Jihad în paradisul exportatorilor de mere. Ocolirea Ucrainei a dublat costurile pentru livrările în Rusia

23 Mart. 2022, 11:44
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Mart. 2022, 11:44 // Actual //  bani.md

Războiul din Ucraina a dublat costurile de export ale producătorilor de mere din Republica Moldova în Federația Rusă, în condițiile în care ocolesc zona de conflict prin Ungaria, Slovacia, Polonia și Belarus. Astfel, dacă anterior costul de export al unui camion era de 3000 de euro, în prezent se ridică la 7000 de euro.

Deputatul Vladimir Bolea a declarat în cadrul emisiunii „Freedom” de la TV8 că chiar dacă războiul din Ucraina se va termina va fi imposibil ca exportatorii să traverseze țara, deoarece foarte multe poduri și drumuri au fost distruse.

Rusia a deschis și alte puncte de trecere cu excepția celui de la Breansk. Dar în prezent există problema blocajului în Polonia. Camioanele sunt stopate la frontieră. (…) Mai există și problema deprecierii monedei din Federația Rusă. Un dolar a ajuns să coste 200 de ruble. De aceea, o soluție ar fi barterul cu îngrășăminte – 90% sunt importate din Federația Rusă”, a punctat Bolea.

În data de 22 martie, ANTA a atenționat operatorii de transport moldoveni să evite efectuarea transportului rutier internațional în tranzit prin teritoriul Poloniei a mărfurilor cu destinația finală Federația Rusă și Belarus, din motiv că mai multe organizații ale societății civile ucrainene și poloneze au blocat trecerea frontierei.

„Potrivit informației prezentate de către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova (MAEIE) în prezent continuă agravarea situației la punctele de trecere a frontierei de stat între Polonia și Belarus. Diverse organizații ale societății civile ucrainene și poloneze s-au mobilizat la toate punctele de frontieră între statele menționate, formând pichete și blocând traversarea unităților de transport antrenate în efectuarea transportului rutier de mărfuri cu destinația finală Federația Rusă și Republica Belarus, indiferent de țara de înmatriculare a camioanelor”, precizează ANTA.

La demersurile repetate ale Ambasadei Republicii Moldova la Varșovia în vederea deblocării trecerii unităților de transport moldovenești cu destinația finală Federația Rusă și Belarus, autoritățile competente poloneze au afirmat că nu pot întreprinde nici un fel de acțiuni pentru a facilita traversarea frontierei de către camioanele din Republica Moldova, în condițiile blocării accesului la puncte de control de către protestatari.

Totodată, menționăm că în prezent sunt blocate toate unitățile de transport aflate la frontiera polono-belarusă, cozile formate la punctul de trecere a frontierei de stat polone Kukuryki (Koroszczyn) depășind lungimea de 70 km.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

Realitatea Live

25 Oct. 2025, 10:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Oct. 2025, 10:49 // Actual //  Ursu Victor

Timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei dintre România și Republica Moldova s-au redus la jumătate pe parcursul acestui an, a declarat președintele Nicușor Dan, citat de News.ro. Oficialul a precizat că monitorizează evoluția traficului la frontieră și primește rapoarte periodice privind fluxurile de pasageri și mărfuri.

„Față de începutul lui 2025, suntem la 50%. Pe partea românească s-au dus mai mulți oameni – și în vamă, și în polițiile de frontieră. În același timp, în unele puncte au fost implementate controale mixte, care reduc timpul de procesare la jumătate. Mai sunt însă multe de făcut”, a spus Nicușor Dan, vineri seară, la Iași.

Probleme persistente pe segmentul de transport de marfă
Președintele a atras atenția că transporturile comerciale continuă să fie afectate de timpi mari de așteptare, ceea ce crește costurile de export pentru companiile din Republica Moldova.

„Avem o problemă cu transportul de marfă, pentru că orice interval de timp semnificativ care ține un TIR în vamă crește costul pentru marfa pe care Republica Moldova o exportă. Soluția este automatizarea verificărilor prin scanere, dar pentru asta e nevoie de o achiziție publică cu toate procedurile și năravurile aferente”, a declarat el.

Potrivit autorităților, controalele mixte și digitalizarea proceselor vamale vor continua să fie priorități în relația bilaterală România–Republica Moldova, în special în contextul creșterii volumului de transporturi comerciale și al intensificării exporturilor moldovenești către Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII