca sfârșitul unei ere. Trecerea în neființă a Reginei Elisabeta a II-a la vârsta de 96 de ani, după 70 de ani pe tron, a zguduit națiunea. Anul trecut va intra și în istoria Marii Britanii pentru că a avut trei prim-miniștri.

Pe de altă parte, puterea ”soft” a Ucrainei a crescut dramatic, până pe locul 37 mondial. Deși nu se află în topul general, țara ocupă locul trei în lume pentru categoria „afaceri pe care le urmăresc îndeaproape”, în același timp și-a îmbunătățit rapid poziția în următoarele sectoare: „respectă legea și drepturile omului”, „tolerant și incluziv”, „lider în tehnologie și inovare” și „lideri admirați la nivel internațional”, ultimul dintre acestea fiind un merit pentru președintele Volodimir Zelenski.

Joseph Nye, un expert american, cu studii la Harvard și Pinceton, a introdus conceptul de ”soft power” al statelor lumii, la sfârșitul anilor ’80, el vorbind de abilitatea unui stat de a obține ceea ce își dorește, fără a folosi forța militară sau economică.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

08 Nov. 2025, 11:25
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Ursu Victor
08 Nov. 2025, 11:25 // Oameni şi Idei //  Ursu Victor

În peste 17 ani de activitate, compania Azamet a parcurs un drum impresionant — de la un mic magazin de familie din Cazaclia, raionul Ceadîr-Lunga, la un grup de companii care distribuie peste 50 de branduri internaționale și deține propria linie de producție. Astăzi, Azamet este membră a Asociației Europene a Distribuitorilor și Producătorilor (ESMA), o recunoaștere a standardelor europene de calitate și profesionalism la care a ajuns o afacere pornită dintr-un sat din sudul Moldovei, scrie modernbayer.md.

Fondatoarea companiei, Valentina Uzun, vorbește despre începuturile, provocările și ambițiile care au transformat Azamet într-un jucător important al pieței FMCG din Republica Moldova.

„Am început în 2007, cu un mic magazin de retail în satul natal. În câțiva ani, am deschis filiale în centrul și nordul țării, ceea ce ne-a permis să devenim distribuitor național. Primul brand importat a fost Lukas, o companie ucraineană cu care colaborăm și astăzi”, povestește Valentina Uzun.

În 2016, aderarea la ESMA a fost un pas decisiv pentru companie. „Apartenența la o asociație europeană ne-a oferit acces la o rețea globală de distribuitori și la o nouă perspectivă — aceea de a crea tendințe pe piață, nu doar de a le urma.”

Fosta jurnalistă spune că a ales calea afacerilor din nevoia de independență și echilibru. „Am renunțat la presă într-o perioadă în care valorile societății se schimbau. Antreprenoriatul mi s-a părut o cale mai sigură și mai liberă. În FMCG am văzut stabilitatea: oricâte crize ar fi, oamenii vor avea mereu nevoie de produsele de bază.”

50 de branduri și o filozofie bazată pe încredere
Astăzi, Azamet colaborează cu peste 50 de mărci internaționale. „Alegem parteneri care cred în creșterea comună și gândesc pe termen lung. Afacerile se construiesc pe încredere și pe relații umane, nu doar pe cifre”, explică Uzun.

Compania are depozite la Chișinău, Bălți și Ceadîr-Lunga, iar din 2024 gestionează livrările printr-un centru logistic unic și un sistem cross-docking, care permite distribuția în 24 de ore în toată țara. Azamet a implementat și soluții digitale moderne: gestionarea automată a comenzilor, sistem Warehouse Management și Transport Management System, plus un tablou de bord Power BI pentru vânzări, marketing și finanțe.

Dincolo de distribuție, compania investește în producție proprie, prin Azamet Pro, specializată în uleiuri presate la rece din semințe și nuci. „Exportăm în Germania, Franța, Ungaria, Țările Baltice, Belarus și Anglia, iar valoarea exporturilor atinge 1 milion de euro anual. Urmează extinderea pe piețele Benelux, Scandinavia, Elveția și Israel”, spune fondatoarea.

Azamet are 346 de angajați, dintre care mulți lucrează încă din primele zile ale companiei. „Nucleul echipei a crescut odată cu noi. Loialitatea, respectul și valorile comune sunt baza culturii noastre corporative”, afirmă Valentina Uzun.

Pentru următorii ani, Azamet mizează pe diversificare: dezvoltarea categoriilor Healthy Food, Canned Food și Asian Food, investiții într-o nouă infrastructură de producție și consolidarea brandului Biateca pe piața europeană. În paralel, Valentina Uzun își propune să creeze o Asociație a Distribuitorilor FMCG din Moldova, după modelul ESMA.

„Am demonstrat că o afacere mare se poate construi dintr-un sat mic, dacă este făcută cu pasiune, muncă și valori umane. Acesta e adevăratul capital al unei companii”, concluzionează fondatoarea Azamet.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII