Războiul lui Putin din Ucraina și recenta ieșire a Rusiei din acordul cerealelor transportate prin Marea Neagră au dus la creșterea vertiginoasă a prețurilor combustibililor și alimentelor pe plan internațional. În acest context, ofertele de mediere între Kiev și Moscova au crescut, ele venind din partea a trei forțe geopolitice, China, țările Africii și Arabia Saudită.
Dar aceste cereri, care vor să ia fața SUA, întind o capcană Ucrainei, pentru a o forța să stea la masa negocierilor de pace, înainte de deznodământul războiului, favorizându-l astfel pe Putin.
Secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, a salutat aceste inițiative, atât pentru a atrage sprijinul țărilor care nu au condamnat Rusia, cât și a speranței că toate războaiele se termină prin negocieri. Dar, America atrage atenția că Washingtonul nu va negocia peste capul Ucrainei în cazul unor discuții de pace, așa cum vor să facă China, Africa și Arabia Saudită, potrivit Foreign Policy.
Niciunul dintre acești trei actori care vor să se implice în negocierile de pace – China, Africa sau Arabia Saudită – nu este un partener de încredere într-un efort de pace. China susține că este o parte neutră, deoarece nu s-a alăturat niciodată sancțiunilor occidentale împotriva Rusiei și nu a oferit public ajutor militar niciunei națiuni.
Cu toate acestea, de la începutul războiului, mass-media chineză și declarațiile oficiale au fost puternic anti-NATO și au acceptat fără critică narațiunile rusești. Beijingul prezintă Kievul drept o victimă naivă a manipulării occidentale.
Potrivit informațiilor ruse interceptate de Statele Unite, Beijingul a aprobat trimiterea de transporturi ascunse de ajutor letal către Rusia, iar China este acum cel mai mare cumpărător de petrol rusesc din lume.
Când China face propuneri, ele pot servi scopurilor rusești – în speranța de a strânge o pace mediată care să lase Rusiei controlul asupra teritoriului ucrainean și să impună condiții dure Kievului.
Trucul mediatorilor pentru a sprijini Rusia
China dorește, de asemenea, să joace un „rol constructiv” în reconstrucția postbelică a Ucrainei; să creeze o anumită distanță între Beijing și Moscova; se poziționează ca un intermediar de pace în contrast cu un Occident belicos; să-și prezinte expertiza în construcție și numerarul disponibil și creează fisuri între Statele Unite și Europa.
În timp ce China a prezentat un plan specific în 12 puncte, Africa și Arabia Saudită au oferit sprijin generic pentru pace. Planul chinez include beneficii imediate pentru guvernul rus și nu ține cont de cerințele de bază ale Ucrainei pentru pace.
Neutralitatea țărilor Africii din Sudul Global este compromisă de sprijinul Africii de Sud pentru Rusia, care include exerciții navale împreună cu Rusia și China, și de refuzul acesteia de a onora mandatul de arestare al Curții Penale Internaționale pentru președintele rus Vladimir Putin.
Guvernul saudit a negociat cu folos eliberarea unor prizonieri ucraineni-ruși și lucrează pentru întoarcerea copiilor ucraineni luați cu forța de Rusia. Cu toate acestea, justificarea prințului moștenitor al saudit Mohammed bin Salman a refuzului țării sale de a se conforma eforturilor de a sancționa Rusia dezvăluie și că aceasta este doar o parte interesată.
Presarea Ucrainei să susțină negocierile sau să accepte medierea oferă toleranța agresiunii, solicitând victimei să facă compromisuri cu făptuitorul. Un răspuns mai bun ar fi să insistăm ca negocierile să penalizeze Rusia pentru agresiune, crime de război, distrugerea economiei ucrainene și deteriorarea acordurilor internaționale privind libertatea navigației.
Cedarea rolului mediatorului este contrară atât intereselor SUA, cât și celor ucrainene. Ar fi o greșeală să cedezi spațiu diplomatic adversarilor americani, mai degrabă decât să le lași inevitabililor învingători ucraineni să dicteze cum se încheie acest război. Capcana întinsă Ucrainei de China, Africa și Arabia Saudită este doar un truc pentru a-l ajuta pe Putin să rămână cu teritoriile ocupate ale Kievului.