Irina Vlah, despre necesitatea creării unui parc agroindustrial: „Va fi un proiect unic pentru Moldova”

13 Sept. 2024, 11:06
 // Categoria: Economie // Autor:  bani.md
13 Sept. 2024, 11:06 // Economie //  bani.md

Președinta Asociației „Platforma Moldova”, Irina Vlah, se declară nemulțumită de situația din agricultură. Aceasta a constatat că seceta a devenit o normă, iar fermierii se tem că situația se va înrăutăți anual. O recoltă insuficientă din cauza secetei îi împiedică să-și plătească furnizorii de îngrășăminte și împrumuturile bancare, ceea ce duce la falimentul multor gospodării.

„Ponderea agriculturii în produsul intern brut al Republicii Moldova este de 10-12%. În același timp, țara este considerată una agricolă și, din păcate, o zonă de agricultură riscantă. Fermierii spun că seceta din țară a devenit mai degrabă normă decât excepție. Și cred că situația se va înrăutăți în fiecare an. Cunoaștem cu toții cerințele fermierilor care susțin că, fără sprijinul guvernamental, sute de gospodării agricole vor da faliment anul acesta”, se arată într-un comunicat al Irinei Vlah.

Fondatoarea „Platformei Moldova” propune o serie de măsuri inovatoare pentru dezvoltarea agriculturii moldovenești. Printre acestea se numără asigurarea recoltelor, unde statul returnează până la 70% din costul primei de asigurare. Aceasta ar proteja investițiile fermierilor și ar transfera riscul secetei către companiile de asigurări.

De asemenea, Vlah subliniază necesitatea creării unui Parc agroindustrial în Moldova, similar Zonelor Economice Libere sau Parcurilor Industriale. Un astfel de parc ar include întreprinderi de depozitare și prelucrare a produselor agricole, adăugând valoare produselor locale și reducând exportul de materii prime la prețuri mici.

„Parcul agroindustrial va fi un proiect unic pentru Moldova. Astăzi fermierii nu pot fi întotdeauna de acord între ei, deoarece ei concurează și acest lucru este normal. Dar sub patronajul statului, cu sprijinul partenerilor internaționali de dezvoltare, într-un an sau doi vom putea începe producția de produse Taste of Moldova, după exemplul Vinului Moldovei. Vinificația s-a unit sub un singur brand al țării. Folosind același principiu, este necesară unirea producătorilor agricoli și procesatorilor agricoli, îmbunătățirea calității produselor prezentate la raft sub marca comună Taste of Moldova.

Echipa mea a început să implementeze un astfel de proiect în Comrat în 2020. Vorbim despre crearea unui „Șantier de ambalare”, care să ofere servicii gospodăriilor mici și mijlocii. Serviciile includ calibrarea, ambalarea și depozitarea produselor. Această abordare vă permite  crearea unui produs omogen de la mai multe gospodării în volumul necesar. Atunci va fi mai ușor pentru producătorii noștri să satisfacă cererile partenerilor de produse și să încheie mai multe contracte. Când eram bașcanul Găgăuziei, am alocat 400 de mii de lei din Fondul de Dezvoltare Regională pentru pregătirea proiectului, iar din bugetul regional am alocat 1,2 milioane pentru începerea construcției. Partener în proiect a fost și Primăria de Comrat.”, precizează politiciana.

Irina Vlah subliniază că autoritățile regionale și locale, împreună cu întreprinderile, pot crea condiții pe termen lung pentru dezvoltarea agriculturii moldovenești, asigurând astfel un viitor mai sigur și prosper pentru fermieri.

Realitatea Live

17 Sept. 2024, 17:24
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
17 Sept. 2024, 17:24 // Actual //  Lupu Eduard

Producătorul chinez de automobile BYD a preluat totalitatea acţiunilor la un joint venture din China cu grupul german Mercedes-Benz Group AG, pe măsură ce un număr din ce în ce mai mare de constructori străini îşi reduc expunerea pe cea mai mare piaţă auto din lume, transmite Bloomberg.

BYD a preluat restul de 10% din acţiunile la joint venture-ul Denza pe care nu le deţinea încă, a informat producătorul de automobile electrice într-un comunicat de presă difuzat luni seara, fără a oferi detalii legate de valoarea tranzacţiei.

Decizia pune capăt unui parteneriat care durează de 13 ani şi vine într-un moment în care există tensiuni comerciale între China şi Europa, pe măsură ce Comisia Europeană vrea să impună tarife suplimentare, de până la 36,3%, pentru automobilele electrice importate din China.

Joint venture-ul Denza, un producător de automobile electrice şi hibride din segmentul premium, a fost înfiinţat de BYD şi Mercedes în 2011, când fiecare dintre cei doi parteneri deţinea o participaţie de 50%. Vânzările slabe ale acestui joint venture au convins Mercedes să îşi reducă participaţia, până la 10%, în 2021.

Decizia de a ieşi din acţionariatul joint venture-ului Denza se adaugă provocărilor cu care se confruntă Mercedes, care are dificultăţi în a creşte în China, care timp de mai mulţi ani a fost una din pieţele auto cu cel mai puternic ritm de creştere din lume. Cheltuielile pe articole de lux în China au fost serios afectate de criza din sectorul imobiliar şi încetinirea economică. În paralel, intensificarea războiului preţurilor între producătorii chinezi de automobile electrice a dus la diminuarea cotei de piaţă pentru producătorii auto străini, astfel că Porsche, Ferrari şi BMW au raportat o diminuarea a vânzărilor în China la începutul anului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău