Lovitură dată de Dacia. Modelul care a rupt gura târgului

01 Oct. 2023, 07:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
01 Oct. 2023, 07:34 // Actual //  bani.md

Dacia, preluată de Grupul Renault, a atins o performanță istorică. Dacia Sandero a fost cel mai bine vândut model în Europa în luna februarie. Astfel, modelul mărcii repetă performanța obținută și pe parcursului anului 2023.

Dacia, preluată de Grupul Renault, a atins o performanță istorică. Conform datelor, Dacia a vândut 17.677 de exemplare Sandero. În creștere cu 40,5% față de perioada similară a anului trecut. În cele două luni ale anului, hatchbackul a fost comercializat în 38.206 unități (+30%). Dacia a atins o bornă semnificativă, anunțând că între anii 2004 și 2023 a comercializat un total de 8 milioane de autovehicule.

Dacia atinge o performanță istorică

Compania românească a fost fondată în 1968 sub numele de UAP. Prescurtarea pentru Uzina de Autoturisme Pitești. Inițialele acestei denumiri au fost reflectate în primul logo al companiei.

În anul 1980, numele „Dacia” a fost adoptat oficial, odată cu introducerea unui nou logo ce prezenta inscripția Dacia pe un fundal negru. Un omagiu adus direct poporului antic al Daciei.

Grupul Renault a preluat Dacia în 1999, și în 2003 a fost introdus al treilea logo al companiei. Numele Dacia era afișat pe un fundal albastru. Acest logo a devenit cunoscut în întreaga lume datorită lansării modelului Logan în 2004.

Ulterior, în 2008, odată cu debutul lui Sandero, brandul a dezvăluit un nou logo. În acest nou design, fundalul albastru a fost înlocuit cu o nuanță de gri deschis, iar o parte din forma scutului a fost decupată în mijloc.

Dacia, o poveste de succes sub bagheta Renault

În 2021, Dacia a introdus noul său logo, denumit Dacia Link, care poate fi văzut pe toate modelele sale în prezent. De la debutul Daciei Logan în 2004, care a marcat un moment crucial pentru producătorul român.

Modelele Dacia au fost comercializate în 44 de țări din regiunea Mediteraneeană. Franța este cea mai importantă piață pentru Dacia, urmată de Italia, Germania, Marea Britanie, Spania, Portugalia, Belgia etc. România se află și ea în top 5.

Dacia a fost liderul pieței de retail din Europa pentru al doilea an consecutiv.

De asemenea, compania se află pe primul loc în ceea ce privește piața de retail din Portugalia și Belgia, și ocupă locul al treilea în Franța. De la 2017 și până în prezent, Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină pe piața de retail din Europa.

Portofoliul Dacia cuprinde o varietate de modele de mare succes:  Spring, Sandero, Sandero Stepway, Duster, Jogger și Logan. Toate aceste modele au contribuit la atingerea pragului de 8 milioane de mașini vândute în ultimii 19 ani.

Cel mai popular model a fost, cu mult în față, Sandero Stepway, care a înregistrat 2.78 milioane de exemplare vândute. Următorul în top este Duster, cu 2.26 milioane de unități vândute, urmat de Logan, care a înregistrat 1.97 milioane de exemplare vândute.

Dacia a vândut în 2022 un număr de 573.800 de vehicule, cu 6,8% mai mult față de anul precedent. Marca românească a depășit pragul simbolic de 8 milioane de automobile vândute de la lansarea modelului Logan, în 2004.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO