Rafinăriile de petrol din India au încetat să accepte tancurile Sovcomflot care transportau petrol rusesc din cauza amenințării cu sancțiuni ale SUA, scrie Bloomberg, citat de publicația rusească meduza.
Atât rafinăriile de petrol private, cât și cele de stat, inclusiv cea mai mare Indian Oil Corporation, refuză să accepte tancurile Sovcomflot.
Surse au declarat pentru Bloomberg că rafinăriile „verifică cu atenție” proprietatea fiecărei nave pentru a se asigura că nu este asociată cu o companie sancționată. Două petroliere, după cum scrie publicația, au petrecut câteva săptămâni în largul coastei așteptând instrucțiuni de descărcare.
Potrivit interlocutorilor publicației, problemele Sovcomflot înseamnă că Rusia are mai puține cisterne pentru a livra petrol, iar acest lucru, la rândul său, a dus la o reducere a prețurilor pentru cumpărători în a compensa costurile mai mari de transport.
Bloomberg notează că, după izbucnirea unui război la scară largă, India a fost un cumpărător major de petrol rusesc, dar înăsprirea sancțiunilor americane a determinat rafinăriile să caute petrol mai scump din alte regiuni.
Statele Unite au introdus restricții împotriva Sovcomflot încă din februarie 2022 (acestea constau într-o interdicție de a atrage datorii și finanțare prin capitaluri proprii), iar în februarie 2024 au transferat compania pe lista SDN, ceea ce înseamnă blocarea tuturor activelor și interdicția de a lucra cu aceasta. . Au fost impuse și sancțiuni împotriva a 14 tancuri Sovcomflot. Sovcomflot a inclus, de asemenea, Regatul Unit și Uniunea Europeană în listele sale de sancțiuni chiar mai devreme.
După introducerea restricțiilor, tancurile Sovcomflot, după cum au aflat jurnaliștii de la Meduza și de la Proiectul de Raportare a Crimei Organizate și a Corupției (OCCRP), au continuat să livreze petrol în porturile europene, ocolind sancțiunile occidentale.
Bloomberg a raportat că, pentru a evita sancțiunile, Rusia a început să folosească o „flotă din umbră” formată din vechi cisterne care opresc balizele, astfel încât acestea să nu fie văzute de sistemele de urmărire. Drept urmare, până la sfârșitul anului 2023, ocolirea plafonului de petrol introdus cu un an mai devreme, după cum au calculat jurnaliștii, a costat Rusiei 11 miliarde de dolari — mai puțin decât a câștigat din vânzările de petrol doar în octombrie 2023. În același timp, Rusia a vândut petrol către India la 80 de dolari pe baril, adică semnificativ mai mare decât plafonul de preț stabilit la 60 de dolari.