După şoferi şi bere, Brexitul şi COVID-ul îi lasă pe britanici fără mobilă, mâncare caldă şi legume proaspete

09 Sept. 2021, 18:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
09 Sept. 2021, 18:24 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Deficitul de şoferi cu care se confruntă Marea Britanie în urma Brexitului, dar şi pandemiei de coronavirus, continuă să creeze probleme.

După ce blocajul lanţurilor de aprovizionare provocat de acest deficit, apărut parţial în urma plecării şoferilor români şi bulgari pe fondul Brexitului, i-a lăsat pe britanici fără bere, acesta riscă acum să creeze o penurie de mobilă.

Lanţul de mobilă Ikea a anunţat că întâmpină pro­bleme în livrarea produselor din cauza lipsei de şoferi, potrivit BBC.

„Asistăm în prezent la o furtună perfectă de probleme, incluzând perturbarea lanţurilor globale de aprovizionare şi un deficit de şoferi, exacerbate de pandemie şi Brexit“, au declarat oficialii Ikea, scrie Ziarul Financiar.

Penuria de şoferi afectează din plin sectorul britanic al retailului, iar şcolile au fost de asemenea avertizate să-şi facă stocuri de produse pentru a nu întâmpina probleme în pregătirea meselor calde. Şi serviciile britanice de transport cu autobuzul întâmpină dificultăţi din cauza penuriei de şoferi. Mai multe astfel de servicii de transport au fost anulate, părinţii fiind sfătuiţi să-şi facă propriile aranjamente pentru transportul copiilor la şcoală, notează The Independent.

Din cauza aceleiaşi penurii, dar şi a lipsei de forţă de muncă în general, cultivatorii de legume din Scoţia sunt nevoiţi să arunce tone de legume, iar aceştia se aşteaptă ca problemele să se acutizeze înaintea Crăciunului.

Şoferii de camion susţin că actuala criză de alimente cu care se confruntă Marea Britanie va lua sfârşit când aceştia vor fi plătiţi mai bine.

Confederaţia Industriei Brita­nice (BCI) avertizează că ar mai putea trece încă doi ani până când problema penuriei de forţă de muncă ce pune presiune pe lanţurile de aprovizionare şi productivitatea din Marea Britanie va fi soluţionată, potrivit export.org.uk.

Directorul general al confederaţiei, Tony Danker, arată că deşi este „corect“ ca guvernul britanic să dezvolte competenţele muncitorilor britanici, sunt necesare soluţii pe termen scurt pentru a ajuta companiile în acest moment, în condiţiile în care actualul sistem nu poate răspunde nevoilor acestora.

Marea Britanie se confruntă şi cu o penurie de produse chimice necesare tratării apelor pe fondul Brexitului.

Autorităţile britanice au suspendat reglementările privitoare la tratarea reziduurilor din cauza unei crize de produse chimice necesare în condiţiile în care lanţurile de aprovizionare sunt sub presiune din cauza Brexitului, notează Bloomberg.

Realitatea Live

02 Oct. 2022, 05:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Oct. 2022, 05:20 // Actual //  Lupu Eduard

Daunele economice cauzate de oprirea fluxurilor de gaze ruseşti se adună rapid în Europa şi riscă să eclipseze în cele din urmă impactul crizei financiare globale din 2009, scrie Bloomberg.

Bazându-se pe un model al pieţei şi economiei energetice europene, Bloomberg Economics proiectează o contracţie de 1% a produsului intern brut, scăderea începând cu al patrulea trimestru. Dacă lunile următoare vor găzdui o iarnă aspră, iar cei 27 de membri ai Uniunii Europene nu reuşesc să împartă eficient rezervele limitate de combustibil, contracţia ar putea ajunge până la 5%.

Criza este aproape la fel de severă ca recesiunea din 2009. Şi chiar dacă această soartă încă poate fi evitată, economia zonei euro este încă pe cale să-şi petreacă anul 2023 suferind a treia cea mai mare contracţie de la al Doilea Război Mondial, Germania fiind printre cele mai afectate state de pe continent.

„Europa se îndreaptă foarte clar către o recesiune destul de profundă”, a declarat Maurice Obstfeld, un fost economist-şef la FMI, care este acum membru senior la Institutul Peterson pentru Economie Internaţională din Washington.

Perspectivele sumbre împing guvernele, la şapte luni de la izbucnirea războiului în Ucraina, să pompeze miliarde de euro în gospodăriile afectate, în acelaşi timp în care sunt nevoite să intervină financiar pentru a salva companiile lovite de criză, impunând, totodată, o serie de restricţii energetice pentru a amortiza şocurile economice. Şi acele eforturi de salvare ar putea să nu fie încă insuficiente.

Contribuind la presiunea asupra companiilor şi consumatorilor, Banca Centrală Europeană strânge, de asemenea, economia, deoarece noua sa concentrare asupra inflaţiei în creştere determină cea mai rapidă creştere a ratelor dobânzilor din istoria sa. Preşedintele BCE, Christine Lagarde, a declarat luni că se aşteaptă ca factorii de decizie să ridice costurile împrumuturilor la următoarele reuniuni. Comercianţii sunt de părere că Banca Centrală va impune o creştere de 75 de puncte de bază la următoarea reuniune de politică monetară din 27 octombrie.

„Perspectivele se întunecă”, a spus Lagarde parlamentarilor UE la Bruxelles. „Ne aşteptăm ca activitatea să încetinească considerabil în trimestrele următoare.”
Cu toate acestea, oficialii europeni continuă să facă eforturi substanţiale pentru a evita coşmarul economic de la orizont. Potrivit Bloomberg NEF, eforturile Europei de a cumpăra gaz natural lichefiat ar putea compensa lipsa gazelor ruseşti pentru iarna de anul acesta.

Regiunea ar putea importa cu aproape 40% mai mult GNL în iarna viitoare decât în anul precedent, în timp ce vara viitoare ar putea creşte achiziţiile cu aproximativ 14% pentru a reconstrui stocurile pierdute, a spus BNEF într-un raport publicat marţi. Pe lângă distrugerea cererii din cauza preţurilor mai mari la energie, aceste transporturi sunt suficiente pentru a acoperi oprirea completă a livrărilor ruseşti de la 1 octombrie, se arată în comunicat.

Pentru a obţine combustibil suplimentar, cumpărătorii europeni vor trebui să cumpere cu 90% mai mult GNL decât au asigurat prin contracte pe termen lung, sporind şi mai mult concurenţa cu Asia. Acest lucru va sprijini preţurile globale ale gazelor care au crescut de când Europa a încercat să-şi reducă dependenţa de Rusia, după ce marele furnizor a invadat Ucraina la sfârşitul lunii februarie.

Totuşi, instabilitatea preţurilor la gaze continuă să fie o realitate semnificativ periculoasă. Gazele naturale europene au avansat după patru zile de pierderi, deoarece problemele raportate la conducta Nord Stream, închisă în prezent, au sporit incertitudinea cu privire la viitoarea aprovizionare rusească.

Contractele futures de referinţă au crescut cu până la 6,4%, după ce au scăzut la un minim de două luni la începutul acestei săptămâni. Luni seara, Nord Stream a raportat o cădere de presiune pe ambele şiruri ale conductei şi a declarat că investighează incidentul. Deşi închiderea legăturii nu are niciun impact asupra proviziilor, problema în cauză creşte periculos nervozitatea pe piaţă.

Nord Stream, conducta care circulă sub Marea Baltică, a livrat anul trecut aproape 40% din gazul Rusiei către Europa. Dar Gazprom PJSC a redus fluxurile pe acea rută în mai multe etape începând din iunie, invocând o serie de probleme tehnice, înainte de a opri complet livrările. Nord Stream 2, care trece aproape de prima conductă, a fost construită şi umplută cu gaz anul trecut, dar nu a livrat niciodată combustibil în Europa, pe fondul distanţei dintre Kremlin şi Occident.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău