Prețul petrolului rusesc a scăzut pentru a doua oară în această toamnă sub 60 de dolari pe baril

18 Oct. 2024, 08:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Oct. 2024, 08:47 // Actual //  Ursu Victor

Legea pieței înlocuiește treptat sancțiunile occidentale, care au încetat să mai limiteze eficient fluxul de petrodolari către bugetul Rusiei, angajată într-un război.

Excesul de petrol pe piața mondială a împins prețurile în jos, iar prețul sortimentului rusesc Urals a scăzut sub plafonul de 60 de dolari pe baril, stabilit de G7 și Uniunea Europeană. Conform calculelor Reuters, pe 15 și 16 octombrie, în porturile baltice și în Novorossiisk, prețul Urals a coborât sub acest nivel pe fondul scăderii prețului petrolului Brent.

Prețurile mondiale la petrol au scăzut la începutul acestei săptămâni cu aproximativ 6 dolari, ajungând la 74 de dolari pe baril, în urma prognozelor de cerere în scădere pentru anii 2024–2025, emise de OPEC și Agenția Internațională pentru Energie. Un alt factor a fost și faptul că Israelul nu plănuiește să lovească infrastructura petrolieră a Iranului, ca răspuns la atacurile cu rachete. Pe lângă scăderea prețurilor globale, prețul Urals a fost influențat și de creșterea costurilor de transport maritim și de majorarea discounturilor în porturile indiene, notează Reuters.

În ultimele luni, discountul pentru Urals a fost de 12-13 dolari în porturile din vestul Rusiei. Potrivit calculelor Reuters, marți, prețurile pentru partidele Urals cu încărcare din porturile baltice, pe bază FOB, au scăzut sub 60 de dolari pe baril, iar miercuri erau cotate la 59,95 dolari. În portul Novorossiisk, prețul a fost ușor mai mic, la 59,35 dolari pe baril. Aceasta este a doua oară când prețul Urals scade sub 60 de dolari pe baril din septembrie, când prețul Brent a coborât temporar sub 70 de dolari pe baril, minimul din 2021.

 

Realitatea Live

18 Oct. 2024, 12:54
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Oct. 2024, 12:54 // Actual //  Ursu Victor

Politicienii, ecologiștii și analiștii au avertizat de mai multe ori că utilizarea de către Rusia a vechilor tancuri petroliere fără asigurări adecvate ar putea duce la o catastrofă ecologică.

Deși nu au avut loc incidente majore până acum, scurgerile de petrol din aceste tancuri s-au produs în repetate rânduri. O investigație realizată de Politico și grupul de jurnalism non-profit SourceMaterial a identificat cel puțin nouă cazuri în care tancuri care transportau petrol rusesc au lăsat în urmă pete de petrol extinse pe zeci de kilometri. Aceste incidente s-au întâmplat în diverse locuri din lume — în Marea Adriatică, Marea Mediterană, în Canalul Mânecii și la nord de Insulele Britanice, în apropierea Chinei, pe coasta de vest a SUA, lângă America de Sud și sudul Africii.

Această problemă este deosebit de relevantă pentru Europa, având în vedere numărul mare de nave care transportă petrol din porturile baltice și nordice, afirmă Michelle Wiese Bockmann, analist de nave și expert în flota din umbră la Lloyd’s List. Potrivit acesteia, un incident major de scurgere de petrol în acea regiune este „doar o chestiune de timp”, deoarece flota din umbră ridică multe probleme legate de siguranță și ecologie.

Investigația Politico și SourceMaterial a utilizat imagini satelitare furnizate de organizația SkyTruth și date despre mișcările navelor de la Lloyd’s List și Kpler. Specialiștii de la SkyTruth cred că incidentele identificate sunt doar o parte a cazurilor reale, deoarece multe tancuri opresc acum transponderele pentru a-și ascunde locația. Astfel, nu pot fi corelate cu alte pete de petrol observate din satelit. „Sunt absolut convinsă că ceea ce ați descoperit este doar vârful aisbergului”, spune Bockmann. „Aceste nave sunt destinate transportului cât mai ieftin al petrolului sancționat și nu respectă standardele maritime obișnuite”. Potrivit Lloyd’s List, patru cincimi dintre aceste tancuri nu au asigurare corespunzătoare.

Unul dintre tancurile cu scurgeri din flota din umbră este Innova, o navă de 22 de ani care naviga sub pavilion vietnamez. În martie 2024, a plecat din Murmansk cu 1,1 milioane de barili de petrol și a lăsat în urmă o pată de 23 de kilometri la nord de Scoția, observată de satelit. Un alt incident a avut loc în februarie, când tancul Aruna Gulcay, în vârstă de 18 ani, a lăsat o pată de 47 de kilometri în largul coastelor italiene. După aceste incidente, tancurile au schimbat numele, țara pavilionului (în cazul Innova) și proprietarii.

În mod normal, companiile occidentale de transport maritim încearcă să scape de tancurile petroliere după 15 ani de utilizare, dar vârsta medie a tancurilor din flota din umbră a Rusiei este de 18 ani, potrivit lui Benjamin Hilgenstock, expert în sancțiunile petroliere de la Școala de Economie din Kiev (KSE). „Tancurile din umbră care transportă petrol rusesc trec zilnic prin apele europene, inclusiv prin Marea Baltică și Marea Mediterană. Mai multe defecțiuni au avut deja loc, iar o catastrofă majoră este doar o chestiune de timp”, afirmă el.

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău