Vești proaste pentru moldovenii care vor să importe mașini vechi! Vor fi impuse taxe noi

07 Iul. 2023, 10:28
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
07 Iul. 2023, 10:28 // Actual //  bani.md

Politica Bugetar Fiscală prevede o trecere treptată în ceea ce prevede vămuirea automobilelor de la impozitul pentru volumul motorului la TVA (acum costul vămuirii depinde de dimensiunea motorului și anul de producere a automobilului: cu cât mai mare este motorul și mai veche mașina, cu atât mai mare este taxa de vămuire. TVA presupune plata unei taxe în funcție de prețul de piață al automobilului

„Un astfel de impozit este considerat mai corect și mai onest. Dacă automobilul tău costă 1000 de euro, ai să plătești 200 de euro, dar dacă costă 10 mii d euro, atunci ai să plătești 2000 de euro. Acest lucru este considerat corect”, a punctat într-un interviu pentru newsmaker, Veronica Vragaleva.

Potrivit ministrei, în prezent, este un pic mai ușor dintr-un anumit punct de vedere, deoarece acciza a funcționat ca o taxă ecologică. Iar TVA pentru vămuirea mașinii este o normă europeană.

„Am propus să fie introdus din 2025, iar până atunci vom examina experiența altor state europene care au implementat recent acest mecanism de vămuire. Am propus să fie introdus din 2025, dar am păstrat parțial pentru 2025, 2026 și 2027 impozitul pe volumul motorului (de la 10% până la 30%). De ce așa? Din calculele noastre reieșea că odată cu trecerea la TVA veniturile vor scădea cu 47%. Nu știm cât de exacte sunt aceste prognoze. Am reieșit din statistica privind importul de automobile din ultimii cinci ani”, a mai spus Vragaleva.

În cazul importului mașinilor vechi, ministra spune că în prezent se lucrează cu Ministerul Mediului pentru a asigura același grad de protecție de mașini vechi prin taxa de mediu. Deoarece peste doi-trei ani, pentru vămuire va fi necesar de plătit în afară de TVA taxa de mediu. Și dacă vei încerca să aduci în țară un automobil cu Euro-2, Euro-3 (standard ecologic ce reglementează conținutul de substanțe nocive din gazele de eșapament – NM) nu vei putea deoarece se va permite doar importul mașinilor cu Euro-5 sau Euro-6. Vom proteja piața de mașini vechi cu ajutorul altor mecanisme.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO