Ieșirea Republicii Moldova din CSI! Agenda falsă impusă de politicieni. Interesul cetățeanului este prioritar

16 Mai 2023, 14:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Mai 2023, 14:45 // Actual //  bani.md

Autoritățile Republicii Moldova au anunțat oficial că au demarat procedura de ieșire din Adunarea Parlamentară a Comunității Statelor Independente (CSI).

Fondatorul Grupului de presă REALITATEA și fost diplomat de carieră, Dumitru Țîra susține că: „Denunțarea Acordului Adunării Parlamentare a CSI este, în primul rând, o chestie care va economisi bani la bugetul de stat (anual se cheltuie 3,8 milioane de lei n.r), pentru că va elimina turismul parlamentar pe dimensiunea CSI. Mai ales că mare valoare în beneficiul cetățenilor nu există. Sunt multe acorduri CSI care ar trebui denunțată la această etapă istorică a Moldovei. Moldova trebuie să aibă grijă de cetățenii și să urmeze prioritar interesul țării.

Ce ține de ieșirea propriu zisă din CSI sunt două dimensiuni importante, care ar însemna să acționăm emoțional, în loc să fim raționali și să ne gândim la interesele noastre de țară. Este vorba de comerțul liber și libertatea de circulație cu 10 state. Acest cadru juridic ne oferă multe oportunități astăzi, la care nu cred că ar trebui să renunțăm pe nepregătite.

Pentru a denunța acordurile comunitare multilaterale ce țin de aspectele comerciale, Guvernul ar trebui să asigure semnarea cât de rapidă a acordurilor bilaterale cu statele cu care vrem să avem comerț liber. Dacă nu va fi făcut acest lucru, relațiile comerciale nu vor mai fi facilitare și vor deveni imposibile. Asta va duce la pierderea de piețe comerciale, oportunități pentru noi ca țară și desigur pentru oamenii de afaceri, care aduc banii externi acasă.

CSI a fost creat urmare destrămării URSS și la acea perioadă era unica modalitate de a evita cât mai mult haosul și războaiele. Desigur că până la ziua de azi, Rusia a transformat CSI într-un instrument de promovare a intereselor sale. De altă parte, Moldova, noi trebuie să ne urmăm interesele noastre. Comerțul liber și circulația liberă în raport cu aceste 10 state sunt importante. În condițiile în care nu ne place această formă de colaborare, trebuie să o pregătim pe următoarea. Renunțarea la un beneficiu, fără a avea o alternativă în raport cu aceste state – va fi pierdere”.

Fondatorul REALITATEA susține că denunțarea acordului cu CSI ar însemna regim de vize pentru moldovenii care merg în comunitate și că CSI a apărut ca un instrument după destrămarea URSS, ca ieșire din starea URSS.

La ora actuală, autoritățile de la Chișinău examinează acordurile pe care Moldova le-a semnat ca parte a CSI. În cadrul organizației au fost semnate acorduri (sute de acorduri – n.r) care nu se referă doar la relația Moldovei cu Rusia. Există anumite acorduri, în special economice, de care beneficiază agenții economici. Or, de exemplu, Federația Rusă nu a respectat acordul de liber schimb pentru anumite produse din Moldova (au fost aplicate embargouri n.r), dar există aceste schimburi comerciale cu alte țări.

De partea cealaltă, opoziția pro rusă de la Chișinău se chinuie să mențină percepția că Moldova nu poate supraviețui economic fără CSI și Rusia.

„Este o absurditate politică. În anul 2022 exporturile Republicii Moldova spre toate statele CSI au constituit aproximativ un miliard de dolari. În Kazahstan exportul anul trecut a crescut de 2 ori, în Armenia – de 3 ori. E clar că în ultima perioadă, din cauza situației regionale, este mai dificil din punct de vedere logistic de a exporta mărfurile noastre în Federația Rusă. Anii trecuți doar remitențele cetățenilor noștri care muncesc în aceste state erau de 1,5 miliarde de dolari. Producția agricolă, tradițional, o exportăm spre state CSI. E bine să acaparăm și piața Uniunii Europene, dar noi deocamdată nu suntem competitivi pe această piață”, a spus deputatul Fracțiunii Blocului Comuniștilor și Socialiștilor, Grigore Novac, în cadrul emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

Dominată de Rusia, CSI a fost înființată în 1991, când liderii de atunci ai Federației Ruse, Ucrainei și Republicii Belarus au denunțat în acorduri semnate în Pădurea Belaveja Tratatul Uniunii Sovietică, organizația fiind văzută inițial ca o formulă de păstrare a relațiilor tradiționale în fostul spațiu sovietic după destrămarea URSS. CSI este format din 9 din cele 15 foste republici federale ale Uniunii Sovietice, excepțiile fiind cele trei țări baltice: Estonia, Letonia și Lituania, precum și 2 țări care au părăsit organizația: Georgia (2009) și Ucraina (2018). Turkmenistanul are statut de membru asociat începând cu anul 2005.

În concluzie, Dumitru Țîra spune că: „Trebuie sa fim destepti, să mergem în UE și să facem uz de oportunitățile piețelor țărilor CSI. Asta ne face atractivi”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală