Cine pune bețe în roate celui mai mare pod din lume?

02 Mai 2023, 06:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2023, 06:32 // Actual //  Lupu Eduard

Podul peste Strâmtoarea Messina care să lege Sicilia de partea continentală este pus sub semnul întrebării de două fracțiuni, care îl consideră un pericol: ecologiștii, preocupați de efectele nocive asupra vieții naturale, și organizațiile mafiote din cele două regiuni ce ar urma să fie legate de pod: Calabria și Sicilia, din Italia, scrie CNN.

Visul privind construcția unui pod care să lege partea continentală de Sicilia prin Strâmtoarea Messina datează din epoca romană, când consulul Metellus a îmbinat butoaie și scânduri pentru aduce 100 de elefanți din Cartagina la Roma, în anul 252 î.Hr. De atunci, felurite planuri, inclusiv ideea cu viață scurtă a unui tunel, au fost propuse și abandonate. Dacă proiectul s-ar concretiza, podul peste Strâmtoarea Messina ar avea 3,2 kilometri, ceea ce l-ar face cel mai lung pod suspendat din lume.

Uriașul proiect ingineresc este mai aproape de realizare ca niciodată: guvernul Giorgia Meloni a adoptat luna trecută un decret în acest sens, după ce ministrul transporturilor Matteo Salvini a resuscitat proiectul abandonat după căderea guvernului lui Silvio Berlusconi. Proiectul ar putea întâmpina însă obstacole, unul dintre ele chiar din partea mafiei: în sudul Italiei operează două mari sindicate ale crimei organizate, ‘Ndrangheta calabreză și Cosa Nostra siciliană, iar ambele excelează în ceea ce privește infiltrarea în proiectele de construcții.

De ce se opun ecologiștii?

Potrivit CNN, ecologiștii consideră că Podul Messina ar fi devastator pentru fauna sălbatică. Grupul Legambiente susține că rutele de migrație dintre Africa și Europa ar urma să fie perturbate. Un purtător de cuvânt al asociației a declarat: „În strâmtoarea Messina, un loc foarte important de tranzit pentru păsări și mamifere marine, este una dintre cele mai mari concentrații de biodiversitate din lume”. Fondul Mondial pentru Natură Sălbatică amintește că „Întreaga zonă a Strâmtorii Messina este o arie protejată conform Directivei UE Habitate”. Mai mult, în 2006, atunci când s-a discutat oportunitatea demarării construcției, WWF era gata să meargă în instanță pentru a opri proiectul, dat fiind că ar fi încălcat ariile protejate ale Uniunii Europene.

Nu în ultimul rând, sunt și provocări de natură geofizică. Zona este foarte activă seismic. În 1908 a avut loc un cutremur de 7,1, care a ucis 100.000 de oameni și care a generat un tsunami devastator pentru zonele de coastă de pe malurile Calabriei și ale Siciliei. În plus, marea este foarte agitată de-a lungul acestui canal ce leagă două mări: Tireniană și Ionică. Se formează curenți foarte puternici, dar și vârtejuri, iar vântul este deseori foarte puternic. Direcția curenților se schimbă la fiecare șase ore, ceea ce face din Strâmtoarea Messina o provocare pentru ambarcațiuni.

Mafia încearcă să se infitreze

Podul Messina mai are un potențial dușman: mafia. Două mari organizații, ‘Ndrangheta din Calabria și Cosa Nostra din Sicilia, sunt cunoscute pentru abilitățile de a se infiltra în proiecte majore de construcție. Sunt voci care atrag atenția că există riscul ca transportul și aprovizionarea să intre sub controlul organizațiilor mafiote, care ar putea chiar să ceară taxe de protecție, relatează CNN.

Ministrul Transporturilor, Matteo Salvini, a declarat: „Nu mă tem de infiltrarea criminală. Vom putea garanta că cele mai bune companii italiene, europene și globale lucrează acolo. Vor exista organisme de supraveghere care vor vedea fiecare euro investit în pod.”

Caracteristicile Podului

Dacă s-ar construi până la urmă, conform proiectului din 2006, Podul peste Strâmtoarea Messina s-ar întinde pe două mile (3,2 kilometri) și ar fi cel mai lung pod suspendat din lume.

Podul ar urma să aibă trei benzi pe sens: două pentru trafic și una pentru urgență, iar liniile de tren ar urma să fie în mijloc. Conform planului actual, 6.000 de mașini și camioane ar putea trece în fiecare oră și 200 de trenuri ar putea traversa în fiecare zi.

Costul proiectului ar fi de 11,25 de miliarde de euro, dintre care 4,5 miliarde, numai pentru pod și 6,75 de miliarde de euro, pentru infrastructura care să îl susțină.
Planul inițial al WeBuild prevede ca podeaua podului să reziste la vânturi de până la 300 de kilometri pe oră și ar putea rămâne deschis traficului chiar și la vânturi de până la 150 de kilometri pe oră.

Podul ar urma să fie construit astfel încât să reziste unui cutremur de magnitudine 7,5 pe Richter, deci mai puternic decât cel din 1908.
Navigația pe canal nu ar fi împiedicată, susține compania. Podul ar urma să fie la aproximativ 74 de metri deasupra nivelului mării și ar permite un canal de navigație de 600 de metri. Atât vasele de marfă, cât și cele de croazieră ar putea să treacă pe sub pod.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

25 Apr. 2024, 15:15
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Lupu Eduard
25 Apr. 2024, 15:15 // Bănci şi Finanţe //  Lupu Eduard

Transferurile instant zilnice ale moldovenilor se ridică la 2,6 milioane de lei, constată guvernatoarea BNM, Anca Dragu, care a participat astăzi la lansarea Campaniei Naționale Fără Cash.

„Împreună lucrăm la acest concept de acces mai ușor la plăți și la servicii bancare și, în general, la dezvoltarea țării și crearea unor perspective mai simple de facilitare a businessului și a tranzacțiilor pentru toți cetățenii Moldovei”, a subliniat Anca Dragu.

Guvernatoarea BNM a făcut referire la cele mai recente proiecte ale Băncii Naționale, care deja se bucură de succes. În context, a fost menționată înaintarea cererii de aderare a Republicii Moldovei la Zona Unică în Plăți în Euro (SEPA), care este în proces de examinare, dar și lansarea, în luna martie, a Sistemului de Plăți Instant MIA.

„Până ieri, avem înregistrate 124 118 de plăți și 115 milioane de lei transferați – câte 2900 de plăți și 2,65 mil de lei transferați pe zi. Sunt cifre care arată că MIA este un succes pentru sistemul nostru bancar. Aducem cetățenilor Republicii Moldova posibilitatea plăților sigure, rapide și cu costuri din ce în ce mai reduse. Avem comisioane de zero lei pentru plățile instant de până la cinci mii de lei. Plățile au devenit foarte accesibile” a spus Anca Dragu.

Anul trecut, numărul cardurilor în circulație a depășit numărul populației din Republica Moldova, constituind cifra de 3 292 564. Totodată, pe parcursul anilor 2019-2023 numărul și valoarea plaților fără numerar au crescut în fiecare an în medie cu 40,4% și respectiv 37,9%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău