Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a anunțat astăzi că va împrumuta 23 de milioane de euro Căilor Ferate din Moldova pentru a sprijini reabilitarea a două tronsoane cheie de linii de cale ferată de pe Coridorul Feroviar Nord-Sud al țării. Acest coridor face parte din inițiativa Coridorului solidarității lansată de Uniunea Europeană pentru a îmbunătăți transportul către și dinspre Ucraina.
Proiectul va stimula dezvoltarea economică a Moldovei și, în același timp, va facilita transportul de mărfuri mai rapid și mai eficient din Ucraina către Uniunea Europeană prin Republica Moldova candidată la UE. „Rutele de transport către și dinspre Ucraina, care este un mare producător de alimente, au fost compromise de la invazia pe scară largă a Rusiei de anul trecut, dând o importanță strategică îmbunătățirii altor rute pentru a menține securitatea alimentară globală”, se arată într-un comunicat de presă al BERD.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!
Proiectul a atras, de asemenea, un grant de investiții de până la 20 de milioane de euro de la Uniunea Europeană prin instrumentul său privind nevoile de politică externă.
Reabilitarea infrastructurii feroviare va începe mai întâi pe tronsonul de cale ferată Vâlcinet-Bălți-Ungheni, iar apoi, într-o a doua fază de lucrări, va continua pe tronsonul Chișinău-Cainari al coridorului. Este vorba de un segment de 400 de km și va fi gata până la sfârșitul anului 2024.
Urmare a reabilitărilor segmentului de cale ferată viteaz trenurilor va crește până la 100 km la oră. În prezent, pe unele segmente, din cauza infrastructurii aflată în stare avansată de degradare, viteza trenurilor nu depășește 30 km la oră.
În prezent este modernizată segmentul de cale ferată Tighina – Basarabeasca cu o lungime de 200 km. Costul total al lucrărilor este de 113 milioane de euro.