Combustibilul care ţine în viaţă o lume întreagă începe să curgă din ce în ce mai încet pe măsură ce producţia scade

18 Sept. 2023, 14:17
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Sept. 2023, 14:17 // Actual //  bani.md

Rafinăriile de petrol din întreaga lume se dovedesc incapabile să producă suficient motorină, deschizând un nou front inflaţionist şi lipsind economiile de un combustibil care alimentează deopotrivă industria şi transporturile, scrie Bloomberg.

În timp ce cotaţiile futures ale petrolului sunt în plină ascensiune – vineri au fost puţin sub 95 de dolari pe baril la Londra – această creştere nu se compară cu cea a motorinei. Joi, preţurile din SUA au sărit peste 140 de dolari, ajungând la cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată în această perioadă a anului. În Europa preţul motorinei crescut cu 60% din vară încoace.

Pe fondul fluctuaţiilor de pe bursă şi a problemelor de aprovizionare, preţul motorinei ar putea creşte în viitorul apropiat.

Situaţia şi aşa tensionată s-ar putea agrava şi mai puternic. Arabia Saudită şi Rusia au închis robinetele pentru producţia de ţiţei mai bogat în motorină. La 5 septembrie, ambele naţiuni – lideri ai alianţei OPEC+ – au anunţat că vor prelungi aceste restricţii până la sfârşitul anului, o perioadă în care cererea pentru acest combustibil creşte de obicei.

„Riscăm să asistăm la o înăsprire continuă a pieţei, în special pentru distilate, care va afecta lunile de iarnă. Rafinăriile se luptă să ţină pasul”a declarat Toril Bosoni, şeful diviziei pentru piaţa petrolieră din cadrul Agenţiei Internaţionale pentru Energie, referindu-se la categoria de combustibili care include motorina

Situaţia reprezintă o provocare pentru o flotă globală de rafinare care a fost afectată de o producţie slabă timp de câteva luni. Căldura toridă din emisfera nordică din această vară a forţat multe fabrici să funcţioneze într-un ritm mai lent decât în mod normal.

De asemenea, au existat presiuni asupra acestora pentru a produce în schimb alte produse, cum ar fi combustibilul pentru avioane şi benzina, unde cererea a revenit puternic, potrivit lui Callum Bruce, analist la Goldman Sachs Group Inc.

„Este o problemă de aprovizionare în esenţă. De asemenea, rafinăriile europene n-au reuşit acumuleze rezerve importante pe timpul verii din cauza întreruperilor neplanificat pe scară largă, ceea ce le-a lăsat cu stocuri puţine înaintea ienriii”, a declarat Eugene Lindell, şeful departamentului de produse rafinate al consultantului FGE.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII