Fostul acționar AirMoldova are datorii de peste 430 de milioane de euro și peste 460 de creditori

02 Iul. 2023, 07:05
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Iul. 2023, 07:05 // Actual //  bani.md

Insolvența Blue Air scoate la iveală dimensiunea dezastrului pe care compania l-a lăsat în urmă. Tabelul preliminar al Blue Air Aviation SA, publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvență din România, arată că peste 460 de creditori s-au înscris la masa credală, iar din totalul de creanțe solicitate de 2,7 miliarde de lei, circa 540 de milioane de euro, au fost acceptate creanțe de 2,1 miliarde de lei, circa 430 de milioane de euro.

462 de creditori, firme și persoane fizice au cerut înscrierea în tabelul preliminar al creanțelor Blue Air Aviation SA, cu un total de 2,7 miliarde de lei, arată tabelul consultant de Economica.net și pus la dispoziție de către platforma Termene.ro.

Compania a intrat în insolvență pe 22 martie. Din totalul creanțelor solicitate a fost acceptată suma de 2,1 miliarde de lei.

În categoria creanțelor garantate, cea mai mare sumă, de 388 milioane de lei a fost înscrisă pentru compania Air Lease Corporation, de la care Blue Air închiriase avioane.

Cu o creanță de peste 342 de milioane de lei figurează și Ministerul Finanțelor, adică ajutorul de stat acordat companiei pentru pierderile provocate de pandemia de COVID-19.

Cu o creanță de 300 de milioane de lei figurează și Hello Jets, firmă înființată în urmă cu doi ani de către Teodor Rada, acționarul Blue Air. Această creanță a fost înscrisă sub condiția suspensivă a determinării valorii de piață a bunurilor ce au fost executate de către Ministerul Finanțelor pentru recuperarea ajutorului de stat acordat companiei.

Creanțele salariale înscrise în tabel sunt de 19,33 milioane de lei și reprezintă salariile angajaților pentru lunile iunie, iulie, august și septembrie 2022. Restul salariilor, datorate până la deschiderea procedurii de însolvență vor fi actualizate din oficiu de către administratorul judiciar.

Valoarea creanțelor bugetare acceptate în tabelul preliminar este de 42 de milioane de euro. Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a cerut înscrierea în tabel cu o creanță de 339 de milioane de lei, din care a fost acceptată doar suma de 13 milioane de lei, restul reprezentând ajutorul de stat care figurează în favoarea Ministerului Finanțelor.

Creanțele chirografare ale Blue Air, aproape un miliard de lei

948 de milioane de lei este valorea creanțelor înscrise în grupa celor chirografare, acolo unde sunt înscriși cei mai mulți creditori.

Printre ei se află și Bata Sky Imobiliare, fosta firmă care a deținut Blue Air, și care a cerut înscrierea în tabel cu suma de 124 de milioane de lei, creanță respinsă de administrator ca nefiind dovedită.

Air Lease Corporation figurează și aici cu o creanță de 321 milioane de lei, circa 64 milioane de euro, pe lângă cele 78 de milioane de euro din categoria creanțelor garantate.

S-au mai înscris pe lista creditorilor și aeroporturile și firmele care au oferit servicii conexe Blue Air în țară și străinătate.

Printre creditori se numără și:

  • Capital Financials Services: 96,5 milioane lei;
  • Eurocontrol: 57,9 milioane lei;
  • Teodor Rada: 45 milioane lei;
  • Up Lift Airport Services; 29,3 milioane lei;
  • Blue Air Technic: 20,6 milioane lei;
  • TAROM: 2,12 milioane lei;
  • Societatea Română de Televiziune: 408.839 lei;
  • STB: 98.271 lei;
  • Masterange România, firmă deținută indirect de Ion Țiriac: 14.598 lei

În anul 2018 când a fost vândută compania de stat AirMoldova, compania care a achiziționat-o Civil Aviation Group SRL achitat 50 mil. de lei asumându-și obligațiunea de a achita datoriile de 1,25 miliarde lei. Blue Air Aviation SA din România deținea 49% din capitalul Civil Aviation Group SRL. Un an an mai târziu aceasta s-a retras. Iar experții au calificat implicarea BlueAir drept paravan pentru distorsiona mesajul inițial prezentat de autorități după privatizare și ar deconspira intenția reală a privatizării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 09:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 09:55 // Actual //  Ursu Victor

Ministrul Energiei, Victor Parlicov, a avertizat asupra provocărilor majore din sectorul energetic, subliniind necesitatea unor măsuri urgente pentru a evita o criză. În cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră” de la Jurnal TV, Parlicov a explicat că Moldova ar putea fi nevoită să crească importurile de energie din România și să interzică exporturile de energie regenerabilă pentru a asigura securitatea internă, în cazul în care regiunea stângă a Nistrului nu va mai primi gaz rusesc.

„Acum exportăm energie din surse regenerabile, inclusiv până în Croația. Însă, în contextul actual, trebuie să prioritizăm consumul intern. Activarea celulei de criză și a Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) este inevitabilă, deoarece incertitudinile devin zilnice,” a declarat Parlicov.

El a evidențiat impactul negativ al atacurilor cu rachete asupra interconexiunilor energetice cu Ucraina, un aspect pe care l-a numit „un element major de securitate.” Ministrul a adăugat că, dacă situația o cere, este dispus să participe la discuții cu Gazprom.

„Am primit o invitație pentru astfel de discuții și consider că este o decizie corectă, având în vedere circumstanțele,” a precizat Parlicov.

Referindu-se la posibilitatea ca regiunea transnistreană să rămână fără gaz rusesc începând cu 1 ianuarie 2025, ministrul a declarat că situația este alarmantă.

„Acolo spiritele nu sunt deloc optimiste. Ei conștientizează că un astfel de scenariu răstoarnă tot ce s-a construit acolo până acum. De mult timp am avertizat că gazul gratuit nu este o soluție permanentă și că trebuie să crească treptat tarifele interne,” a explicat ministrul.

Parlicov a subliniat că o criză în regiunea transnistreană va afecta întreaga țară.

„În cazul în care regiunea intră în criză, toată țara va intra într-un regim de supraviețuire. Decizia de a continua sau nu livrările va fi luată de Rusia în ultimul moment, iar noi trebuie să fim pregătiți, inclusiv cu sprijin extern,” a spus el.

Ministrul a avertizat că Moldova trebuie să ia în considerare scenariul în care tranzitul de gaz prin Ucraina va fi oprit. „Trebuie să știm din timp dacă un astfel de scenariu va deveni realitate, pentru a ne organiza eficient și a ne coordona cu partenerii internaționali,” a concluzionat Victor Parlicov.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău