Bani, călătorii, tehnologie: ce a schimbat Europa pentru consumatori

08 Iun. 2024, 12:07
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Iun. 2024, 12:07 // Actual //  bani.md

Ce impact are Uniunea Europeană asupra vieții consumatorilor europeni? În perioada premergătoare alegerilor europene, AFP a analizat câteva dintre măsurile-cheie pentru plăți, călătorii și internet adoptate la nivelul blocului comunitar, scrie boursorama.com.

Moneda euro

Euro este cea mai concretă expresie a cooperării europene în viața de zi cu zi a celor 350 de milioane de locuitori din cele 20 de țări din zona euro. În urmă cu două decenii, euro a înlocuit marca germană, francul, peseta și lira în portofelele europenilor, care l-au adoptat treptat.

„Moneda comună este simplă și mai plăcută decât era înainte”, spune Karin, o pensionară germană în vârstă de 72 de ani.

Cu toate acestea, Germania a fost una dintre țările în care euro a fost greu de acceptat, în special din cauza sentimentului că sosirea sa a fost însoțită de o creștere a prețurilor: germanii l-au poreclit „teuro”, un joc de cuvinte care asociază euro și „teuer”, „scump” în germană.

La începutul anilor 2010, problemele legate de datoriile mai multor țări din zona euro (Grecia, Italia, Irlanda, Portugalia) au pus la încercare solidaritatea dintre state, cu riscul unei implozii a monedei.

Dar, de atunci, criticile s-au mai domolit. În toamna anului 2023, 79% dintre utilizatorii euro s-au declarat favorabili, potrivit Eurobarometrului standard realizat de Comisia Europeană.

În prezent, UE înseamnă, de asemenea, transferuri gratuite între țările din zona euro și lipsa unor taxe suplimentare la utilizarea unui card bancar atunci când se călătorește într-o altă țară care utilizează moneda unică.

Călătorii: sfârșitul roaming-ului și despăgubiri pentru întârzierile în transportul aerian

În urmă cu câțiva ani, utilizarea telefonului mobil într-o altă țară europeană putea fi foarte costisitoare, din cauza așa-numitelor tarife de „roaming”. Din iunie 2017, acestea au fost eliminate în UE.

Pe lângă facturile mai mici pentru persoanele care călătoresc, acest lucru înseamnă „mai puțină povară mentală”, argumentează pentru AFP Kevin Eon, un executiv francez la un start-up cu sediul în Olanda. “Când te muți în afara Franței, îți ușurează viața. Am putut să dau numărul meu de telefon mobil francez în scopuri administrative, fără să fiu nevoit să cumpăr o cartelă SIM olandeză. Se economisește foarte mult timp”, spune el.

Clémentine Kratz, o franțuzoaică care studiază la Paris, dar care face numeroase drumuri în Luxemburg, unde locuiește, a putut renunța la numărul luxemburghez, care era „prea scump”, și a putut păstra doar numărul francez.

O altă dispoziție importantă pentru consumatori: UE obligă companiile aeriene să despăgubească pasagerii (între 250 și 600 de euro) în cazul întârzierii sau anulării unui zbor spre sau dinspre UE și să ofere asistență sub formă de băuturi răcoritoare, mese, cazare etc.

Cu toate acestea, compania aeriană poate fi scutită de această obligație pe motiv de „circumstanțe extraordinare”. Recursul la justiție este frecvent. În Franța, în special, instanțele locale situate în apropierea aeroporturilor sunt inundate de litigii legate de aviație: pentru instanța din Ivry, în apropiere de aeroportul Orly din regiunea pariziană, acest lucru a reprezentat aproape două treimi din cazurile noi de anul trecut.

Un singur încărcător, dar o mulțime de căsuțe de bifat pentru cookie-uri

Gata cu sertarele înghesuite de cabluri și încărcătoare de tot felul. Din toamnă, portul USB-C va deveni singurul încărcător pentru dispozitivele electronice portabile vândute în UE, spre nemulțumirea gigantului american Apple, care până avea propriul standard.

Această legislație de pionierat se va aplica telefoanelor mobile, tabletelor, boxelor portabile și consolelor portabile de jocuri video, indiferent de producător.

Mai puțin simplă este obligația impusă site-urilor web începând din 2018, sub sancțiunea unor amenzi, de a obține consimțământul utilizatorilor de internet în ceea ce privește celebrele „cookie-uri” utilizate pentru difuzarea de publicitate țintită.

Samuel Baer, un student francez în vârstă de 19 ani, recunoaște că dă clic pe „accept” pe ferestrele pop-up care îi cer consimțământul, citind rareori ce scrie în ele.

„Uneori este enervant, alteori nu-mi pasă, în funcție de cât timp am la dispoziție”, explică Marta Riboni, o italiancă în vârstă de 27 de ani, în timp ce pentru studenta franceză Victoire Philippe, este „o adevărată pacoste”.

„Apăs sistematic pe +refuz+”, spune Philippe. „Nimeni nu vrea ca site-urile să ne urmărească pe internet”, adaugă tânăra, care recunoaște totuși că faptul că trebuie să bifeze fiecare căsuță de pe aceste formulare este o pacoste.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală