Dependența Tesla de așa-numitele credite de reglementare pentru a câștiga bani a fost repusă în lumina reflectoarelor după ce un dosar de reglementare a dezvăluit că investitorul Michael Burry a luat un pariu de 534 milioane de dolari împotriva producătorului de mașini electrice.
Burry, care a fost descris în cartea lui Michael Lewis „The Big Short”, are o poziție scurtă asupra companiei a pariat că acțiunile Tesla vor cădea.
Într-un tweet acum șters, celebrul administrator de fonduri speculative a spus că dependența Tesla de credite de reglementare pentru a genera profituri este un semn roșu.
Tesla a câștigat venituri din 518 milioane de dolari din vânzările de credite de reglementare în primul trimestru al anului, ajutând producătorul american de vehicule electrice să înregistreze încă un sfert din profit.
Ce sunt creditele de reglementare? Cum funcționează?
Într-o acțiune de reducere a emisiilor de carbon, guvernele din întreaga lume au introdus stimulente pentru producătorii de automobile pentru a dezvolta vehicule electrice sau mașini cu emisii foarte scăzute de carbon. Creditele sunt acordate producătorilor de automobile care construiesc și vând vehicule ecologice.
În SUA, California și cel puțin alte 13 state au reguli referitoare la creditele de reglementare. Acestea impun producătorilor de automobile să producă un anumit număr de așa-numitele vehicule cu emisii zero (ZEV) pe baza numărului total de mașini vândute în acel stat.
Producătorii de automobile care produc astfel de mașini vor primi o anumită cantitate de credite pe baza unor factori precum autonomia vehiculului – ZEV-urile cu rază mai mare de timp obțin mai multe credite.
Acești producători auto trebuie să aibă o anumită cantitate de credite de reglementare în fiecare an. Dacă nu pot atinge ținta, le pot cumpăra de la alte companii care au credite în exces.
Deoarece Tesla vinde doar mașini electrice care intră în categoria ZEV, compania are întotdeauna credite de reglementare în exces și le poate vinde efectiv cu un profit de 100%.
Credite de reglementare în China și Europa
Nu doar SUA au un astfel de sistem de creditare. Uniunea Europeană și China au reguli similare.
În China, cerințele de credite de reglementare pentru producătorii de autovehicule au crescut constant din 2019 și vor continua să o facă. Reglementările chinezești determină valoarea creditului pe vehicul pe baza unui număr de factori, inclusiv gama de vehicule.
Tesla va câștiga, de asemenea, aceste credite verzi în China, una dintre cele mai importante piețe ale sale – dar una în care s-a confruntat cu o serie de publicitate negativă luna trecută.
Luna trecută, Reuters a raportat că o întreprindere comună între producătorul german de automobile Volkswagen și producătorul de stat chinez FAW, a fost de acord să cumpere credite de la Tesla în China.
Modelul de afaceri de reglementare a creditului Tesla
Deoarece Tesla primește toate aceste credite de reglementare gratuit, le poate vinde în esență pentru un profit de 100%. Acest lucru a fost în spatele ultimelor sale trimestre profitabile.
Dar îngrijorarea lui Burry cu privire la încrederea producătorului auto în aceste credite este împărtășită și de alții.
În cel de-al patrulea trimestru al anului 2020 al Tesla, la începutul acestui an, directorul financiar al Tesla, Zachary Kirkhorn, a fost solicitat pentru perspectivele sale privind vânzările de credite de reglementare în 2021. Dar el a spus că este dificil de prezis.
„Ceea ce am spus înainte este că, pe termen lung, reglementarea vânzărilor de credite nu va fi o parte importantă a afacerii și nu planificăm afacerea în jurul acesteia”, a spus el la acel moment.