Gazele ieftine vândute de Rusia europenilor sunt un mit ademenitor şi periculos

18 Mart. 2024, 08:42
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
18 Mart. 2024, 08:42 // Actual //  Lupu Eduard

Unii argumentează că Europa va fi forţată să-şi reia relaţiile cu Rusia pentru că are nevoie de gazele ruseşti „ieftine“ pentru a-şi re­vitaliza economia şi stăvili dezindus­trializarea.

Însă acesta este un mit, în egală măsură ademenitor şi pericu­los, bazat pe o neînţelegere funda­men­tală a modului în care a funcţio­nat piaţa de gaze europeană. Gazele ruseşti nu au fost niciodată ieftine, scrie Michael Stoppard, strateg-şef pe gaze în cadrul S&P Global Commodity Insights, într-o opinie publicată de Financial Times.

Cu siguranţă, Rusia se bucură de o abundenţă de gaze low-cost care teo­retic pot fi livrate ieftin către Europa. Însă Rusia nu şi-a vândut niciodată gazele ieftin, ci doar com­pe­titiv, în opinia lui Michael Stoppard.

Din anii ’70 până în anii 2000, Uniunea Sovietică şi mai apoi Rusia au stabilit preţul gazelor ca procent din preţurile produselor petroliere. Dacă preţurile acestora erau ridicate, preţul gazelor se mişca în sus, iar Moscova avea de câştigat. Dacă pre­ţurile petrolului erau scăzute, preţu­rile gazelor scădeau, dar vânzările puteau fi în continuare realizate peste costuri.

Către sfârşitul anilor ’90, lucru­rile au început să se schimbe. Europa a vrut o piaţă pentru gaze. Acest lu­cru a însemnat o trecere de la rapor­tarea artificială la petrol la setarea unui preţ pentru gaze la huburi şi burse. Speranţa era că în acest fel preţurile vor scădea. La început, ruşii s-au opus ferm.

Însă sub presiunea reglemen­tă­rilor europene din dome­niul con­cu­renţei, contractele au fost treptat ajustate pentru a include pre­ţurile de referinţă. Însă acest lucru nu a însem­nat că gazele ruseşti s-au vândut ieftin. S-au vândut pe o bază similară cu cea a tuturor celorlalte gaze, scrie strategul de la S&P.

Reacţia Rusiei la pierderea pie­ţe­lor sale tradiţionale din vest este de a căuta o extindere a vânzărilor către est. Negocieri bilaterale au loc între Rusia şi China cu privire la un gazoduct uriaş. Problema este preţul. Chinezii fac presiuni pentru un preţ mai mic.

Iar având în vedere că China are mai multe opţiuni alternative, iar Rusia nu are, Beijingul pare să aibă avantaj în negocieri. Drept rezultat, Rusia va ajunge să suporte costul pierderii pieţei europene.

Când vorbim de gaze ruseşti ieftine, China va fi cea care va be­neficia pe viitor de ele. Europa nu s-a bucurat de un astfel de beneficiu, în opinia lui Michael Stoppard.
În Europa, Ungaria a plătit de aproape patru ori mai mult pentru importurile de gaze ruseşti în 2022 decât în 2021, iar în 2023 pierderile suferite de această ţară de pe urma gazelor ruseşti au fost colosale, de ordinul sutelor de milioane de euro, potrivit Daily News Hungary.

Pierderile financiare suferite de Ungaria de pe urma contractelor pentru gaze ruseşti au atins 564 miliarde de forinţi (1,43 miliarde de euro) în doar un an.

Preşedintele rus Vladimir Putin declarase în februarie 2022, înainte de invadarea Ucrainei, că Ungaria primeşte gaze ruseşti la 1/5 din preţul de pe piaţă. Mai târziu, s-a descoperit că exact opusul s-a întâmplat. Kremlinul chiar a adăugat 30% la preţul de pe piaţă în calcule.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

20 Mai 2024, 11:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
20 Mai 2024, 11:21 // Actual //  Lupu Eduard

Terra Avia, companie aeriană înregistrată și certificată în Republica Moldova, operează zboruri cu două avioane pentru compania aeriană Garuda (Indonezia). Terra Avia a început să zboare pentru compania indoneziană cu două Boeinguri 747-400, înmatriculate ER-BOS și ER-TRV, din data de 12 mai 2024.

Operatorul aerian Terra Avia are în flotă și Boeinguri 747-400 dedicate transportului aerian de marfă, însă avioanele cu care zboară pentru Garuda sunt în versiunea pentru transportul de persoane.

Rutele pe care compania aeriană moldovenească zboară cu aceste avioane pentru Garuda sunt între aeroporturi din orașe din Indonezia și Arabia Saudită.

La fel ca în anii trecuți, SpiceJet și Garuda închiriază capacitate de transport în această perioadă pentru a transporta pelerinii spre și dinspre Arabia Saudită.

Terra Avia a mai operat astfel de zboruri, în perioada 26 martie – 11 aprilie 2024, între aeroporturi din Nigeria și Arabia Saudită.

Terra Avia este controlată de moldoveanul Grigore Ghilan, iar un avion care a aparținut companiei pe care o conduce, potrivit unui raport ONU, citat de RISE Moldova, a transportat armament în Libia.

„Potrivit documentului, avionul cu numere de înmatriculare moldovenești nu are un proprietar oficial și nu este înregistrată în nicio țară. Însă, până în iulie 2015, aceasta a aparținut companiei moldovenești Grixona SRL care, între timp, și-a schimbat de două ori denumirea: inițial – în Sky Prim Air SRL, iar, în 2016 este redenumită Terra Avia SRL. Firma aparține moldoveanului Grigore Ghilan. Cu o săptămână înainte ca aeronava să fie scoasă din registrul aerian al Republici Moldova, omul de afaceri a fost decorat de președintele Nicolae Timofti cu ordinul “Gloria Muncii” pentru merite în domeniul aviației civile”, scria RISE.

Grigore Ghilan a avut ca parteneri de afaceri doi cetățeni ai Federației Ruse, de origine arabă, care au fost implicați într-un scandal privind transportul ilegală de arme din Armenia în Libia. Este vorba despre Malik Bilal și Mukhammad Amir. Acum câțiva ani, cei doi au deținut aproape jumătate din capitalul social al companiei Grixona SRL. Iar în prezent, Malik Bilal, alături de Vladimir Ghilan, este fondator al firmei Oscar Jet SRL.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău