Glasul roților de tren de la CFM nu mai e un strigăt cu suspine. Transporturile de mărfuri s-au majorat cu 13%

14 Ian. 2022, 16:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Ian. 2022, 16:33 // Actual //  Lupu Eduard

Situația de la Calea Ferată a Moldovei se îmbunătățește, în condițiile în care transportul de mărfuri e în creștere, arată datele Biroului Național de Statistică.

În ianuarie-noiembrie 2021, cu mijloacele de transport feroviar, care dețin 16,8% în structura mărfurilor transportate, s-au transportat 3,0 milioane tone de mărfuri, sau cu 12,8% mai mult faţă de ianuarie-noiembrie 2020.

În același timp, transportul de pasageri este în continuă descreștere. În 11 luni ale anului 2021 cu trenul au fost transportați cu 16%, iar față de noiembrie 2020 cu 27%, iar numărul a fost de 40,7 mii.

Calea Ferată a Moldovei se află într-o situație dificilă. Compania a fost delapidată de sute de milioane de lei în ultimul deceniu.

Potrivit planului de modernizare a întreprinderii, în următorii ani va fi reabilitată în totalitate infrastructura feroviară și vor fi achiziționate 5000 de vagoane marfare. De asemenea vor crește volumele de mărfuri transportate, dar și salariile. Totodată, compania a contrcat și un credit de peste 100 mil. de euro din care au fost achizționate 12 locomotive, dar și va fi reabilitat tronsonului Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Acestsegment fiind cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară, care asigură tranzitul de mărfuri din România și Ucraina.

Astfel, în cinci ani cifra de afaceri a companiei se va dubla, la 2 miliarde de lei, salariul mediu va fi de 15 000 de lei față de 4000 de lei cât e în prezent, ar numărul angajaților va fi de 4500 comparativ cu 6300 câți sunt în prezent.

CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Realitatea Live

23 Mai 2022, 10:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Dumitrita Culiuc
23 Mai 2022, 10:05 // Bani și Afaceri //  Dumitrita Culiuc

Lanțul de denim Levi Strauss & Co a decis să părăsească în sfârșit piața rusă după 29 de ani de activitate. Potrivit Kommersant, compania a oprit livrările de mărfuri și caută cumpărători pentru afacerile cu amănuntul. În acest context, partenerii de franciză ai companiei americane vor putea stabili importuri paralele de Levi’s în ţară, spun experţii.

Potrivit sursei citate, compania caută cumpărători pentru o parte din magazinele sale din Federația Rusă. De asemenea, a oprit livrările de mărfuri și intenționează să-și vândă stocurile prin intermediul altor site-uri.

Unul dintre potențialii cumpărători ai magazinelor Levi’s din Federația Rusă ar fi Turkish Fiba Holding A.S.

Levi Strauss & Co a fost fondat în 1853. Primul magazin din Rusia a fost deschis în 1993. În prezent, în țară există aproximativ 90 de magazine Levi’s, dintre care unele pot fi francizate. Venitul total al grupului în 2021 a fost de 5,8 miliarde de dolari, partea rusă a afacerii reprezentând nu mai mult de 2%. Managerul de brand Levi Strauss Moscow LLC a avut o cifră de afaceri de 9,37 miliarde de ruble în 2021, un profit net de 2,29 miliarde de ruble.

În martie, sediul central al Levi’s a anunțat suspendarea activităților comerciale și a oricăror investiții în Rusia din cauza operațiunii militare a Federației Ruse pe teritoriul Ucrainei. Chip Berg, directorul executiv al Levi Strauss & Co, a declarat ulterior pentru Financial Times că compania nu are de gând să redeschidă magazine în Rusia în 2022.Potrivit unor informații, compania a expediat bunuri pentru noul sezon conform planului și au spus că nu sunt așteptate alte livrări.

Amintim că, în urma invaziei Ucrainei de către Rusia, mai multe companii străine au decis să părăsească piața rusă.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău