După o epopee de aproape 10 ani de aflare în concesiunea Avia Invest SRL, pe 28 martie 2023, Aeroportul Internaţional Chişinău a revenit din nou în gestiunea statului.
Dar aceasta nu este singura schimbare din ultima perioadă în dosarul concesionării aeroportului. Din februarie 2023, unul dintre beneficiarii acestei scheme – un fost angajat al Serviciului Federal rus de Securitate – a ajuns pe lista sancţiunilor UE. Este vorba de Konstantin Basiuk (Basyuk), în vârstă de 56 de ani, absolvent al Şcolii Superioare a KGB în 1987, fost colaborator al FSB şi consilier al aşa-zisului guvernator ad interim al regiunii Herson, Vladimir Saldo, arată o investigație RISE.
Pe lângă noua sa funcţie, Basiuk a fost desemnat şi membru al Comitetului pentru Apărare și Securitate a Consiliului Federației și s-a remarcat cu vizite pe teritoriul ocupat de Rusia, declaraţii belicoase la adresa Ucrainei şi a statelor care susţin ţara vecină, dar şi cu un proiect de lege cu privire la pensiile persoanelor care au activat în armată, poliţie şi alte structuri, inclusiv în afara Rusiei.
La finele lunii februarie 2023, Basiuk a fost inclus în lista celor 87 de persoane din cel de-al zecelea pachet de sancțiuni adoptat de Uniunea Europeană în legătură cu războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În replică, senatorul rus s-a declarat mândru de faptul că se alătură „clubului de elită al rușilor sancționați”.
Noul senator rus este de aproape 10 ani şi unul dintre beneficiarii Avia Invest, firma din Moldova care, în 2013, a luat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău. Dar dacă despre beneficiarii în acte ai asociatului majoritar al Avia Invest, Komaksavia Airport Invest LTD din Cipru – bulgarul Marin Mihov Tenev (inclus în schemă în 2016) și milionarul rus Andrey Goncharenko (apărut în documente în 2019 ), s-a scris mult, atunci Konstantin Basiuk, beneficiarul Societății pe acțiuni „Habarovsky Aeroport” (Aeroportul Habarovsk) – asociatul minoritar al Avia Invest, a fost pomenit doar în treacăt, iar numele lui practic a fost dat uitării. Însă rolul acestuia nu poate fi neglijat, inclusiv pentru că el a fost parte de la început în schema concesionării Aeroportului Chişinău şi este singura persoană care a rămas în acte până în prezent.
Basiuk deţine în prezent direct doar patru acţiuni din capitalul companiei Habarovsky Aeroport, la restul de 99,99% fiind beneficiar prin Kvarts-Invest SA, o firmă din Moscova la care este asociat unic. În extrasele oficiale nu mai apare numele său şi nici a altei persoane, iar locul unde trebuie să fie indicat numele proprietarului este gol. În rapoartele mai vechi ale Kvarts-Invest, de până la 2022, numele lui este prezent.