Republica Moldova are astăzi 256.000 de „automobile fantomă”, vehicule care figurează oficial în registre, dar care nu mai circulă pe drumurile publice, a explicat economistul Viaceslav Ioniță. Această categorie include mașini abandonate, dezmembrate sau folosite sporadic de persoane cu dificultăți financiare.
Din totalul de 835.000 de vehicule înregistrate în țară, doar 579.000 sunt utilizate legal, în timp ce restul de 30% rămân doar pe hârtie. Numărul „automobilelor fantomă” a crescut de trei ori față de 2010, când erau înregistrate doar 80.000 de astfel de vehicule.
„O mică parte dintre aceste mașini aparțin persoanelor cu venituri modeste, care nu își permit să achite taxele sau revizia tehnică. În schimb, majoritatea sunt vehicule abandonate prin curți, garaje sau deja dezmembrate,” a explicat Ioniță.
Fenomenul este rezultatul unui val masiv de importuri de mașini second-hand după anii 2000, când moldovenii au început să depășească pragul sărăciei. „Multe dintre aceste mașini au ‘murit’ în Moldova și au fost abandonate, fără ca nimeni să știe ce să facă cu ele,” a adăugat economistul.
Problema rămâne nerezolvată, iar autoritățile nu au încă un plan concret pentru radierea acestor vehicule din registrele oficiale. „Astăzi, 3 din 10 mașini nu mai există în realitate, dar continuă să fie înregistrate,” a concluzionat Ioniță, subliniind necesitatea unor soluții eficiente pentru gestionarea acestui fenomen.