Grâul se ieftineşte, petrolul se scumpeşte. Tendinţa nu este sigură. Traderii păşesc la figurat prin câmpuri minate

16 Aug. 2023, 06:59
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Aug. 2023, 06:59 // Actual //  bani.md

Preţurile grâului pe pie­ţele internaţionale au scăzut ieri pentru a treia zi consecutiv în condi­ţiile în care exporturile de cereale ucrainele şi ruseşti au continuat în pofida tensiunilor în creştere din zona Mării Negre, scrie Bloomberg.

În acelaşi timp, cotaţiile petrolu­lui oscilează, trase în jos de veştile proaste din economia chineză şi îm­pinse în sus de încrederea pieţelor că grupul OPEC şi Rusia nu vor lăsa ţiţeiul să se ieftinească. Unii analişti sunt convinşi că traiectoria finală va fi de creştere.
Preţul grâului tranzacţio­nat pe bursa de mărfuri de la Chicago a început săptămâna în scădere cu 2%, cu toate că Rusia a intensificat în weekend ostilităţile prin care încear­că să descurajeze transportatorii pe mare de la a mai colabora cu Ucraina şi să provoace pagube cât mai mari în porturile Ucrainei de la Marea Neagră.

În replică, drone ucrainene atacă nave ruse. Cu toate acestea, exportu­rile de cereale din Ucraina şi Rusia continuă, iar acesta este principalul motiv pentru care grâul se ieftineşte, spun analiştii de la CRM Agricommodities.

În plus, departamentul american pentru agricultură a majorat esti­mă­rile pentru exporturile de grâu rusesc în sezonul 2023-2024, noile cifre arătând că aproape un sfert din grâul tranzacţionat pe piaţa  mondială va veni din Rusia. Preţurile au scăzut cu 19% de la începutul anului, un efect al recoltelor bogate.

Decizia Rusiei de a nu mai lăsa Ucraina să exporte cereale cu vapo­rul în cadrul iniţiativei Marii Negre a dus iniţial la creşterea preţurilor.

Pe piaţa petrolului, cotaţiile Bren­t, referinţa internaţională, se apropie de pragul de 90 de dolari pe baril datorită pe de o parte cererii robuste, iar pe de alta aşteptărilor ca OPEC, organizaţie de tip monopol a statelor exportatoare de petrol, şi Rusia să acţioneze prin reducerea livrărilor dacă apar presiuni descen­dente pe preţ inconfortabile.

Tendinţa de creştere este frânată de slăbiciunile din economia Chinei care devin tot mai evidente. China, a doua economie ca mărime din lume, este unul din cei mai mari consu­matori de energie. „Cotaţiile petrolu­lui escaladează un zid de incertitudini şi scepticism“, spune pentru CNBC Bob McNally, preşedinte la Rapidan Energy.

Până acum, traderii s-au concentrat pe faptul că Rusia încă nu şi-a redus semnificativ exporturile, aşa cum a indicat. Apoi, „pieţele dansează pe un teren minat al datelor macroeconomice. Există motive bune pentru care pieţele să fie sceptice. Însă principiile sunt principii. OPEC şi Rusia vor crea un deficit uriaş pe pieţe în al doilea semestru“, a explicat analistul. Saudiţii nu vor reveni asupra deciziei de a diminua exporturile când preţurile vor ajunge la 90-92 dolari pe baril. Iar guvernul SUA nu are instrumentele potrivite cu care să poată ieftini benzina. De aceea, spune  McNally, este posibil ca petrolul să ajungă la 100 de dolari barilul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

23 Nov. 2024, 09:40
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Nov. 2024, 09:40 // Actual //  Ursu Victor

Northvolt AB a cerut protecţie împotriva falimentului în Statele Unite, după ce o încercare disperată de a obţine finanţare de salvare a eşuat, lăsând producătorul de baterii într-o situaţie dificilă, cu doar o săptămână de lichidităţi disponibile, potrivit Bloomberg.

Furnizorul suedez de baterii pentru vehicule electrice va încerca să se reorganizeze în cadrul capitolului 11 din Codul falimentului american, conform unei declaraţii emise joi. Potrivit unui depozit, Northvolt avea aproximativ 30 de milioane de dolari în numerar şi datorii de 5,84 miliarde de dolari.

Această sumă face ca Northvolt să fie una dintre cele mai îndatorate companii care au solicitat falimentul în Statele Unite în acest an, potrivit datelor Bloomberg. Aceasta este urmată de Intrum AB, o altă companie suedeză care a depus o cerere similară săptămâna trecută.

Compania a ales să urmeze calea legală din SUA pentru a oferi un cadru familiar investitorilor existenţi şi potenţialilor investitori interesaţi să furnizeze finanţare, a explicat o sursă apropiată situaţiei.

Această decizie încheie luni de negocieri cu proprietarii, clienţii şi creditorii, în încercarea de a găsi o soluţie pentru continuarea activităţii, după ce resursele financiare au fost epuizate. Northvolt a redus cu un sfert numărul angajaţilor şi a renunţat la planurile de extindere, pentru a face faţă unei crize de lichidităţi care s-a agravat în toamnă, după ce a pierdut un contract important şi nu a reuşit să acceseze un împrumut verde de 5 miliarde de dolari.

Compania a fost considerată un simbol al speranţelor europene de a crea un lanţ de aprovizionare independent pentru vehiculele electrice, în concurenţă cu producătorii stabiliţi din China şi Coreea de Sud.

Fabrica emblematică Northvolt Ett, situată lângă Cercul Arctic din Suedia, va continua să funcţioneze în mod normal pe durata reorganizării. „Compania va continua să livreze produse clienţilor, îndeplinindu-şi în acelaşi timp obligaţiile faţă de furnizorii esenţiali şi va asigura plata salariilor angajaţilor”, a afirmat compania.

În cadrul procedurii de faliment, Northvolt va avea acces la aproximativ 145 de milioane de dolari în garanţii de numerar, conform declaraţiilor companiei. Scania CV AB, divizia de camioane a Volkswagen AG şi un client important al Northvolt, a anunţat că va contribui cu 100 de milioane de dolari pentru finanţarea debitorului în posesie.

Judecătorul american de faliment Alfredo Perez a spus în timpul unei audieri de joi că va aproba cererea Northvolt de a începe utilizarea finanţării din faliment şi a altor împrumuturi pentru a acoperi salariile şi cheltuielile angajaţilor în timpul procesului de reorganizare conform capitolului 11. După reducerile de personal anunţate, Northvolt mai are aproximativ 6.400 de angajaţi în Suedia, Polonia şi Statele Unite.

Filialele Northvolt care se ocupă de fabricile planificate în Germania şi Canada nu fac parte din procesul de faliment conform capitolului 11, dar compania a declarat că aceste proiecte vor fi amânate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală