Gata cu plățile cash la mașini și locuințe! Tranzacțiile mari trec pe radarul autorităților, din 1 aprilie

14 Mart. 2025, 10:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
14 Mart. 2025, 10:33 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Începând cu 1 aprilie 2025, în Republica Moldova vor intra în vigoare restricții privind achizițiile de bunuri imobile și mijloace de transport cu numerar, în cadrul noilor măsuri de combatere a spălării banilor. Totodată, se preconizează intrarea în vigoare a dreptului de plată fără numerar în valută străină, proiect de lege deja adoptat în prima lectură.

Noile reguli impun ca persoanele fizice care nu desfășoară activități de întreprinzător și care cumpără locuințe sau automobile de la alți indivizi să depună o Declarație specială atunci când depun numerar la prestatorii de servicii de plată.

Pentru locuințe, suma maximă permisă în numerar este echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate.
Pentru mașini, limita este echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate.

Declarația trebuie să conțină datele cumpărătorului și vânzătorului, precum și informații despre proveniența banilor (salariu, împrumut, donație, economii, vânzare de bunuri etc.), însoțită de acte justificative. Dacă acestea lipsesc, cumpărătorul trebuie să explice circumstanțele în care a obținut banii.

Totodată, vânzătorul trebuie să declare dacă este persoană expusă politic sau dacă are legături de rudenie sau asociere cu astfel de persoane.

Prestatorii de servicii de plată vor fi obligați să transmită Declarațiile către Serviciul pentru Combaterea Spălării Banilor până la data de 10 a lunii următoare depunerii numerarului.

Dacă prețul bunului imobil/al mijlocului de transport indicat în contractul de vânzare-cumpărare depășește echivalentul a 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate pentru bunurile imobile și, respectiv, echivalentul a 50 de salarii medii lunare pe economie prognozate pentru mijlocul de transport, plata urmează să fie efectuată prin transfer bancar, cu excepția sumei de până la 200000 lei, care poate fi achitată în numerar.

Restricțiile vor deveni și mai stricte în anii următori. Din 2026, plafonul maxim va scădea la 75 de salarii medii pentru locuințe și 25 de salarii medii pentru mașini. Din 2027, limita pentru locuințe va fi de 50 de salarii medii. Din 1 ianuarie 2028, obligația de depunere a Declarației va fi eliminată, iar tranzacțiile peste pragul stabilit vor trebui efectuate exclusiv prin transfer bancar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII