Rafinăria unuia dintre giganții petrolieri din Republica Moldova a contabilizat pierderi de 3,5 milioane de dolari

16 Nov. 2023, 10:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Nov. 2023, 10:50 // Actual //  bani.md

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a înregistrat rezultate financiare consolidate în scădere în primele 9 luni din 2023, dar a raportat peste 3,8 milioane de tone de materii prime procesate în rafinăria Petromidia, se arată în cele mai recente date raportate. Rompetrol a anunțat un profit operaţional (EBITDA) în scădere de 35% şi un rezultat net negativ de 3,5 milioane de dolari.

Reprezentanții Rompetrol spun că cea mai mare unitate de profil din România a direcţionat pe piaţa domestică a 66% din totalul de 2,9 milioane de tone de carburanţi produşi (benzine, diesel şi jet A1).

În primele 9 luni din 2023, compania a înregistrat rezultate financiare consolidate în scădere, cu o cifră de afaceri brută de 4 miliarde de dolari (scădere de 17%), un profit operaţional (EBITDA) de 214 milioane de dolari (scădere de 35%) şi un rezultat net negativ de 3,5 milioane de dolari.

Rezultatele financiare au fost influenţate semnificativ de volatilitatea cotaţiilor internaţionale la ţiţei şi produse finite. Cotaţiile au atins, în primele 9 luni ale anului, scăderi de 16% la benzină şi 23%, la motorină.

De asemenea, la nivel european, marjele de rafinare au scăzut cu 14,6 USD/MT (-11%) în trimestrul III 2023, faţă de trimestrul III 2022, respectiv cu 20 USD/MT (-15,8%) în ianuarie – septembrie 2023, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Rompetrol Rafinare a continuat să fie unul dintre cei mai importanţi contribuabili la bugetul de stat, plătind peste 378 de milioane de dolari în al treilea trimestru al anului şi peste 1,2 miliarde de dolari în primele 9 luni din 2023, 128 de milioane de dolari reprezentând contribuţia la taxa de solidaritate pentru anul 2022.

Pentru perioada ianuarie – septembrie 2023, compania a estimat o contribuţie de 34,1 milioane de dolari, ţinând cont de normele actuale ale OUG 186. De asemenea, compania ia în considerare demersuri, în sensul analizării din perspectivă legală a nivelului taxei şi în scop de protejare a intereselor acţionarilor, Rompetrol Rafinare depunând eforturi considerabile pentru susţinerea acestei taxe.

Acţionarii semnificativi ai Rompetrol Rafinare SA sunt KMG International (54,63% – direct şi indirect) şi Statul Român prin Ministerul Energiei (44,7%).

În primele 9 luni din 2023, supusul total de materie primă al rafinăriei Petromidia a fost de 3,84 milioane de tone, nivel asemănător celui din ianuarie – septembrie 2022. În trimestrul III, procesarea a scăzut cu 23%, comparativ cu trimestrul III 2022.

Scăderea din T3 2023 a fost determinată de funcţionarea rafinăriei Petromidia fără instalaţia de Hidrocracare Blândă (MHC), scoasă din flux în urma unui incident tehnic survenit în luna iunie 2023. Lucrările de reabilitare a instalaţiei sunt coordonate de Rominserv (contractorul general al Grupului KMGI) şi sunt programate să se finalizeze până la finalul lunii noiembrie.

În ciuda scăderii volumelor totale de produse obţinute, Rompetrol Rafinare a reuşit să asigure, fără perturbări, livrările de produse petroliere necesare în România. Petromidia a dispus de un flux stabil de materie primă, ţiţeiul procesat fiind, în principal, cu origine din Kazahstan.

Raportat la primele 9 luni din an, Petromidia a înregistrat niveluri asemănătoare celor din 2022, cu o producţie de circa 1 milion de tone de benzine, respectiv 1,9 milioane de tone de motorine. Circa 1,85 milioane de tone de carburanţi au fost direcţionate către piaţa din România, pentru asigurarea aprovizionării, atât a benzinăriilor Rompetrol, cât şi a partenerilor comerciali.

Cifra de afaceri brută a segmentului de rafinare a ajuns la peste 1,1 miliarde de dolari în T3 2023 şi 3,46 miliarde USD în ianuarie – septembrie 2023, în scădere cu 29%, respectiv 17% faţă de perioadele similare ale anului trecut.

Profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 38%, până la 214 milioane de dolari, iar rezultatul net al segmentului a fost unul pozitiv, de circa 39 de milioane de dolari, pentru perioada ianuarie – septembrie 2023.

În primele 9 luni din 2023, Rompetrol Rafinare a realizat exporturi în valoare de 947 de milioane de dolari, iar cantităţile totale au fost la un nivel asemănător anului trecut, cu 1,26 milioane de tone în ianuarie – septembrie 2023.

Raportul integral privind datele financiare ale Rompetrol la nouă luni poate fi consultat AICI.

Grupul KMG deține și Rompetrol Moldova, cel mai mare comerciant și importator de produse petroliere. Rompetrol asigură circa o treime din importul de carburanți pe piața locală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală