De la tăcere la acțiune: Consolidarea sprijinului public pentru lupta împotriva corupției

25 Nov. 2022, 13:07
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
25 Nov. 2022, 13:07 // Actual //  MD Bani

Într-un gest de solidaritate și în efortul comun pentru responsabilitate publică, activiști, jurnaliști și reprezentanți oficiali s-au reunit ieri pentru a identifica modalități mai eficiente de comunicare publică a campaniilor anti-corupție.

„Campaniile de advocacy sunt instrumente creative și constructive pentru a motiva și implica cetățenii în combaterea corupției. Iar cetățenii sunt aliați importanți ai instituțiilor publice, ONG-urilor și mass-media în această luptă”, s-a subliniat în cadrul Masterclass-ului de astăzi, „De la tăcere la acțiune”.

Masterclass-ul a fost organizat de Inițiativa Regională Anticorupție (RAI).

Implicarea publicului larg, în special a tinerilor, și presiunea publică sunt aliații principali în lupta împotriva corupției.

„Cooperarea dintre mass-media, societatea civilă și funcționarii publici este cheia pentru creșterea gradului de conștientizare a publicului cu privire la pericolele corupției. Această cooperare contribuie la creșterea încrederii cetățenilor în lupta instituțională împotriva corupției”, a concluzionat Mark Worth, expert RAI în domeniul anticorupție și al drepturilor avertizorilor.

„Crearea campaniilor publice de advocacy este o activitate plină de entuziasm și responsabilitate pentru noi, cei din agenție. Scopul principal este întotdeauna de a trezi publicul prin evidențierea clară a unei probleme prin intermediul conceptului creativ. Acesta este pasul esențial în educarea publicului despre importanța problemei și pentru a începe o conversație despre potențiala soluție a acesteia”, a declarat Kenan Kurdić, Via Media, vorbind despre importanța informării publicului despre inițiativele anticorupție prin campanii media de succes care pot motiva în cele din urmă societatea să acționeze împotriva corupției.

După Sarajevo, Belgrad, Podgorica, Tirana și Skopje, Masterclass-ul a fost organizat la Chișinău, pe data de 24 noiembrie.

Masterclass-ul „De la tăcere la acțiune” face parte din proiectul „Rupe tăcerea: îmbunătățirea politicilor și culturii avertizării de integritate în Balcanii de Vest și Republica Moldova” implementat de RAI și finanțat de Uniunea Europeană. Acest proiect își are scopul de a informa și de a educa publicul larg, în special tinerii, cu privire la rolul esențial pe care denunțătorii îl joacă în lupta împotriva corupției, precum și cu privire la drepturile și protecțiile de care ar trebui să beneficieze aceștia. RAI depune eforturi pentru a îmbunătăți protecția avertizorilor de integritate prin legi mai bune și prin consolidarea capacității instituțiilor de a pune în aplicare aceste legi, ca urmare a Directivei UE privind protecția avertizorilor de integritate adoptată în 2019. Obiectivul general al proiectului este de a consolida rezistența societăților și a administrațiilor acestora la corupție.

Inițiativa Regională Anticorupție (RAI) este singura organizație interguvernamentală dedicată exclusiv luptei împotriva corupției în Europa de Sud-Est. Secretariatul RAI depune eforturi pentru a spori cooperarea regională și și acțiunile de combatere a corupției, oferind o platformă comună pentru dialog, schimb de cunoștințe și cele mai bune practici anticorupție în Europa de Sud-Est.

Realitatea Live

05 Oct. 2025, 11:13
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Oct. 2025, 11:13 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de alcool etilic și băuturi alcoolice ale Republicii Moldova au totalizat 62,76 milioane USD în trimestrul II 2025, în scădere cu 7,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de Banca Națională a Moldovei. Uniunea Europeană rămâne principala piață de desfacere cu 23,17 milioane USD, însă cu o ușoară reducere de 1,9% față de T2 2024, în timp ce livrările către statele CSI au coborât la 12,83 milioane USD, cu 15,1% mai puțin. Piețele din afara UE și CSI au generat 26,76 milioane USD, marcând o scădere de 18,9%.

Pe anumite destinații, exporturile au înregistrat însă creșteri spectaculoase. Belarus a cumpărat băuturi moldovenești de 11,60 milioane USD, cu 23,1% mai mult, România a urcat la 10,43 milioane USD (+10,6%), Ucraina la 9,23 milioane USD (+48,9%), iar SUA la 5,27 milioane USD, în creștere cu aproape 65% față de anul precedent. Serbia și Cehia au marcat, de asemenea, majorări de peste 20%, respectiv 33%.

În schimb, Germania a redus drastic comenzile, cu o scădere de peste 61%, până la doar 0,51 milioane USD. Pierderi s-au înregistrat și în Marea Britanie (-17%), Canada (-41,7%) și Turcia (-24,1%). Evoluțiile contrastante arată o repoziționare a exporturilor moldovenești de alcool, cu pierderi pe piețele tradiționale europene, dar cu extindere semnificativă în SUA și Ucraina.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII