FOTO Un Ford vechi de aproape un secol va putea fi văzut la AutoClassica la Castel Mimi

20 Sept. 2023, 13:30
 // Categoria: Comercial // Autor:  MD Bani
20 Sept. 2023, 13:30 // Comercial //  MD Bani

La sfârşitul acestei săptămâni, pe 23 şi 24 septembrie, AutoBlog.MD va organiza evenimentul numit AutoClassica la Castel Mimi – o expoziție auto în care vor putea fi văzute cele mai frumoase automobile istorice din țară, cât și din afara ei, împreună cu unele exemplare de colecție care peste ani vor trece și ele în categoria mașinilor veritabile de epocă.

 

Primul automobil produs în masă a fost legendarul Ford Model T. Drept urmare, mai multe companii au încercat să intre în această industrie şi să-şi facă propriile maşini. Astfel, pentru a nu pierde clienţi, Ford a înțeles că trebuie să elaboreze un model mai accesibil și în acelaşi timp mai modern, iar rezultatul luării unei asemenea decizii a devenit Model A, al doilea succes comercial al mărcii.

La evenimentul nostru va fi expus un Ford Model A, apropo înmatriculat în Republica Moldova, într-una din multiplele caroserii în care a existat – Sport Coupe. Automobilul din imagini a fost produs în anii 1928-1929 (modelul facelift în anii 1930-1931), fiind o vreme modelul de top printre coupeuri, cu un acoperiș moale și s-a vândut pentru 530 USD (echivalentul a aproximativ 7.500 de dolari astăzi).

Sport Coupe era o mașină cu două portiere și două locuri, care se remarca printr-un design elegant și sportiv, foarte apreciat mai ales de tineri. Una dintre caracteristicile cele mai remarcabile erau geamurile care puteau fi coborâte, comparativ cu cele glisante de pe modelele anterioare. Mașina era, de asemenea, echipată cu un “rumble seat”, un soi de banchetă rabatabilă amplasată în partea din spate a cabinei, care putea fi folosită pentru a îmbarca pasageri suplimentari, relatează autoblog.md.

Sistemul de suspensie a fost semnificativ mai bun față de cel de pe Model T, având amortizoare hidraulice cu dublă acțiune şi arcuri lamelare pe toate cele patru roți. Aceasta au sporit semnificativ calitatea călătoriei și manevrabilitatea, făcând mașina mai confortabilă și mai ușor de condus. Frânele-i cu tamburi reprezintă un alt upgrade considerabil față de sistemul rudimentar de pe Model T.

Sport Coupe este, de asemenea, echipat cu o cutie de viteze manuală în trei trepte, care era sincronizată pe cele două trepte superioare. Acest lucru însemna că schimbarea treptelor era mai ușoară și mai fluidă decât în modelele anterioare. Transmisia include şi un ambreiaj standard, ceea ce reprezenta un alt avantaj față de sistemul de pe Model T.

În ansamblu, Ford Model A Sport Coupe a reprezentat o evoluţie semnificativă față de Model T, cu un motor mai puternic, suspensie şi frâne mai bune, dar şi un interior mai confortabil. Designul său sportiv și caracteristicile practice l-au făcut o alegere populară printre tinerii șoferi și cei care doreau o mașină distractivă și în acelaşi timp elegantă. Astăzi, Model A rămâne o mașină clasică populară şi mulți entuziaști le restaurează, după care le conduc.

Precum toate Model A, versiunea Sport Coupe este propulsată de un benzinar de 3.3 litri, cu patru cilindri în linie şi 40 CP generaţi la 2.200 rpm, ceea ce a reprezentat o creștere de putere semnificativă față de motorul lui Model T. Viteza maximă generată, având tracţiune spate şi o tonă greutate proprie, este de aproximativ 105 km/h.

Modelul facelift introdus în 1930 oferea deja 45 CP. Dotările opționale disponibile pentru Sport Coupe includ scaunul “rumble”, un suport pentru bagaje și o husă pentru roata de rezervă, printre altele. În total a fost produs în 315.550 de exemplare între anii 1928-1931.

Apropo, ştiaţi că Ford Model A exista şi în Uniunea Sovietică? GAZ-A, copia sa făcută sub licenţă, s-a produs în perioada anilor 1932-1936, după încetarea producţiei originalului Model A în SUA. GAZ-A a fost de fapt primul automobil sovietic produs în masă.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 12:32 // Actual //  Ursu Victor

Deși sistemul bancar din Republica Moldova oferă dobânzi competitive, 90% din creditele noi accesate de agenții economici sunt destinate să acopere datoriile anterioare, iar doar 10% reprezintă finanțări noi. Mai mult, valoarea acestora este semnificativ mai mică decât depozitele bancare ale acestora, ceea ce indică o problemă economică profundă.

În cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, expertul în politici economice a explicat că agenții economici au mai multe depozite decât credite, ceea ce este un semnal îngrijorător pentru economia țării. „Acest fenomen nu a mai fost înregistrat vreodată și reflectă o temere profundă a mediului de afaceri față de investiții”, a declarat Ioniță.

Analizând evoluția creditelor accesate, expertul a menționat că, deși volumul acestora a crescut semnificativ în ultimii ani, creditarea reală a fost extrem de scăzută. Astfel, din 2020 până în prezent, agenții economici au luat credite noi de 157,5 miliarde de lei, dar au întors datoriile vechi în valoare de 141,3 miliarde de lei, ceea ce face ca creditarea reală să fie de doar 16,2 miliarde de lei.

În ceea ce privește creditarea netă, Ioniță a subliniat faptul că în 2024, în primele trei trimestre, agenții economici au efectuat depozite bancare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce a făcut ca creditarea netă să devină negativă, adică agenții economici au depozitat mai mulți bani în bănci decât au luat sub formă de credite.

„Această tendință de creditare netă negativă a persistat în 12 trimestre consecutive din 2020 până în prezent, ceea ce reflectă o fragilitate a mediului de afaceri și o lipsă de încredere în economia locală”, a adăugat expertul.

Veaceslav Ioniță a subliniat că acest fenomen este un semn clar al unei economii vulnerabile, în care agenții economici nu sunt dispuși să facă investiții, iar acest lucru se reflectă în creditarea netă scăzută și volumul în creștere al depozitelor bancare. În acest context, Ioniță a avansat prognoza că este nevoie de cel puțin zece ani pentru ca economia Moldovei să se restabilească la nivelul înregistrat înainte de criza bancară din 2014.

„În ciuda creșterii creditării, situația nu va începe să se îmbunătățească semnificativ până când creditarea netă nu va deveni pozitivă, ceea ce poate să se întâmple abia în 2025, dar cu o tendință clară de însănătoșire a economiei”, a concluzionat Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală