Gavrilița îl face praf pe Chicu: Se dădea o pomană înainte de sărbători. Credem în creșterea pensiilor lună de lună

23 Mart. 2022, 17:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
23 Mart. 2022, 17:48 // Actual //  Lupu Eduard

Premiera Natalia Gavrilița susține că guvernul nu face pomeni înainte de sărbători, ci mizează pe creșterea pensiilor. Dânsa a comentat actuala indexare a pensiilor cu 13,94%.

Au fost timpuri când indexarea pensiilor s-a făcut cu 19 lei. De exemplu anul trecut (guvernul Chicu n.r) se dădea o pomană înainte de sărbători o singură dată. Și atunci și acum credem în creșterea consecventă a pensiilor lună de lună și a puterii de cumpărare ca fiecare gospodărie să își poată planifica veniturile și cheltuielile. Indexarea și creșterea de anul trecut sunt menite să crescă puterea de cumpărare a pensionarilor și persoanelor cu dizabilitați a păturilor vulnerabile. Iar ce s-a făcut depășește aceste cadouri oferite o dată în an”, a punctat Gavrilița.

Pensiile urmează să fie indexate la 1 aprilie. Coeficientul de indexare a va constitui 13,94%, reieșind din rata inflației la sfârșitul anului 2021 și va fi aplicat părții pensiei care nu depășește salariul mediul lunar pe economie prognozat pentru 2022, adică 9 900 de lei. Suplimentar, pensiile vor fi majorate în sumă fixă cu 171 de lei și 71 de bani, transmite IPN.

Potrivit ministrului muncii și protecției sociale, Marcel Spatari, ca rezultat al celor două mecanisme, de indexare și creștere, un pensionar care astăzi are pensia de 2 500 de lei va primi de la 1 aprilie o pensie de 3 020 de lei, adică cu 520 de lei mai mult.

De asemenea, pensia minima pentru limita de vârstă este majorată de la 2000 de lei la 2278,80 lei pentru un stagiu de cotizare complet, ceea ce reprezintă o creștere de 13,94% – echivalent cu rata inflației de anul trecut.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

05 Dec. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Dec. 2022, 05:45 // Actual //  Lupu Eduard

Sectorul aviatic se îndreaptă către o altă eră. În următorul deceniu, taxiurile aeriene electrice ar putea revoluționa sectorul aviatic.

În ultima perioadă, tot mai multe companii din SUA, inclusiv mai multe startup-uri au început să dezvolte taxiuri electrice aeriene ce au ca scop să scoată maşinile de pe şosea şi să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de news.ro.

Un exemplu în acest sens este compania Delta Air Lines, care în luna octombrie s-a alăturat listei companiilor aeriene ce susţin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiţie de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie ce dezvoltă avioane electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcţioneze ca serviciu de taxi aerian.

În 2021, când Joby şi-a anunţat planul de a-şi lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiştilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.

Dar investiţia Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în reţeaua Delta.

United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiţii eVTOL ale companiei aeriene.

Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.

American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane. În acest ritm, analiștii spun că taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în anii 2030.

„În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiţionate. Depinde de certificarea acestor aeronave şi de cât de repede le pot fabrica companiile”, a declarat Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale şi mobilitatea la firma Raymond James.

Odată ce aceste avioane sunt certificate şi încep să-şi intensifice producţia, Syth a spus că dimensiunea potenţială a pieţei depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.

Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcţiona, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanţe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanţe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.

Potrivit lui Syth, dacă companiile pot crea vertistop-uri şi vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidenţiale, atunci dimensiunea pieţei ar putea fi mare.

„Credem că veţi vedea operaţiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulţime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a completat Syth.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău