Unde ajunge șrot-ul din Republica Moldova și cine domină piața

22 Iul. 2024, 11:58
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Iul. 2024, 11:58 // Actual //  bani.md

În perioada ianuarie-iunie 2024, Moldova a exportat doar 59,9 mii tone de șrot de floarea-soarelui, aproape de două ori mai puțin comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Scăderea cantităților exportate a devenit evidentă din luna mai, iar în iunie nu au avut loc deloc operațiuni de export pentru acest produs, susține Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Exportatorilor și Importatorilor de Produse Agricole și Cerealiere „Agrocereale”.

Nici prețurile nu au fost favorabile pentru exportatori, în 2024 prețul mediu la export fiind de 3,94 lei/kg, o scădere de 15,6% față de 4,67 lei/kg în 2023.

„În 2024, în rândul exportatorilor de șrot de floarea-soarelui din Republica Moldova au rămas doar două companii din grupul Transoil – S.R.L. „AGROFLORIS-NORD” și „DANUBE OIL COMPANY” SRL. AGROFLORIS-NORD a exportat 41,6 mii tone, iar DANUBE OIL COMPANY SRL – 18,2 mii tone. România a continuat să fie principala piață de desfacere, urmată de o destinație nouă – Cipru. Alte țări care au recepționat șrot din Republica Moldova includ Italia, Turcia, Egipt, Maroc și altele”, mai spune Rija în analiza sa.

În comparație cu exporturile, importurile de șrot în Republica Moldova au fost în cantități mult mai mici și la un preț mai redus. În sezonul curent, s-au importat doar 735 tone de șrot, de peste 200 de ori mai puțin decât volumul exportat. Prețul mediu de import a fost de 4,27 lei/kg. Cel mai mare importator de șrot de floarea-soarelui în sezonul 2023/2024 este compania „MARCULESTI-COMBI” SA din grupul Verum.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală